logo

محققان: کرونا به ویروس فصلی شبیه آنفولانزا تبدیل می‌شود

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
محققان: کرونا به ویروس فصلی شبیه آنفولانزا تبدیل می‌شود

ديجياتو/ بررسي جديد دانشمندان نشان مي‌دهد که کوويد ۱۹، بيماري ناشي از ويروس SARS-CoV-2 در آينده تبديل به يک بيماري فصلي خواهد شد.
اکثر ما تجربه سرماخوردگي، آبريزش بيني و بيماري‌هاي فصلي را در ماه‌هاي سرد سال داريم. آخرين تحقيقات دانشمندان نشان مي‌دهد که ويروس کرونا نيز رفتار مشابهي مانند ساير ويروس‌هاي فصلي از خود نشان خواهد داد و تبديل به يک بيماري فصلي معمولي خواهد شد.

البته در گزارش تحقيقاتي به اين موضوع اشاره شده که تنها در برخي کشورهاي داراي آب و هواي معتدل که ميزان مصونيت از ويروس به شدت بالا رفته باشد، اين اتفاق رخ خواهد داد. البته به نظر نمي‌رسد اين اتفاق به سرعت رخ دهد و در طي سال‌هاي آينده شاهد فصلي شدن شيوع بيماري خواهيم بود.
نتايج تحقيقات اخير نشان مي‌دهد که اقدامات پيشگيرانه جهت جلوگيري از مبتلا شدن به بيماري در شرايط فعلي از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است.  دکتر «حسن زاراکت» از دانشگاه آمريکايي بيروت در لبنان معتقد است:

«ويروس عامل کوويد ۱۹ آمده تا زنده بماند و ممکن است براي سال ها انسان را دچار بيماري کند. مگر آنکه ميزان مصونيت به شدت افزايش پيدا کند. مردم بايد نحوه زندگي کردن با اين ويروس و روش‌هاي جلوگيري از مبتلا شدن به آن از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاري اجتماعي، رعايت بهداشت دست‌ها و جلوگيري از حضور در اجتماعات را ياد بگيرند.»
  
دکتر «هادي ياسين» از دانشگاه قطر در دوحه تاييد مي‌کند که ممکن است پيش از دستيابي به مصونيت بالا در مقابل اين ويروس چندين موج شديد همه گيري کوويد ۱۹ را شاهد باشيم.
همانطور که مي دانيد شيوع بسياري از بيماري‌هاي تنفسي به ويژه در مناطق معتدل با الگوهاي فصلي شدت پيدا مي کند. به عنوان مثال ميزان همه گيري بيماري شناخته شده آنفولانزا و انواع سرماخوردگي‌ها در فصل پاييز و زمستان در مناطق معتدل به اوج خود مي‌رسند. اما در مناطق گرمسير چنين رفتاري را از خود نشان نمي‌دهند.

دانشمندان در حال تحقيق و بررسي ويروس‌هاي فصلي و عوامل موثر در همه گيري آنها هستند تا بتوانند با توجه به اين تحقيقات راهکارهايي براي کنترل اين ويروس ارائه دهند.
محققان در مورد بقاي ويروس در هوا روي سطوح مختلف، ميزان حساسيت افراد مختلف به عفونت و رفتارهاي انساني مانند حضور در محيط‌هاي شلوغ را در فصل‌هاي سال و با توجه به تغيير دما و رطوبت هوا مورد بررسي قرار داده‌اند. ظاهراً اين عوامل در انتقال ويروس‌هاي تنفسي در زمان هاي مختلف سال تاثير گذار هستند.

البته ناگفته نماند که سرعت انتقال ويروس کوويد ۱۹ در مقايسه با ساير ويروس‌هاي تنفسي مانند آنفولانزا بسيار بيشتر است. دکتر «حسن زاراکت» معتقد است اين ويروس بسيار جديد بوده و عليرغم رشد سريع علم هنوز موارد ناشناخته بسياري در مورد آن وجود دارد. وي اعلام کرده است، مشخص نيست پيش‌بيني‌هاي انجام شده چقدر صحت داشته باشند و آينده مي‌تواند گواه اين موضوع باشد. اما آنچه مسلم است و تاکنون تحقيقات به اين نقطه رسيده کوويد ۱۹ مانند ساير ويروس‌هاي تنفسي به ويروسي در نهايت فصلي تبديل خواهد شد.

آمارها نشان مي دهد که بالاترين ميزان سرانه آلودگي به کوويد ۱۹ در جهان مربوط به کشورهاي حوزه خليج فارس، بدون در نظر گرفتن فصل گرم تابستان است. مردم بايد تا رسيدن به مصونيت کامل، اقدامات کنترلي براي مبتلا نشدن به اين بيماري را در نظر داشته باشند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar