برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ارتباط تشکیل شبکه‌های DNA در ریه با شدت ابتلا به کووید-۱۹

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ارتباط تشکیل شبکه‌های DNA در ریه با شدت ابتلا به کووید-۱۹

ايسنا/ شبکه‌هاي چسبنده DNA که سلول‌هاي ايمني موسوم به "نوتروفيل"(Neutrophil) آنها را منتشر مي‌کنند، ممکن است آسيب ناشي از کوويد-۱۹ را براي بيشتر بافت‌هاي بدن به همراه داشته باشند. بررسي‌هاي جديد پژوهشگران بلژيکي و برزيلي نشان مي‌دهد که شايد مسدود کردن اين شبکه‌هاي DNA، به يک هدف درماني براي مديريت انواع شديد کوويد- ۱۹ تبديل شود.

در حالي که برخي از بيماران مبتلا به کروناويروس، نشانه‌هاي ملايمي از کوويد-۱۹ را تجربه مي‌کنند، برخي ديگر، واکنش التهابي بيش از اندازه‌اي را نشان مي‌دهند که مي‌تواند به ريه‌ها آسيب برساند و به "سندرم ديسترس حاد تنفسي"(ARDS)، کاهش سطح اکسيژن خون و مرگ بيمار منجر شود.

يکي از نشانه‌هاي ابتدايي کوويد-۱۹ شديد، افزايش تعداد نوتروفيل‌هاي در حال گردش در بدن است. نوتروفيل‌ها مي‌توانند ميکروب‌هاي مهاجم را با باز کردن DNA آنها و خارج کردن آن از سلول بگيرند و از بين ببرند تا شبکه‌هاي چسبنده‌اي موسوم به "تله‌هاي خارج سلولي نوتروفيل"(NETs) را ايجاد کنند. اين تله‌ها مي‌توانند به بافت‌هاي اطراف نيز آسيب برسانند و برخي از آسيب‌هاي ناشي از کوويد-۱۹ شديد را براي ريه به همراه داشته باشند.

گروهي از پژوهشگران "دانشگاه ليژ"(University of Liège) بلژيک، ريه بيماران مبتلا به کوويد-۱۹ را مورد بررسي قرار دادند و تعداد زيادي از تله‌هاي خارج سلولي نوتروفيل را در سراسر آن يافتند. پژوهشگران، بسياري از تله‌هاي خارج سلولي نوتروفيل را نيز در محفظه راه هوايي مشاهده کردند و دريافتند که آنها اغلب مانع عملکرد برونشيول‌ها و کيسه‌هاي هوايي مي‌شوند.

 تله‌هاي خارج سلولي نوتروفيل معمولا در قسمت‌هاي ملتهب محفظه بينابيني ميان کيسه‌هاي هوايي و رگ‌هاي خوني تشکيل مي‌شوند و شايد حتي در رگ‌هاي خوني و نزديک به لخته‌هاي خون کوچک موسوم به "ميکروترومبي"(micro-thrombi) ديده شوند که مي‌توانند جريان خون داخل ريه‌ها را محدود کنند و يک ويژگي مربوط به آسيب‌شناسي در بيماران مبتلا به کوويد- ۱۹ شديد به شمار مي‌روند.

"توماس ماريکال"(Thomas Marichal)، سرپرست اين پروژه گفت: تله‌هاي خارج سلولي نوتروفيل مي‌توانند پلتفرمي را براي چسبندگي پلاکت‌ها تشکيل دهند اما دانستن اين موضوع که آيا اين تله‌ها به تشکيل ميکروترومبي مرتبط با کوويد-۱۹ منجر مي‌شوند يا خير، به بررسي بيشتري نياز دارد. پژوهش ما از اين ايده پشتيباني مي‌کند که ممکن است هدف قرار دادن تله‌هاي خارج سلولي نوتروفيل در بيماران مبتلا به کوويد-۱۹ بتواند با کاهش ميکروترومبي، التهاب بيش از اندازه که به بافت آسيب مي‌رساند، فيبروز و انسداد راه هوايي، به مديريت باليني نوع شديد کوويد-۱۹ کمک کند.

پژوهش ديگري که در "دانشگاه سائوپائولو"(University of São Paulo) برزيل انجام شد، افزايش تله‌هاي خارج سلولي نوتروفيل را در ريه بيماران مبتلا به کوويد-۱۹ شديد نشان داد. پژوهشگران دريافتند که تشکيل تله‌هاي خارج سلولي نوتروفيل، در بيماران مبتلا به کوويد-۱۹ افزايش مي‌يابد. اين بررسي نشان داد که کروناويروس با عفوني کردن نوتروفيل‌ها و تکثير شدن درون آنها مي‌تواند انتشار تله‌هاي خارج سلولي نوتروفيل را افزايش دهد. تله‌هاي منتشر شده از نوتروفيل‌هاي مبتلا به کروناويروس، مرگ سلول‌هاي ريه پرورش يافته در آزمايشگاه را تشديد کردند اما پژوهشگران دريافتند که اگر از انتشار تله‌هاي خارج سلولي نوتروفيل پيشگيري شود، مرگ سلول نيز مهار مي‌شود.

"فرناندو کوئروز سونچا"(Fernando Queiroz Cunha)، سرپرست اين پروژه گفت: پژوهش ما، اين ايده را مطرح مي‌کند که توليد تله‌هاي خارج سلولي نوتروفيل مي‌تواند با آسيب‌هاي ناشي از کوويد-۱۹ مرتبط باشد.

اين پژوهش، در "Journal of Experimental Medicine" به چاپ رسيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar