برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دانشمندان با قلع و مس سرعت تخریب باتری‌ها را بیش از ۱۰۰۰ درصد کاهش دادند

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
دانشمندان با قلع و مس سرعت تخریب باتری‌ها را بیش از ۱۰۰۰ درصد کاهش دادند

ديجياتو/ دانشمندان در دانشگاه «فلوريداي مرکزي» در حال مطالعه روي طرح‌هاي جايگزين باتري ليتيومي هستند و با پوشش نازک قلع و مس به يک موفقيت بزرگ در اين زمينه دست پيدا کرده‌اند.
دانشمندان با استفاده از يک پوشش محافظ جديد براي الکترودهاي باتري به يک موفقيت بزرگ دست پيدا کرده‌اند و سرعت تخريب آن را بطور قابل توجهي کاهش داده‌اند. علاوه بر اين، باتري جديد مي‌تواند شارژر بيشتري را براي مدت زمان طولاني‌تري ذخيره ‌کند.

در باتري‌هاي ليتيوم يوني، آند يا الکترود منفي الکترون‌ها را توليد مي‌کند که به سمت الکترود مثبت يا کاتد حرکت مي‌کنند تا جريان الکتريسيته توليد شود. در حالت کلي براي ساخت آند از گرافيت استفاده مي‌شود، اما جايگزين‌هاي زيادي براي آن وجود دارد که براي مثال مي‌تواند به قلع فلزي اشاره کرد که ظرفيت و رسانايي الکتريکي بالايي دارد.

با وجود چنين موضوعي، با شارژ باتري حجم قلع تغيير مي‌کند که منجر به خرابي سريع آن مي‌شود. پروفسور دانشگاه فلوريداي مرکزي به نام «يانگ ينگ» روش‌هاي بهبود عملکرد باتري از جمله رفع مشکل تخريب مکانيکي در آندهاي قلع در باتري‌هاي ليتيوم يوني را مورد بررسي قرار داده و باور دارد که مي‌تواند براي اين مشکل راه‌حلي پيدا کند.

  
به عنوان بخشي از اين پروژه، اين استاد به همراه تيم خود مواد آلياژي متفاوتي را مورد بررسي قرار دادند که هر کدام داراي ترکيب، ساختار و خواص منحصر به فردي بودند. در اين پژوهش اين تيم به يک نوار نازک ساخته شده از قلع و مس دست پيدا کرد که مي‌توان آن را روي آند قلع قرار داد تا در فرايند شارژ پايداري خود را حفظ کند و مانع از خرابي باتري شود.
ينگ اعلام کرده:
«کار ما نشان مي‌دهد که نرخ تخريب آند با استفاده از نوار قلع و مس مي‌تواند بيش از هزار درصد در مقايسه با نوار قلع معمولي کاهش پيدا کند.»
محققان به اين موضوع اشاره کرده‌اند که اين طرح باتري براي محيط‌هاي کامپکت مانند گوشي‌هاي هوشمند مناسب است، با اين حال مي‌توان از آن‌ در خودروها و کاميون‌هاي برقي نيز استفاده کرد. در صورتي که بتوان چنين فناوري را تجاري کرد، شارژدهي گوشي‌هاي هوشمند و همچنين خودروهاي برقي افزايش پيدا مي‌کند. نتيجه کار پژوهشگران در ژورنال «Advanced Materials» به چاپ رسيده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره