برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

حسگرهایی که فعالیت ژن‌های درون سلول‌ را بررسی می‌کنند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
حسگرهایی که فعالیت ژن‌های درون سلول‌ را بررسی می‌کنند

ايسنا/ گروهي از دانشمندان "دانشگاه وارويک"(University of Warwick) انگلستان، حسگرهاي ژنتيکي ابداع کرده‌اند که مي‌توانند فعاليت ژن‌ها را تشخيص دهند.

اين گروه پژوهشي با استفاده از فناوري اصلاح ژن کريسپر، دستگاه‌هاي بسيار کوچکي ابداع کرده‌اند که از حسگرها استفاده مي‌کنند تا فعال و غيرفعال بودن ژن‌ها را در سلول شناسايي کنند و نسبت به اين تغييرات واکنش نشان دهند. اين ويژگي، آنها را به يک سيستم بررسي ايده‌آل تبديل مي‌کند.

اين پژوهش، نخستين گام دانشمندان در ابداع ابزارهاي ژنتيکي پيشرفته‌اي است که مي‌توانند تغييرات بيان ژن را در سلول تشخيص دهند.

پروفسور "آلفونسو جاراميلو"(Alfonso Jaramillo)، پژوهشگر ارشد اين پروژه گفت: ما در حال حاضر نمي‌دانيم که چگونه بايد اين سيستم ژنتيکي جديد را طراحي کنيم تا بتواند فعال و غيرفعال شدن ژن‌هاي درون سلول‌ را تشخيص دهد.

وي افزود: هدف ما اين بود تا روش جديدي ابداع کنيم که براي گوش دادن به آنچه در سلول مي‌گذرد، قابل برنامه‌ريزي باشد. سلول‌ها ژن‌هاي زيادي را در بر دارند که براي انجام دادن عملکردهاي گوناگون از حس کردن محيط گرفته تا پردازش غذا بيان مي‌شوند. شايد دانشمندان با داشتن يک حسگر که بتواند به روند خاصي مانند هضم غذا واکنش نشان دهد، بتوانند دستگاهي را براي اين کار برنامه‌ريزي کنند.

پژوهشگران در طراحي اين سيستم، از فناوري کريسپر که در حال حاضر کاربرد زيادي در اصلاح ژن دارد، استفاده کردند. مزيت فناوري کريسپر اين است که قابل برنامه‌ريزي است و مي‌توان از آن براي بررسي اهداف ژنتيکي مانند جهش‌هاي ژنتيکي عامل بيماري استفاده کرد.

دانشمندان اين سيستم را روي باکتري زنده "اشريشيا کلي" (E. coli) آزمايش کردند و توانستند قابليت آن را در شناسايي مولکول آران‌اي ويروس HIV ثابت کنند.

اين گروه پژوهشي باور دارند که سيستم آنها به پژوهشگران امکان خواهد داد تا سلول‌هايي را که پيچيدگي زيادي دارند، برنامه‌ريزي کنند.

اين پژوهش، در "The CRISPR Journal" به چاپ رسيد.

انتهاي پيام

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره