کشف چهارمین غده بزاقی در مغز

سيناپرس
کشف چهارمین غده بزاقی در مغز

سيناپرس/محققان هلندي به تازگي اعلام کرده اند که يک جفت غده بزاقي بزرگ را در محل تلاقي حفره بيني و گلو پيدا کرده اند.

بعد از قرن ها تحقيق و مطالعه روي بدن انسان هنوز هم دانشمندان به ناشناخته هايي از بشر دست پيدا مي کنند که شگفتي آفرين است. گروهي از محققان هلندي ارگان جديدي را در مغز پيدا کرده اند که به نظر مي رسد يک جفت غدد بزاقي بزرگ است که در محل تلاقي حفره بيني و گلو پنهان شده بود.اگر اين يافته ها تأييد شود، محققان توانسته اند سرچشمه خروج آب دهان را که سه قرن ناشناخته مانده بود، کشف کنند. کتاب هاي آناتومي مدرن تنها به سه نوع غده بزاقي، يکي در نزديکي گوش ها، يکي در زير آرواره و ديگري در زير زبان اشاره کرده اند اما اين کشف، چهارمين غده بزاقي يافت شده به شمار مي رود.اين مطالعه روي گروه کوچکي از جمعيت بيماران صورت گرفته و تأييد نهايي آن مستلزم مطالعه روي گروه بزرگ تري از جامعه تحقيقي است. اما به نظر مي رسد همه چيز واقعي است و مي توان اميدوار بود که نتايج مثبت باشد. تأييد اين کشف مي تواند رويکرد پزشکان به بيماري هاي اين ناحيه از مغز را دگرگون کند.
به گزارش نيويورک تايمز، غدد بزاقي مسئول جمع آوري روزانه حدود يک چهارم از آب دهان انسان هستند و با آنها بسياري از لذت هاي زندگي را مي چشيم؛ دهان را مرطوب مي کنند و صحبت کردن و بلع را راحت تر مي کنند. همچنين اين غدد، مواد شيميايي مزه دار غذاها را به سلول هاي ميکروسکپيکي مي فرستند و ما مي توانيم طعم آنها را حس کنيم. غدد بزاقي دهان حتي قدرت ترميمي بالايي دارد و در برابر ميکروب ها، سرعت ترميم زخم ها را افزايش مي دهد.محققان هنگام بررسي مجموعه اي اسکن ها با دستگاهي که بتواند جزئيات دقيقي از بافت ها را تجسم کند، متوجه وجود دو ساختار ناشناخته در سر شدند. آن دو غده، صاف و دراز با طول چند اينچ بود که روي لوله هاي اتصال دهنده گوش ها به گلو قرار گرفته اند.
محققان با برداشتن بافت و بررسي آن دريافتند که اين غده ها شباهت زيادي به غدد بزاقي نهفته شده زير زبان و آرواره دارند. اين غدد جديد، به مجاري بزرگ تخليه آب دهان متصل مي شوند. پيش از کشف اين غدد، محققان نقطه ديگري از بدن را مسوول اين کار مي دانستند. آنها دليل ناشناخته ماندن آن را محل دور از دسترس آن عنوان کرد هاند به طوري که براي مشاهده آنها به دستگاه هاي بسيار حساسي براي تصويربرداري نياز دارند.