برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

امیدوارکننده‌ترین خبر برای یافتن واکسن کرونا

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
امیدوارکننده‌ترین خبر برای یافتن واکسن کرونا

باشگاه خبرنگاران/ با گذشت بيش از ۸ ماه از شيوع ويروس کرونا و جان باختن صد‌ها هزار نفر در جهان به دليل ابتلا به اين ويروس، دانشمندان تمام تلاش خود را براي يافتن راهکار درماني موثر براي مقابله با آن به کار بسته اند.

غول‌هاي بزرگ داروسازي جهان در حال توسعه واکسن کرونا هستند و بيش از ۲۵ واکسن مرحله آزمايش انساني خود را طي مي‌کنند و ۱۵۰ واکسن ديگر نيز در حال تکميل فرآيند آزمايش هستند. از ۷ واکسن کرونايي که هم اينک در مرحله آخر تست انساني قرار دارند، ۴ واکسن در چين در حال توسعه است.

واکسن ويروس کشته شده يا ضعيف شده بوده و مکانيسم عملکرد آن بدين گونه است که در سيستم ايمني بدن و گلبول‌هاي سفيد مانند سلول‌هاي B خاطره، حافظه بلند مدت ايجاد مي‌کند. سيستم ايمني بدن با اين روش مي‌تواند در آينده به راحتي با عوامل بيماري زا مبارزه کند. با اين حال، موضوع کشف واکسن ويروس کرونا به اين سادگي نيست.

محققان از آن بيم دارند به دليل جهش متوالي ويروس يا ناتواني بدن در ايجاد سلول‌هاي ايمني بلند مدت در مبارزه با ويروس کرونا، نتوان هيچ واکسن موثري براي مقابله با کوويد ۱۹ يافت.

پيشتر نيز تدروس ادهانوم، رئيس سازمان جهاني بهداشت اعلام کرده بود شايد هرگز سلاح جادويي براي مبارزه با ويروس کرونا يافت نشود. از اين رو، مردم بايد به رعايت بهداشت فردي و عمومي توجه بيشتري نشان دهند.

با اين وجود، تحقيقات جديد دانشمندان بارقه‌هاي اميد براي دستيابي به واکسن موثر براي مقابله با کرونا را روشن کرد. دانشمندان انگليسي پيشتر اعلام کرده بودند به طور متوسط آنتي بادي (پادتن) مقابله با کرونا در بدن افراد پس از ۷۳ روز کاهش مي‌يابد. با اين حال، تحقيقات جديد نشان مي‌دهد آنتي بادي در بدن افراد براي دستکم ۴ ماه باقي مانده است و سطح اين آنتي بادي‌ها نيز به سرعت کاهش نيافته است.

در بزرگترين تحقيقات سيستم ايمني بدن در مقابله به کرونا، دانشمندان بيش از ۳۰ هزار نفر را در ايسلند مورد مطالعه قرار دادند. تحقيقات نشان داد سيستم ايمني بدن اين افراد براي بيش از چهار ماه آنتي بادي لازم براي مبارزه با کرونا را در اختيار داشته است. اين تحقيقات بهترين خبر براي دانشمنداني است که در تلاش براي يافتن واکسن موثر براي ويروس کرونا هستند.

دانشمندان دانشگاه هاروارد و محققان مرکز ملي بهداشت آمريکا در بيانيه‌اي درباره اين تحقيقات اعلام کردند اگر يک واکسن بتواند باعث توليد آنتي بادي با طول عمر زياد براي مقابله با ويروس کرونا شود، مي‌توان براي دستيابي به يک واکسن موثر و ايجاد ايمني گله‌اي در جامعه اميدوار بود. ايمني گله‌اي (Herd safety) به حالتي اطلاق مي‌شود که درصد بالايي از مردم يک کشور به طور طبيعي يا از طريق واکسيناسيون عمومي به يک ويروس يا باکتري مبتلا مي‌شوند و پس از بهبودي به دليل مقاومت در برابر بيماري، زنجيره شيوع قطع مي‌شود و جامعه به ايمني مي‌رسد.

يکي از راز‌هاي بزرگ مربوط به همه گيري ويروس کرونا اين است که افراد پس از ابتلا به کرونا تا چه زماني در مقابل ابتلاي مجدد به آن مصونيت خواهند داشت. پيشتر مطالعات در ابعاد کوچکتر نشان داده بود آنتي بادي‌ها که وظيفه مبارزه با ويروس را برعهده دارند، به سرعت در بدن فرد کاهش يافته بودند. همچنين افرادي که علائم ابتلا به کوويد ۱۹ را نداشتند يا به کروناي خفيف مبتلا شده اند، به ميزان کافي از آنتي بادي در بدنشان توليد نشده است.


با اين حال، تحقيقات در ايسلند نتايج ديگري را نشان مي‌دهد. در يک تحقيق بسيار گسترده، دولت ايسلند به همراه دانشگاه ها، بيمارستان‌ها و مراکز درماني از ماه فوريه (بهمن ماه) که نخستين فرد بيمار در اين کشور شناسايي شد، اقدام به تست کرونا از ۱۵ درصد جمعيت اين کشور کردند.


دانشمندان در اين آزمايش گسترده، از دو روش براي تست کرونا بهره بردند. در روش اول آن‌ها از نمونه بزاق و مخاط و کشف تکه‌هاي ويروس استفاده کردند. در روش دوم ميزان آنتي بادي خون براي سنجش ابتلاي افراد را مورد استفاده قرار دادند که مي‌توانست از ابتلاي اين افراد به کرونا در گذشته و حال خبر دهد.

تحليل نمونه خوني افراد در ايسلند نشان داد از افراد بستري شده در بيمارستان تا کساني که هيچ علائمي از ويروس کرونا نداشتند، به ميزان کافي آنتي بادي براي مقابله با اين ويروس در خونشان وجود داشت. بررسي‌ها در افرادي که پيشتر تست کرونايشان مثبت اعلام شده بود نشان داد تا دو ماه پس از ابتلا به کرونا ميزان آنتي بادي در خون اين افراد افزايش يافته است. همچنين پس از دو ماه سطح آنتي بادي در بدن به ثبات رسيده و تا بيش از ۴ ماه هنوز ميزان کافي آنتي بادي در بدن فرد وجود داشته است.

از آنجا که فصل پاييز و زمستان مي‌تواند باعث تشديد شيوع ويروس کرونا شود، دانشمندان اميدوارند بتوانند هر چه سريعتر به واکسن موثر براي مقابله با اين بيماري دست يابند. ب

رآورد اوليه سازمان جهاني بهداشت اين است که اوايل سال ۲۰۲۱ ميلادي، نسخه اوليه واکسن کرونا به بازار عرضه خواهد شد. کشور‌هاي آمريکا، آلمان و انگليس برنامه ريزي کرده اند از ماه ژانويه ميلادي طرح واکسيناسيون عمومي در جامعه را اجرايي کنند.

مقامات بهداشت آمريکا تاکيد دارند بايد براي واکسيناسيون عمومي به واکسني با اثرگذاري دستکم ۷۵ درصد دست يافت. در صورت دستيابي به اين واکسن کودکان و زنان باردار به دليل آسيب پذيري بيشتري که نسبت به افراد سالم و بزرگسال دارند، در مرحله آخر آن را دريافت خواهند کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar