برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

روشی خلاقانه برای شناسایی مدارس آلوده به کرونا

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
روشی خلاقانه برای شناسایی مدارس آلوده به کرونا

باشگاه خبرنگاران/ يکي از راهکار‌هاي موثري که دولت‌ها براي کنترل شيوع ويروس کرونا در جامعه به کار مي‌گيرند، افزايش تست از افراد به منظور شناسايي سريع مبتلايان و قرنطينه آن‌هاست. اين کار مي‌تواند منجر به قطع شدن زنجيره شيوع و در نتيجه مديريت بيماري در جامعه شود. کشور‌ها از روش‌هاي مختلفي براي تست کرونا از افراد استفاده مي‌کنند. دانشمندان آمريکايي در اين زمينه به تازگي به روش خلاقانه‌اي دست يافته‌اند.

بر اين اساس، همزمان با بازگشايي مدارس و نگراني‌ها از شيوع کرونا در مراکز تحصيلي، دانشمندان دانشگاه کلرادو آمريکا با رصد فاضلاب مدارس موفق شدند به راهکاري سريع براي شناسايي مناطق آلوده دست يابند. در اين روش، دانشمندان با هدايت بخشي از فاضلاب مدارس به يک جعبه و سپس آزمايش آن، از وجود ويروس در مراکز آموزشي مطلع مي‌شوند.

براي مثال، روز چهارشنبه ۴ مدرسه در ايالت کلرادو هشداري مبني بر احتمال ابتلا به ويروس کرونا در ميان دانش آموزان دريافت کردند. در نمونه فاضلاب اين مدارس ويروس کرونا مشاهده شده بود. مسئولان از دانش آموزان خواستند در صورتي که تست کروناي هفتگي خود را انجام نداده‌اند، حتما سريعا اين کار را بکنند.

دانشمندان مي‌گويند رصد فاضلاب براي تشخيص شيوع ويروس کرونا روش بسيار کارآمدي است. اين روش حتي پيش از آنکه يک فرد مبتلا خود به بيماري‌اش پي ببرد مي‌تواند از وجود آلودگي به ويروس خبر دهد.

کريستين منسفيلد، يکي از اساتيد دانشگاه کلرادو در اين باره گفت: اين کار اولين اقدامي است که مي‌توان براي شناسايي يک عامل بيماري زا انجام داد. اين کار مي‌تواند به شناسايي و انجام تست بيشتر منجر شود.

او افزود: ما اقدام به طراحي يک مکانيسم براي جمع آوري آرام مقدار بسيار ناچيزي از فاضلاب مدارس در شبانه روز کرديم. نمونه‌هايي که ما از فاضلاب به دست مي‌آوريم، يک نمونه عمومي است و آن را نمي‌توان به فرد خاصي نسبت داد. اما اين نمونه نشان‌دهنده ويروس کرونا در ميان افراد است.

پس از شناسايي محل، مي‌توان اقدام به انجام آزمايش از افراد آن مرکز کرد، سپس افراد ديگري که با بيماران در ارتباط بوده‌اند، قرنطينه مي‌شوند. بدين صورت، مي‌توان به راحتي از شيوع بيشتر ويروس در جامعه جلوگيري کرد. براي مثال، روز سه شنبه تست کروناي فاضلاب ۱۳ مرکز آموزشي مثبت اعلام شد. مقامات محلي اميدوارند با اين روش بتوانند به بازگشايي بي‌خطر مدارس کمک کنند.

تاکنون ۶ ميليون و ۱۳۰ هزار تن در آمريکا به ويروس کرونا مبتلا شده‌اند. از اين ميان، ۱۸۶ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند. دولت آمريکا در تلاش است با گسترش آزمايش‌هاي کرونا، به راهکاري براي مديريت اين ويروس دست يابد. بازگشايي مجدد مدارس در آمريکا به يک چالش سياسي تبديل شده است. با اين حال، مقامات بهداشتي اين کشور مي‌کوشند با رعايت قوانين سختگيرانه، مدارس را در سراسر ايالات متحده بازگشايي کنند. دولت آمريکا به تازگي اعلام کرده است از اوايل ماه نوامبر (آبان ماه) واکسن کرونا را در بازار توزيع خواهد کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar