logo

راهکار ژاپن برای رهایی از یک میلیون تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو

منبع
ايرنا
بروزرسانی
راهکار ژاپن برای رهایی از یک میلیون تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو

ايرنا/ کشور ژاپن پروژه جديدي را آغاز کرده است که در آن بيش از يک ميليون تن آب آلوده به مواد راديو اکتيو نيروگاه هسته‌اي فوکوشيما، تصفيه شده و به اقيانوس آرام بازمي‌گردد.

 قرار است اين آب که با فيلترسازي از شدت راديواکتيويته آن کاسته شده، از سال  ۲۰۲۲ ميلادي و در مدت چند دهه به اقيانوس باز گردانده شود. اين در حالي است که بسياري از ماهيگيران محلي با اين اقدام دولت ژاپن به طور جدي مخالف هستند.

اين تصميم، سال‌ها مجادله در خصوص نحوه نگهداري از مايعات مورد استفاده براي خنک کردن نيروگاه فوکوشيما پس از آسيب ديدن در اثر سونامي سال ۲۰۱۱ را پايان داد.

يک کميته دولتي که به اين موضوع رسيدگي مي‌کرد، در ابتداي سال جاري ميلادي، تبخير آب يا بازگرداندن آن به اقيانوس را به عنوان دو گزينه واقع‌گرايانه مطرح کرده بود.

بر اساس گزارش اپراتور نيروگاه فوکوشيما دايچي، در حال حاضر ۱.۲۳ ميليون تن آب آلوده در محل اين نيروگاه نگهداري مي‌شود و با توجه به اين که فضاي موجود براي نگهداري آب آلوده در حال اتمام است، مقامات دولتي ژاپن ناچار به تصميم‌گيري فوري در اين رابطه شده‌اند. اين در حالي است که بسياري از فعالان محيط زيست نسبت به طرح‌هاي مورد بررسي دولت براي مديريت آب‌هاي آلوده اين نيروگاه معترض بوده و بسياري از کشاورزان و ماهيگيران محلي از بازگرداندن آب آلوده به اقيانوس اظهار نگراني کرده‌اند.

کره جنوبي نيز از چند سال قبل واردات غذاي دريايي از منطقه را ممنوع کرده و به کرات در خصوص آثار زيست‌محيطي آب‌هاي آلوده اظهار نگراني کرده است.

به گفته مقامات دولتي در طول چند سال گذشته با استفاده از يک سيستم فيلترسازي بسيار قوي، اغلب ايزوتوپ‌هاي راديواکتيو آب‌هاي آلوده تصفيه شده‌اند؛ اما يک ايزوتوپ موسوم به تريتيوم در آب باقي مانده است که با استفاده از فناوري موجود، امکان تصفيه آن وجود ندارد. البته به گفته متخصصان، اين ايزوتوپ تنها در مقادير زياد براي انسان مضر است.

زلزله و سونامي سال ۲۰۱۱ ميلادي، سبب فاجعه اتمي فوکوشيما و نشت مواد راديو اکتيو شد. متخصصان اين حادثه را بعد از حادثه چرنوبيل بزرگ‌ترين فاجعه اتمي تاريخ مي دانند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar