برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

کرونا در بدن شماست اگر این ۲ رایحه را متوجه نمی‌شوید!

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کرونا در بدن شماست اگر این ۲ رایحه را متوجه نمی‌شوید!

باشگاه خبرنگاران/پژوهشگران هندي معتقدند در صورتي که شما قادر نباشيد دو رايحه خاص را بو کنيد، به احتمال زياد به کرونا مبتلا شده ايد.

از دست دادن حس بويايي و چشايي از نشانه‌هاي اصلي ابتلا به ويروس کرونا به شمار مي‌رود. به تازگي پژوهشي به انجام رسيده که نشان مي‌دهد در صورتي که شما قادر نباشيد برخي رايحه‌هاي مشخص را بو کنيد، زنگ خطر ابتلا به کرونا براي شما به صدا در آمده است.طبق اعلام پايگاه خبري «ياهو»، در اين پژوهش که در هند به انجام رسيده، محققان در ابتدا ۲۵ رايحه را انتخاب و از ميان آن‌ها در نهايت ۵ رايحه مختلف که به شکل فراوان در آشپزخانه‌هاي اين کشور استفاده مي‌شد را انتخاب کردند. پژوهشگران در اين مطالعه دريافتند کساني به شکل خاص در بويايي «نعنا فلفلي» (که به آن سوسنبر هم گويند) و «روغن نارگيل» با مشکل روبرو هستند، بايد تست کرونا دهند.

نارگيل

روغن نارگيل

در اين پژوهش که نتايج آن در پايگاه «Medrxiv» منتشر شده، ۵ رايحه کاملا متفاوت که شناسايي آن را براي مخاطب آسانتر مي‌کند، انتخاب شد. اين رايحه‌ها شامل: نعنا فلفلي (سوسنبر)، رازيانه، روغن نارگيل، سير و هِل مي‌شد. در اين پژوهش که هنوز به چاپ نهايي نرسيده و در دست بررسي است، شماري از افراد مبتلا به کرونايي که علائم بيماري نداشتند، شرکت کرده بودند. پس از جمع آوري داده‌ها، محققان دريافتند مبتلايان به کرونايي که علائم بيماري را ندارند، با بويايي دو رايحه يعني «روغن نارگيل» و «نعنا فلفلي» (سوسنبر) مشکل دارند.

نعنا

نعنا فلفلي

بر اساس اين گزارش به ترتيب ۳۶.۷ درصد و ۲۲.۴ درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند بوي نعنا فلفلي و روغن نارگيل را اشتباه تشخيص دادند؛ همچنانکه تعداد زيادي از آن‌ها اعلام کردند نمي‌توانند به طور کامل اين رايحه‌ها را بو کنند؛ بطوري که ۲۴.۵ درصد از بيماران اعلام کردند قادر به بويايي نعنا فلفلي (peppermint) نيستند و ۲۰.۴ درصد از بيماران نيز گفتند نمي‌توانند روغن نارگيل را بو کنند.

چند دليل وجود دارد که افراد مبتلا به کرونا حس بويايي خود را از دست مي‌دهند. نخست، افرادي با اختلال در دستگاه تنفسي فوقاني اغلب گرفتگي و ساير علائم مربوط به بيني را تجربه مي‌کنند که مي‌تواند دسترسي به عصب بويايي را مسدود کند. اما بنابر احتمال بيشتر طبق اعلام مرکز پزشکي دانشگاه وندربيلت «Vanderbilt University Medical Center» در ايالت تنسي آمريکا، اين ويروس ممکن است باعث ايجاد واکنش التهابي در داخل بيني شود که اين مسئله مي‌تواند به از بين رفتن حس بويايي و يا سلول‌هاي عصبي منجر شود.آزمايش‌هاي بويايي اين چنيني، مي‌تواند دريچه‌اي براي تشخيص بيماري فرد باشد. همانطوري که پژوهشگران گفته‌اند، تست‌هاي خانگي مي‌تواند تأثير فراواني بر تلاش‌هاي جهاني براي غربالگري ويروس کرونا داشته باشد.با توجه به در دسترس نبودن و گران بودن کيت‌هاي آزمايش کرونا، اين چنين آزمايش‌هايي مي‌تواند ما را قادر به انجام تست‌هاي سريع و گسترده کند.بنابر اين اگر از خود مي‌پرسيد که آيا به کرونا مبتلا شده ايد يا نه، به آشپزخانه برويد و اين دو ماده را بو کنيد. اين کار ممکن است راهي باشد تا شما از ابتلاي خاموش خود به کرونا با خبر شويد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar