برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ایجاد گودالی به عمق ۵۰ متر در سیبری به خاطر گرمایش زمین

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
ایجاد گودالی به عمق ۵۰ متر در سیبری به خاطر گرمایش زمین

ديجياتو/ دانشمندان مي گويند گودالي که اخيرا با عمق ۵۰ متر در توندراي قطبي سيبري دهان باز کرده احتمالا در نتيجه نوعي انفجار ناشي از تغييرات اقليمي به وجود آمده است.
اين گودال اوايل تابستان امسال و زماني کشف شد که کارمند يک شرکت روسي براي انجام ماموريتي نامرتبط مشغول پرواز بر فراز شبه جزيره Yamal در سيبري بود.
در ادامه گروهي از دانشمندان به اين منطقه سفر کردند و پس از بررسي چندين باره محدوده مورد نظر اعلام کردند که اين گودال احتمالا به خاطر تجمع گاز متان در زير زمين و يک انفجار عظيم ايجاد شده است؛ فرايندي که به آن يخ فشان مي گويند.

به گفته ايوگيني شوويلين سرپرست تيم تحقيقات مرکز بازيابي هيدروکربن Skoltech در روسيه که پيشتر گودالي مشابه به اين را در همين منطقه پيدا کرده بود تا به الان هيچ فرضيه ديگري غير از تغييرات اقليمي در مورد علت شکل گيري اين گودال ها در سيبري مطرح نشده است.

او در ادامه صحبت هاي خود اشاره کرد:
رويدادهاي انفجاري ايجاد کننده اين گودال ها بسيار نادر هستند و به سختي مي توان آنها را در حين وقوع مشاهده کرد؛ يک گودال تازه معمولا بين يک تا دو سال در جايش باقي مي ماند و اين اتفاقات عموما در مناطق دور افتاده رخ مي دهند که نظارت کمي رويشان قرار دارد هرچند که به خاطر ماموريت هاي اکتشافاتي اخير در Yamal اين مساله در حال تغيير است.
دو سوم از مساحت روسيه از خاک منجمد پوشيده شده است که مخزن طبيعي بسيار بزرگي از گاز گلخانه اي متان است. اکنون دانشمندان اعلام کرده اند که اين متان در بخش هاي عميق زمين به دام مي افتد و تجمع آن فشار قابل توجه اي را به سطح زمين وارد کرده و در نهايت خاک منجمد سطح زمين شروع به ذوب شدن مي کند و با انفجارهاي عموما بزرگ اين گاز را به بيرون منتقل مي کند.
با افزايش دما در سراسر جهان و همچنين گرمايش زمين، انتظار مي رود که بيشتر از پيش شاهد آب شدن خاک منجمد منطقه سيبري باشيم که اين مساله به شکل گيري هرچه بيشتر گودال هاي عميق تر در اين ناحيه منجر خواهد شد.
شوويلين معتقد است که گرمايش زمين مي تواند يکي از فاکتورهاي تاثيرگذار در شکل گيري اين فرايندها باشد؛ به بيان ديگر گرمايش زياد در لايه خاک منجمد ميتواند در اين انفجارها نقش داشته باشد اما همچنان نياز به انجام تحقيقات بيشتري در اين باره احساس مي شود.

بد نيست اشاره کنيم که گودال مورد بحث نهمين حفره عظيمي است که از سال ۲۰۱۳ تاکنون در منطقه سيبري ايجاد شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره