برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شناسایی "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲" در فاضلاب

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شناسایی "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲" در فاضلاب

ايسنا/ گروهي از محققان نشان داده‌اند که از هفت روشي که معمولاً براي آزمايش ويروس‌ها در فاضلاب تصفيه نشده استفاده مي‌شود، روش "جذب و استخراج" مي‌تواند به طور کارآمد کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ را تشخيص دهد که اين مي‌تواند وسيله کارامد ديگري براي تشخيص کوويد-19 باشد.

 شناسايي بيماري کوويد-۱۹ اخيرا با انجام آزمايش‌هايي همانند سواب‌هاي بيني يا نمونه‌هاي بزاق انجام مي‌شود. اکنون محققان دانشگاه هوکايدو اظهار کرده‌اند نظارت بر فاضلاب روشي است که به ما امکان مي‌دهد تا ميزان شيوع اين بيماري همه گير را در مقياس بسيار بزرگتر کنترل کنيم. اين يک روش جديد نيست و براي تشخيص ويروس‌هاي فاقد پوشش ليپيدي استفاده شده است؛ اما براي ويروس‌هاي داراي پوشش ليپيدي مانند کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ استفاده نشده است.

در مطالعه اخير، محققان دانشگاه هوکايدو از روشي سريع و اقتصادي براي تشخيص کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ در فاضلاب استفاده کردند. آنها از ويروس هپاتيت موشي(MHV) که نوعي ويروس داراي پوشش است و بسيار با کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲مرتبط است؛ اما بر انسان تأثير نمي‌گذارد، استفاده کردند.

دانشمندان ويروس هپاتيت موشي را از مدفوع موش جمع‌آوري کردند و آن را با نمونه‌هايي از فاضلاب تصفيه نشده جمع آوري شده از منطقه بريزبن استراليا ترکيب کردند. آنها با هفت روش مختلف که معمولاً براي آزمايش ويروس‌هاي فاقد پوشش ليپيد مورد استفاده قرار مي‌گيرند، ويروس مذکور را از اين نمونه‌ها جدا کرده و مورد بررسي قرار دادند.

آنها سپس اين ويروس را با روشي به نام واکنش زنجيره‌اي پليمراز رونويسي معکوس (Reverse transcription polymerase chain reaction) که مخفف آن (R-PCR) است، مورد تجزيه و تحليل قرار دادند. در اين روش RNA ويروس استخراج شده و به DNA تبديل مي‌شود و DNA به طور مکرر تکثير مي‌شود و افزايش ميزان DNA در طي فرايند اندازه‌گيري‌ مي‌شود. آنها سپس در گام بعد از کلريد منيزيم و سپس فيلتر کردن ويروس بر روي غشايي با بار منفي استفاده کردند. آنها توسط اين روش توانستند در کمتر از يک ساعت عمليات پردازش را انجام دهند و ميزان حضور ويروس‌ها را شناسايي کنند.

مرحله بعدي آزمايش اين روش در نمونه‌هاي جمع‌آوري شده از مناطقي است که شيوع اين بيماري زياد است. محققان دو هدف از انجام اين کار دارند: يکي اين است که نشان دهند که اين تکنيک براي تشخيص کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲  قابل استفاده است و ديگري نشان دادن اينکه اين آزمايش را مي‌توان براي بررسي نمونه‌هايي خارج از آزمايشگاه نيز استفاده کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره