برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دلیل ابتلای مجدد افراد به کرونا کشف شد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
دلیل ابتلای مجدد افراد به کرونا کشف شد

باشگاه خبرنگاران/ بيش از ۸ ماه از شيوع ويروس کرونا در جهان مي‌گذرد. شيوع اين ويروس زندگي بخش بزرگي از جمعيت جهان را تحت تاثير خود قرار داده است. دانشمندان اميدوارند هر چه سريعتر به واکسني موثر براي مقابله با اين ويروس دست پيدا کنند.

زماني که يک فرد به يک عامل بيماري‌زا مبتلا مي‌شود، سيستم ايمني بدن با شناسايي آن و ثبت عامل بيماري‌زا در حافظه سلولي خود، مي‌تواند به راحتي در آينده با آن مبارزه کند. با اين حال، ويروس کرونا با ساير عوامل بيماري‌زا عملکرد متفاوتي دارد.

درباره ميزان مقاومت بدن در مقابل ويروس کرونا پس از ابتلا به آن ترديد‌هايي وجود دارد. تحقيقات کالبدشکافي روي کساني که به دليل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، نشان مي‌دهد آن‌ها فاقد مراکز زايگر (مراکز جوانه زني) هستند.

مراکز زايگر يکي از مهمترين بخش‌ها در سيستم ايمني بدن محسوب مي‌شوند. مراکز زايگر ساختار‌هاي تخصص يافته‌اي در ارگان‌هاي لنفاوي هستند که در طول تکامل پاسخ‌هاي ايمني هومورال وابسته به سلول‌هاي T کشنده در آن توليد مي‌شود. همچنين مسئوليت تکثير گسترده سلول‌هاي B و نيز يادگيري در سلول‌ها و ايجاد سلول‌هاي B خاطره برعهده اين مرکز است.

در واقع مراکز زايگر علاوه بر توليد دو سلول مهم در مبارزه با عوامل بيماري‌زا، مانند کلاس درس عمل مي‌کند و به سلول‌هاي B آموزش مي‌دهد که در آينده در برخورد با عوامل بيماري‌زا با آن مبارزه کنند (ايجاد حافظه بلند مدت در گلبول‌هاي سفيد براي مبارزه با عوامل بيماري‌زا).

محققان معتقدند تنها در افرادي که به کروناي شديد مبتلا شده اند و جان خود را از دست داده اند شاهد نبود مراکز زايگر هستيم. افرادي که به کروناي خفيف مبتلا شده اند و يا هيچ علائمي از بيماري را ندارند، مراکز زايگر وجود دارد.

اين يافته مي‌تواند توضيحي منطقي براي روند تشديد بيماري در افراد باشد، همچنين در روند توسعه واکسن موثر براي کوويد ۱۹ بسيار پر اهميت است.

اين تحقيقات که از سوي دانشمندان دانشگاه هاروارد صورت گرفته است نخستين دليل علمي براي ابتلاي مجدد افراد به ويروس کرونا را تشريح مي‌کند.

محققان مي‌گويند آنتي بادي (پادتن) سيستم ايمني در بدن برخي افراد تنها در کوتاه مدت عمل مي‌کند و توانايي ايجاد حافظه در سلول‌هاي B که مسئول مبارزه بلند مدت با عوامل بيماري‌زا هستند را ندارد.

به گفته آنها احتمالاً ويروس کرونا باعث برهم خوردن روند يادگيري گلبول هاي سفيد و نابودي مراکز زايگر مي شود. 

دانشمندان در اين تحقيقات گره‌هاي لنفاوي و طحال افراد جان باخته از ويروس کرونا را مورد مطالعه قرار دادند و مشاهده کردند مراکز زايگر در اين افراد تشکيل نشده است. اين نخستين باري است که دانشمندان دليل علمي ابتلاي مجدد يک فرد به ويروس کرونا را کشف مي‌کنند.

تاکنون ۲۴ ميليون نفر در جهان به کوويد ۱۹ آلوده شده اند. از اين ميان، بيش از ۸۲۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar