logo

بردگی سلول‌های مغز برای تکثیر ویروس کرونا

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
بردگی سلول‌های مغز برای تکثیر ویروس کرونا

باشگاه خبرنگاران/ هر روزي که از همه گيري ويروس کرونا در جهان مي‌گذرد، محققان و دانشمندان ابعاد جديدي از رفتار اين ويروس را شناسايي مي‌کنند.

به تازگي محققان آمريکايي رفتار مرموز و حيرت انگيز ويروس کرونا با سلول‌هاي مغزي را کشف کردند.

دانشمندان دانشگاه ييل آمريکا اعلام کردند ويروس کرونا مي‌تواند با تاثير بر سلول‌هاي مغزي و ربودن آنها، از اين سلول‌ها براي تکثير خود استفاده کند. دانشمندان در اين تحقيقات اعلام کردند سلول‌هاي مغزي يکي از اهداف مورد علاقه ويروس کرونا است.

دکتر آکيکو ايواساکي، مدير اين تحقيقات اعلام کرد: يافته‌هاي ما نشان داد ويروس کرونا مي‌تواند نورون‌هاي مغزي را مورد حمله قرار دهد. ما در مغز بيماران کرونايي شاهد نورون‌هاي آلوده به کوويد ۱۹ بوديم. زماني که نورون‌هاي آلوده را مورد مطالعه قرار داديم شاهد آن بوديم که اين سلول‌ها از منظر متابوليکي (سوخت و ساز سلولي) بسيار فعال بودند. اين نشان دهنده آن است که ويروس پس از ابتلاي سلول‌هاي مغزي، آن‌ها را از بين نمي‌برد بلکه با تغيير کارکرد اين سلول ها، از آن‌ها براي تکثير خود استفاده مي‌کند. در واقع ويروس سلول‌هاي مغز را به بردگي خود در مي‌آورد.

او افزود: زماني که اين اتفاق رخ مي‌دهد، اين سلول‌هاي مي‌توانند باعث کاهش اکسيژن در سلول‌هاي مجاور مغز شوند. از زماني که ويروس سلول‌هاي مغزي را درگير خود مي‌کند، مي‌تواند صدمات قابل توجهي به آن سلول و سلول‌هاي مجاور آن وارد کند.
 
پيش‌تر نيز دانشمندان دانشگاه کاليفرنيا از حمله مستقيم ويروس کرونا به سلول‌هاي مغزي خبر داده بودند.

دانشمندان آمريکايي اعلام کردند ويروس کرونا توانايي آن را دارد که به طور مستقيم به مغز حمله کند. اين حمله مي‌تواند منجر به بروز علائمي مانند سردرد، گيجي و پريشاني، و هذيان گفتن بيمار شود.

اندرو ژوزفسن، مدير اين پژوهش از دانشگاه کاليفرنيا در اين باره گفت: ما براي انجام تحقيقات از فناوري بسيار دقيقي بهره گرفتيم. دانستن اين موضوع که ويروس کرونا مي‌تواند چه تاثيراتي بر مغز داشته باشد براي دانشمندان از اهميت بالايي برخوردار است.

محققان مي‌گويند به هيچ عنوان شگفت آور نخواهد بود که ويروس کرونا بتواند باعث پاره شدن غشاي خوني مغز شود. در حقيقت غشاي خوني دور سلول‌هاي مغزي را گرفته و علاوه بر خون رساني به اين سلول ها، مانع از ورود عوامل خارجي و بيماري زا به آن‌ها مي‌شود. حال به نظر مي‌رسد کوويد ۱۹ مي‌تواند اين غشا را نابود و به سلول‌هاي مغزي حمله کند.

محققان معتقدند احتمالاً ويروس کرونا از راه بيني و از طريق عصب مربوط به حس بويايي وارد مغز مي‌شود. اين عصب در کارکرد حس بويايي اهميت زيادي دارد. از همين رو، از دست دادن حس بويايي يکي از علائم رايج در ميان مبتلايان به ويروس کرونا است. بخشي از مغز که مسئول حس بويايي است با ساير بخش‌هاي مغز در ارتباط است و به آن‌ها پيام‌هايي مي‌فرستد. اين مناطق خود مسئول بخش يادگيري، حافظه و احساسات هستند.

بخش حس بويايي مغز براي ارتباط با ساير بخش‌ها از مواد شيميايي مانند دوپامين که نقش مهمي در لذت و تحرک ما دارد، استفاده مي‌کند. احتمالا ويروس کرونا باعث تغيير سطح دوپامين خون مي‌شود. همچنين اين ويروس احتمالا بر ميزان مواد شيميايي مغز مانند سروتونين و استيل کولين تاثيرگذار است. تمامي اين مواد شيميايي در فرآيند‌هايي مانند تمرکز و توجه کردن، يادگيري، حافظه و رفتار فرد اثرگذار هستند.

اين تغييرات در مواد شيميايي منجر به تغييرات در رفتار، خستگي و تغييرات شناختي مي‌شود که در بيماران مبتلا به کرونا شايع است. همين موضوع منجر به بروز عوارضي مانند استرس، نگراني و اضطراب، و افسردگي در بيماران مبتلا به کوويد ۱۹ مي‌شود.

همچنين استرس باعث برهم خوردن سطح سروتونين و کورتيزول مغز مي‌شود که مي‌تواند خلقيات و رفتار ما را تحت تاثير قرار دهد. در نتيجه، اين تغييرات مي‌تواند باعث افسردگي، و نگراني و اضطراب در فرد شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar