logo

واکسن کرونای ایرانی در چه وضعیتی است؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
واکسن کرونای ایرانی در چه وضعیتی است؟

ايسنا/ دکتر حسين وطن‌پور مديرکل دفتر توسعه فناوري سلامت وزارت بهداشت درباره اقدامات انجام شده توسط شرکت‌هاي دانش‌بنيان در زمينه‌ي توليد واکسن گفت: در حوزه‌ي توليد واکسن نيز اقداماتي انجام شده است. ما در حال حاضر به قدر کافي به دانش فني توليد واکسن دسترسي داريم، اما با توجه به اين که استفاده از واکسن چالش‌هايي دارد و هنوز واکسن‌ها به تاييد سازمان بهداشت جهاني نرسيده است، ما هم فعلا منتظر گزارش‌هاي علمي تهيه و مصرف واکسن هستيم.

وي در ادامه درباره مراحل تهيه واکسن بيان کرد: توليد واکسن مراحل مختلفي دارد. واکسن يک محلول تزريقي است که بايد در خصوص ايمني، ترکيب مواد، ويژگي‌هاي ظاهري و کارايي آن به اطمينان کامل رسيد. بعد از ساخت واکسن تست‌هاي حيواني آن آغاز مي‌شود و عوارض و تاثيرات آن به خوبي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. پس از آن، در انسان تست مي‌شود و اثر آن بر روي گروه‌هاي مختلف بررسي مي‌شود. بيش از يک سال طول مي‌کشد تا يک واکسن همه‌ي فرآيندهاي مذکور را طي کند.

مدير کل دفتر توسعه فناوري سلامت وزارت بهداشت  ادامه داد: اکنون جنبه‌هاي اقتصادي توليد واکسن کرونا تقويت شده و بايد مراقب باشيم ايجاد فضاهاي اقتصادي در مسير علمي توليد واکسن يا دارو خللي وارد نکند.

وطن‌پور درباره وضعيت فعلي واکسن ايراني کرونا بيان کرد: شرکت‌هاي توليدکننده واکسن ايراني کرونا تست‌هاي حيواني را انجام داده‌اند و در مرحله‌ي ورود به فاز انساني هستند. لکن استفاده از واکسن و پروتکل هدف آن بايد در کميته واکسيناسيون ملي مورد تاييد قرار گيرد. استفاده از واکسن به هر حال چالش‌هايي را دارد که از جمله آن اين است که اگر ويروس خودبه‌خود ضعيف شود، ما ديگر نيازي به واکسن نداريم.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي درباره‌ي وضعيت فعلي استفاده از سلول درماني براي مقابله با کرونا، گفت: چند شرکت در زمينه سلول درماني نيز مشغول به فعاليت هستند که مجوز کارآزمايي باليني سلول درماني در دستگاه تنفس را نيز اخذ کرده‌ايم. علاوه بر آن، در زمينه‌ي پلاسما هم شرکت‌هاي دانش‌بنيان مشغول فعاليت هستند.

وي  در پايان اظهار کرد: برخي از گياهان دارويي مي‌توانند در درمان التهاب‌هاي دستگاه تنفس موثر باشند و چندين شرکت دانش‌بنيان در حوزه سلامت در حال حاضر مشغول تحقيق و پژوهش در اين زمينه هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar