logo

ناهنجاری‌ عجیب و فزاینده در میدان مغناطیسی زمین

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
ناهنجاری‌ عجیب و فزاینده در میدان مغناطیسی زمین

ديجياتو/ ناسا در حال مطالعه ناهنجاري عجيبي در ميدان مغناطيسي زمين است که از آمريکاي جنوبي تا جنوب غرب آفريقا وسعت دارد. در اين منطقه ميدان مغناطيسي زمين ضعيف است و فضاپيماها و ماهواره‌‌ها را در معرض ذرات پرانرژي خورشيد قرار مي‌دهد.

اين پديده در حال گسترش که ناهنجاري جنوب اقيانوس اطلس (South Atlantic Anomaly) نام دارد، محققان ناسا را سال‌ها نگران کرده است. در اين منطقه ميدان مغناطيسي زمين ضعيف‌تر بوده و ماهواره‌ها و فضاپيماهاي موجود در مدار نزديک به زمين (LEO) را در معرض ذرات خطرناک خورشيد قرار مي‌دهد.

ناهنجاري جنوب اقيانوس اطلس خطري براي ساکنين کره زمين ندارد، اما روي فضاپيماهاي مداري از جمله ايستگاه فضايي بين المللي که از مقابل آن عبور مي‌کنند تأثير منفي مي‌گذارد. در صورتي که ذرات پرانرژي ساطع شده از خورشيد حين عبور ماهواره از اين منطقه با آن برخورد کنند، سبب اتصالي سيستم‌ها و از کار افتادن موقتي آنها خواهند شد. اين اتفاق معمولاً منجر به مشکلات سطحي مي‌شود، اما ريسک از بين رفتن داده‌ها و حتي آسيب هميشگي به قطعات وجود دارد. به همين دليل فضاپيماها پيش از وارد شدن به اين منطقه به طور موقتي سيستم‌ها را خاموش مي‌کنند.

ناسا به طور پيوسته در حال مطالعه ناهنجاري جنوب اقيانوس اطلس است تا براي مقابله با خطرات آن چاره انديشي کند. محققان هنوز به طور کامل اين منطقه و مسائل مربوط به آن را درک نکرده‌اند، اما يافته‌هاي جديد اطلاعات جالبي از اين ناهنجاري فاش کرده است. براي مثال تحقيقي که سال ۲۰۱۶ توسط ناسا انجام شده نشان مي‌دهد که اين پديده به آرامي در حال حرکت به شمال غرب است.

محققان مي‌گويند ناهنجاري ياد شده علاوه بر حرکت در حال تقسيم شدن به دو قسمت است که هر کدام داراي ميدان مغناطيسي جداگانه هستند. تحقيقي که ماه گذشته ميلادي انجام شده خبر از وجود داشتن اين ناهنجاري از ۱۱ ميليون سال قبل خبر مي‌دهد. يافته‌اي که به گفته محققان نشان مي‌دهد اين ناهنجاري احتمالاً عامل يا پيش درآمد وارونگي قطب‌هاي مغناطيسي زمين نيست.

سؤالات متعددي در مورد ناهنجاري جنوب اقيانوس اطلس وجود دارد به همين دليل ناسا به طور پيوسته آن را تحت نظر گرفته است.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره