برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ناسا آماده لمس "سیارک بنو" است

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ايسنا/ ناسا آماده است تا امروز سيارک "بنو" را لمس کند تا فضاپيما اُسيريس-رِکس(OSIRIS-REX)نمونه هايي از اين سيارک را برداشته و در سال ۲۰۲۳ براي بررسي آنها را به زمين بياورد.
فضاپيما اُسيريس-رِکس(OSIRIS-REX) ناسا قرار است پس از چهار سال کاوش، ۲۰ اکتبر(سه‌شنبه ۲۹ مهر) ساعت ۱۷ به وقت منطقه زماني شرقي(۰۰:۳۰ بامداد به وقت تهران) بر سطح سيارک "بنو" فرود آيد و از آن نمونه‌برداري کند.

ناسا اعلام کرد فضاپيماي مذکور پس از ۴ ساعت و ۳۰ دقيقه عمليات فرود با دقت تنها براي چند ثانيه با سيارک بنو برخورد خواهد کرد. اين فضاپيما در منطقه‌اي به نام "Nightingale" که مکاني در نيمکره شمالي سيارک است فرود خواهد آمد. فرود ۴.۵ ساعته شامل سه مانور است که درنهايت به لمس سيارک منجر مي‌شود.

اُسيريس-رِکس يک مأموريت برنامه‌ريزي شده ناسا براي بررسيِ سيارک "بنو ۱۰۱۹۵۵" و بازگرداندن نمونه آن به زمين است. پرتاب اين ماموريت بنابر برنامه‌ريزي قبلي، در هشتم سپتامبر ۲۰۱۶ انجام شد.

اين فضاپيما که ماموريتي هفت ساله دارد، اکنون با گذشت چهار سال قرار است امروز سيارک موردنظر خود را لمس کند. سيارک بنو که هدف اصلي فضاپيماي اُسيريس-رِکس است احتمالاً در ۱۰ ميليون سال اول تاريخ منظومه شمسي ما شکل گرفته است. کاوشگر اُسيريس-رکس در اين مأموريتِ "بررسي و بازگشت" يک نمونه برگرفته از سيارک بنو ۱۰۱۹۵۵ را مورد بررسي و در سال ۲۰۲۳ آن را براي تجزيه و تحليل دقيق با خود به زمين خواهد آورد.

تلاش روز سه‌شنبه براي لمس سطح سيارک بنو نشان دهنده اولين تلاش ناسا در آوردن نمونه سيارک به زمين است. در صورت موفقيت، فضاپيماي مذکور خواهد توانست حداقل ۲.۱ اونس(۶۰ گرم) ماده از سطح سيارک مذکور که قطرش ۱۶۱۴ فوت است جمع آوري کرده و طي سه سال آينده آنها را به زمين آورد.

پس از فرود، بازوي رباتيک فضاپيما شروع به جمع آوري نمونه‌هايي از سطح سيارک مي‌کند. دانشمندان اميدوارند که اين ماموريت بتواند درک آنها از چگونگي شکل گيري سيارات و آغاز حيات را عميق تر کند.

ناحيه "Nightingale" به اين دليل که يکي از صاف‌ترين مناطق سطح سيارک  است، انتخاب شده است اما باز هم با اين حال تخته سنگ‌هايي بزرگ در اين ناحيه وجود دارد. سيارک بنو بين زمين و مريخ در فاصله تقريبي ۲۰۷ ميليون مايل(۳۳۴ ميليون کيلومتر) از سياره ما قرار دارد. در صورت موفقيت اين فضاپيما در جمع آوري مواد سطح بنو، اين مواد در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ به زمين بازگردانده خواهند شد.

حدود ساعت پنج بعد از ظهر امروز به وقت منطقه زماني شرقي(۰۰:۳۰ بامداد به وقت تهران)، اين فضاپيما عمليات مذکور را انجام خواهد داد. تماس واقعي آن با سطح سيارک باستاني بنو کمتر از پنج ثانيه طول خواهد کشيد.

با استفاده از يک روش مبتکرانه در جمع آوري نمونه، ابزار تعبيه شده بر روي فضاپيما موسوم به "تگ" که مخفف جمله "لمس کن و برو"(Touch-And-Go) است از يک بازوي موقعيت دار استفاده خواهد کرد که اين بازو سپس يک فواره گاز نيتروژن تحت فشار را براي تحريک کردن سطح سيارک آزاد خواهد کرد که اين موضوع جمع آوري مواد در محفظه نگهدارنده نمونه را امکانپذير مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره