برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آسان‌ترین روش ممکن برای جلوگیری از ابتلا به کرونای شدید

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
آسان‌ترین روش ممکن برای جلوگیری از ابتلا به کرونای شدید

باشگاه خبرنگاران/ با همه گيري ويروس کرونا در جهان شاهد استفاده از ماسک در ميان بيشتر مردم هستيم. سازمان جهاني بهداشت تاکيد دارد تا زمان کشف واکسن موثر براي کوويد ۱۹، استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاري اجتماعي و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون بايد از سوي تک تک افراد رعايت شود. تحقيقات متعدد فوايد استفاده از ماسک در مقابل اين همه گيري را تاييد کرده است. تحقيقات نشان داده است ويروس کرونا مي‌تواند براي مدتي در هوا معلق باقي بماند و در نتيجه مي‌تواند به راحتي از طريق تنفس شيوع پيدا کند. با اين حال فوايد استفاده از ماسک تنها به جلوگيري از انتشار ويروس خلاصه نمي‌شود. دانشمندان آمريکايي به تازگي ابعاد ديگري از اين موضوع را کشف کرده اند.

بر اين اساس، محققان دانشگاه کاليفرنياي آمريکا در تحقيقات خود اعلام کردند استفاده از ماسک علاوه بر جلوگيري از شيوع کوويد ۱۹، مي‌تواند شدت ابتلا به کرونا در افراد را نيز کاهش دهد. دانشمندان مي‌گويند استفاده از ماسک مي‌تواند به طور قابل توجهي باعث کاهش حجم ويروس‌هاي ورودي به مجاري تنفسي شود که همين امر در نهايت منجر به توانايي بدن براي مقابله بهتر با ويروس و نيز کاهش خطر ابتلا به کروناي شديد شود.

دکتر کرگ جين، متخصص بيماري‌هاي عفوني دانشگاه کاليفرنيا در اين باره مي‌گويد: ما شاهد آن هستيم که بسياري از افرادي که ماسک مي‌زنند در صورت ابتلا به کرونا يا هيچ علائمي ندارند و يا به کروناي خفيف مبتلا مي‌شوند. در اين تحقيقات ما به حيوانات دوز بالاي ويروس آنفلوانزا را تزريق کرديم و شاهد بيماري شديد آن‌ها بوديم. در عين حال، زماني که دوز پاييني از ويروس به حيوانات تزريق شد، آن‌ها بيمار شدند، اما علائم خفيف بيماري را نشان دادند و به سرعت فرآيند ريکاوري را طي کردند.

اين متخصص خاطر نشان کرد: در مورد ابتلاي افراد به ويروس کرونا و شدت ابتلا، موارد زيادي مانند توان جسماني و موارد ژنتيکي دخيل هستند. با اين حال، مسائل محيطي نيز يکي از فاکتور‌هاي تاثيرگذار در اين زمينه است. ما شاهد ابتلاي افراد زيادي به کروناي شديد در جامعه هستيم و استفاده نکردن از ماسک مي‌تواند يکي از دلايل اين موضوع باشد. به نظر مي‌رسد دليل آنکه برخي افراد هيچ علائمي از ابتلا به کوويد ۱۹ را نداشته و يا علائم خفيفي دارند و برخي ديگر به دليل ابتلاي شديد به کرونا در بيمارستان بستري مي‌شوند ريشه در استفاده کردن يا نکردن از ماسک دارد.

ماسک

دانشمندان تاکيد دارند ويروس کرونا مي‌تواند به راحتي از طريق هوا منتقل شود. وقتي يک فرد مبتلا به کوويد ۱۹ عطسه و يا سرفه مي‌کند و يا حتي زماني که حرف مي‌زند و نفس مي‌کشد اقدام به انتشار ويروس در محيط مي‌کند. به همين دليل حفظ فاصله اجتماعي و استفاده از ماسک ضروري است. قطرات بزاق و مخاط بيني يکي از متراکم‌ترين موادي است که ويروس کرونا در آن حضور دارد، اما قطرات بسيار ريز تنفسي نيز حاوي ويروس هستند. يک ماسک استاندار مي‌تواند به راحتي مانع از انتقال ويروس از طريق قطرات ريز شود.

ماسک استاندار چه ويژگي دارد؟

متخصصان تاکيد دارند هر نوع ماسکي نمي‌تواند گزينه مناسب در مقابل شيوع ويروس کرونا باشد. مرکز کنترل و پيشگيري بيماري‌هاي آمريکا اعلام کرد: استفاده از ماسک‌هايي که داراي منافذ و دريچه‌هايي بر روي خود هستند در زمان شيوع ويروس کرونا پيشنهاد نمي‌شود. اين ماسک‌ها براي محيط‌هاي گرم و پر گرد و غبار طراحي شده اند و برخي به اشتباه تصور مي‌کنند، چون اين ماسک‌ها طراحي پيچيده تري دارند براي جلوگيري از شيوع کرونا مفيد هستند.

اين مرکز تاکيد دارد: هدف استفاده از ماسک اين است که جلوي انتشار قطرات آلوده به ويروس کرونا را در محيط بگيرد. اين در حالي است که ماسک‌هايي که داراي منافذ و دريچه هستند به هواي بيرون اجازه مي‌دهند درون ماسک نفوذ کرده و گردش کند. همين امر مي‌تواند منجر به انتقال قطرات آلوده به ويروس کرونا به ديگران شود. اين نوع ماسک به هيچ عنوان نمي‌تواند مانع از انتقال کوويد ۱۹ شود.

مرکز کنترل و پيشگيري بيماري‌هاي آمريکا بيان کرد: ما به همين دليل ماسک‌هايي که داراي منافذ و دريچه هستند را براي استفاده مردم پيشنهاد نمي‌کنيم. بهتر است مردم ماسک‌هاي چند لايه پارچه‌اي که مي‌تواند به ميزان قابل توجهي مانع از انتقال هواي آلوده به محيط شود را مورد استفاده قرار دهند.

متخصصان بهداشت عمومي تاکيد دارند ماسک صورت بايد بتواند مانع از انتقال قطرات آلوده به محيط در زمان تنفس کردن، سخن گفتن، سرفه يا عطسه کردن باشد و ماسک‌هاي داراي دريچه اين امکان را ندارند. اگر دقت کرده باشيد ماسک‌هاي پزشکي هيچ منافذ يا دريچه‌اي ندارند زيرا دقيقاً براساس استاندارد‌هاي علمي توليد شده اند.

ماسک

بهترين ماسک در مقابل ويروس کرونا کدام است؟

محققان مي‌گويند ماسک N۹۵ که معروف به ماسک پزشکي است، بالاترين ايمني را در مقابل ويروس کرونا دارد. با اين حال، اين ماسک‌ها گران قيمت و داراي محدوديت در توليد هستند. همچنين اين ماسک براي استفاده در بلند مدت نامناسب است. حتي در کشور‌هايي که دولت‌ها مردم را به استفاده از ماسک تشويق مي‌کنند، استفاده از ماسک N۹۵ را تنها به کادر درماني و کساني که در خطر بالاي ابتلا قرار دارند پيشنهاد مي‌کنند.

درباره ماسک‌هاي ديگر موجود در بازار نظرات متفاوتي وجود دارد، اما مرکز کنترل بيماري‌هاي واگيردار آمريکا مي‌گويد حتي استفاده از تکه‌اي پارچه براي پوشاندن دهان و بيني بهتر از استفاده نکردن از ماسک است.

محققان پيشنهاد کرده اند مردم مي‌توانند از ماسک‌هاي خانگي که در منزل تهيه مي‌شود در جامعه استفاده کنند و پس از هر بار مصرف، آن را بشويند. يک تيم تحقيقاتي استراليايي با مقايسه ماسک‌هاي يک لايه، دو لايه و سه لايه جراحي به اين نتيجه رسيدند ماسک‌هاي سه لايه بيشترين مقاومت را در برابر ويروس کرونا ايجاد مي‌کنند. در اين آزمايش آن‌ها از يک سيستم ال‌اي‌دي و يک دوربين با دقت بالا براي سنجش پراکندگي قطرات ريز حامل ويروس استفاده کردند. ماسک‌هاي سه لايه جراحي قابليت بالايي براي حفظ ذرات حاوي ويروس و جلوگيري از انتشار آن‌ها در محيط نسبت به دو ماسک ديگر داشتند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar