برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پروتئین مغز عامل رفتارهای ناهنجار اجتماعی است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
پروتئین مغز عامل رفتارهای ناهنجار اجتماعی است

ايرنا/ هريک از نورون‌هاي مغزي مجموعه‌اي از اتصالات سيناپسي تحريک‌کننده و بازدارنده را دريافت مي‌کنند که وجود تعادل ميان آن‌ها براي عملکرد صحيح مدارهاي مغزي و پردازش اطلاعات در سيستم عصبي مرکزي، امري ضروري است. برهم خوردن اين تعادل عامل بسياري از بيماري‌ها از جمله صرع، اوتيسم و اسکيزوفرني محسوب مي‌شود.

اکنون محققان دريافتند پروتئيني موسوم به ephrin-B۱ که غشاي اطراف سلول را مي‌پوشاند، نقش مهمي در نگهداري سيستم عصبي ايفا مي‌کند. کاهش يا افزايش ميزان اين پروتيين در سلول‌هاي آستروسيت که اتصالات سيناپسي بين نورون‌ها را تنظيم مي‌کنند، شکل‌گيري و بلوغ سيناپس‌ها را در هيپوکامپ در حال رشد تحت تاثير قرار داده و تعادل بين اتصالات تحريک‌کننده و بازدارنده را برهم مي‌زند و اين وضعيت موجب بروز اختلالات رفتاري مي‌شود.
درواقع محققان براي اولين بار دريافتند پروتئين ephrin-B۱ در دوره‌اي از رشد هيپوکامپ موجب شکل‌گيري شبکه‌هاي بازدارنده مي‌شود. همچنين در اين تحقيقات مشخص شد کاهش ميزان اين پروتئين موجب افزايش اتصالات تحريک‌کننده و کاهش اتصالات بازدارنده مي‌شود که عامل بيش‌فعالي در مدارهاي عصبي مغز است. اين بيش‌فعالي در موش‌ها منجر به کاهش رفتارهاي اجتماعي مي‌گردد.
گزارش کامل اين تحقيقات در نشريه Journal of Neuroscience منتشر شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره