برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کشف جدیدترین فاجعه کرونا در بدن انسان

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کشف جدیدترین فاجعه کرونا در بدن انسان

باشگاه خبرنگاران/ دانشمندان آمريکايي اعلام کردند کوويد ۱۹ مي‌تواند باعث بروز بيماري‌هاي خود ايمني در بدن مبتلايان شود.
 به نقل از نشريه انگليسي ميرِر، با گذشت بيش از ۱۰ ماه از همه گيري کوويد ۱۹ در جهان هنوز هيچ راهکار مطمئني براي مقابله با آن کشف نشده است. به طور متوسط در هر ۱۶ ثانيه در جهان يک نفر به دليل ابتلا به کرونا جان خود را از دست مي‌دهد. از تب و سردرد تا مشکلات گوارشي و از دست دادن حس بويايي و چشايي از جمله علائم ناخوشايندي هستند که بيماران کرونايي را درگير خود مي‌کنند. با اين حال، اين موارد تنها آسيب‌هايي نيست که اين ويروس به بدن انسان وارد مي‌کنند. به تازگي دانشمندان آمريکايي ابعاد جديدي از آسيب‌هاي اين بيماري را کشف کرده‌اند.

بر اين اساس، محققان دانشگاه اِموري شهر آتلانتا ايالت جورجيا آمريکا اعلام کردند کوويد ۱۹ مي‌تواند باعث ايجاد بيماري‌هاي خود ايمني در بدن انسان شود. بيماري خودايمني (Autoimmune disease) به دسته‌اي از بيماري‌ها اطلاق مي‌شود که در آن دستگاه ايمني بدن به اشتباه حمله به بافت‌هاي خود بدن را آغاز مي‌کند. بيماري‌هاي خودايمني مي‌توانند اندام‌ها و بافت‌هايي از جمله گلبول‌هاي قرمز خون، عروق خوني، غده تيروئيد، لوزالمعده، عضلات، مفاصل و پوست را درگير کنند. اغلب اين بيماري‌ها مزمن هستند، اما بسته به نوع عارضه ممکن است قابل کنترل باشند. تاکنون ۸۰ نوع از بيماري‌هاي خود ايمن شناسايي شده است که طيف وسيعي از بافت‌ها و سلول‌هاي بدن را در بر مي‌گيرد. اين بيماري‌ها، بيماري‌هاي مزمني هستند که مادام‌العمر با فرد باقي‌مانده و قابليت درمان صد در صد ندارند.

محققان آمريکايي مي‌گويند شواهد جديد نشان مي‌دهد ويروس کرونا در برخي بيماران مي‌تواند باعث بروز بيماري‌هاي خودايمني و حمله گلبول‌هاي سفيد خون به بافت‌هاي بدن شود. در خون برخي بيماران کرونايي "آنتي بادي‌هاي خود واکنش پذير" ديده شده است. اين آنتي بادي‌ها (پادتن) به جاي آن که سلول‌هاي بيگانه و ويروس کرونا را هدف حمله قرار دهند، بافت‌هاي سالم بدن بيمار را تخريب مي‌کنند.

در اين تحقيقات دانشمندان ۵۲ بيمار کرونايي که شرايط وخيمي داشتند را مورد بررسي قرار دادند. هيچکدام از اين بيماران سابقه بيماري‌هاي خود ايمني نداشتند. آزمايش‌هاي مختلف نشان داد بيش از نيمي از اين بيماران داراي آنتي بادي‌هاي خود واکنش گر در خونشان بوده اند. بيش از دو سوم بيماراني که داراي سطح بالاي "پروتئين واکنش پذير C" در خون بودند (که نشانه التهاب در بدن است)، سيستم ايمني‌شان اقدام به توليد آنتي بادي براي حمله به بافت‌هاي بدن کرده بود.
 
با اين حال، محققان مي‌گويند ما هنوز نمي‌توانيم به قطعيت درباره ارتباط ميان شدت بروز علائم کرونا در بيماران و احتمال وقوع بيماري خودايمني در آن‌ها سخن بگوييم. به طور طبيعي شدت بيماري ويروسي مي‌تواند باعث توليد آنتي بادي‌هاي خود واکنش گر با عوارض کم شود. همچنين هنوز نمي‌دانيم سطح بالاي اين آنتي بادي‌ها در خون تا چه زماني طول خواهد کشيد. شواهد نشان مي‌دهد اين آنتي بادي‌ها دستکم براي چند هفته در خون بيماران وجود دارند. با اين وجود، نيازمند آن هستيم که بدانيم اين فرآيند تخريبي و بيماري‌هاي خود ايمني در دوره ريکاوري پس از بيماري کرونا نيز رخ مي‌دهد يا نه.

دانشمندان مي‌کوشند با شناسايي عوامل دخيل در اين موضوع، از آسيب‌هاي جبران ناپذير بيماري‌هاي خود ايمني در بدن بيماران کرونايي جلوگيري کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره