برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

۳ علامت ساده در پا‌ها که نشان دهنده فشار خون خطرناک است

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
۳ علامت ساده در پا‌ها که نشان دهنده فشار خون خطرناک است

باشگاه خبرنگاران/دانشمندان انگليسي اعلام کردند تنها با بررسي وجود ۳ علامت در پا‌ها مي‌توان به ابتلا به فشار خون خطرناک پي برد.
 
به نقل از نشريه انگليسي اکسپرس، فشار خون بالا يا پرفشاري خون (Hypertension) که گاهي به آن پرفشاري شرياني گفته مي‌شود، يک بيماري مزمن است که در آن فشار خون در شريان‌ها بالا مي‌رود. به دنبال اين افزايش فشار، قلب بايد براي حفظ گردش خون در رگ‌ها، شديدتر از حالت طبيعي فعاليت کند.
فشار خون شامل دو مقياس سيستولي و دياستولي است که وابسته به انقباض (سيستول) يا استراحت (دياستول) ماهيچه قلب بين ضربان‌ها است. بر اساس آخرين دستورالعمل طبقه بندي فشار خون بالا از انجمن قلب امريکا در سال۲۰۱۷ ميلادي (معتبر‌ترين منبع بيماري‌هاي قلبي) در حالت استراحت، فشار خون طبيعيِ سيستولي (يا حداکثر فشار خون) بين ۹۰ تا ۱۱۹ميلي‌متر جيوه و فشار خون طبيعي دياستولي (يا حداقل فشار خون) بين ۶۰ تا ۸۰ ميلي‌متر جيوه است.
افزايش شديد فشار خون (برابر يا بيش از فشار سيستولي ۱۸۰ يا فشار دياستولي ۱۱۰ که گاهي پرفشاري بدخيم يا پرفشاري شديد خون ناميده مي‌شود) به «بحران پرفشاري خون» اطلاق مي‌شود. فشار خونِ بالاي اين سطوح بيانگر خطر بالاي عوارض ناشي از آن است. افرادي که فشار خون آن‌ها در اين محدوده قرار دارد ممکن است هيچ علائمي نداشته باشند، اما بيش از افراد عادي دچار سردرد (در ۲۲٪ از موارد) و سرگيجه مي‌شوند. علائم ديگر بحران اين عارضه مي‌تواند شامل زوال بينايي، تنگي نفس بر اثر نارسايي قلب يا يک حالت بي‌قراري عمومي بر اثر نارسايي کليوي باشد.
پژوهشگران انگليسي مي‌گويند اگر فشار خون بالا درمان نشود به دليل فشاري که به عضلات قلب وارد مي‌کند در نهايت منجر به بيماري‌هاي قلبي و عروقي خواهد شد. اين بيماري همچنين مي‌تواند به ديواره‌هاي رگ‌ها و بافت‌هاي ديگر بدن مانند مغز، کليه ها، و چشم‌ها آسيب وارد کند.


حال دانشمندان اعلام کردند مي‌توان به راحتي از ۳ نشانه غيرعادي در پا‌ها به خطر فشار خون بالا پي برد که شامل موارد ذيل است:
۱- احساس سوزش در پا‌ها (به دليل ضربان ضعيف قلب)
۲- از دست دادن مو‌هاي بدن در بخش ساق و قسمت پاييني پا‌ها
۳- بي حسي و گِزگِز کردن پا‌ها

دانشمندان تاکيد دارند فشار خون بالا منجر به کاهش گردش خون در ساق و پا‌ها مي‌شود. همين گردش خون ضعيف در نهايت منجر به علائم و عوارض ذکر شده خواهد شد. بايد پس از مشاهده علائم بالا در پا‌ها سريعاً به يک پزشک متخصص مراجعه شود. اگر پيش‌تر ابتلاي شما به فشار خون بالا تاييد شده است حتماً پزشک را در جريان قرار دهيد تا بتواند با تجويز دارو‌هاي لازم به درمانتان به صورت موثرتري اقدام کند.


کساني که در ساق‌هاي خود احساس درد مي‌کنند، خيلي زود خسته مي‌شوند يا در پياده روي به دليل گرفتگي عضلات دچار مشکل هستند حتماً بايد از سوي يک پزشک عمومي از جنبه بيماري سرخرگ محيطي مورد ارزيابي قرار گيرند.
بيماري سرخرگ محيطي (PAD) به معني تنگي عروق محيطي مانند سرخرگ‌هاي دست و پا است. علائم اين بيماري شامل لنگيدن متناوب که با استراحت بهبود مي‌يابد، پوست براق و سرد اندام، ريزش مو‌هاي اندام، بروز زخم‌هاي جلدي ايسکميک در اندام‌ها مي‌شود. پيشرفت علائم حتي مي‌تواند به نکروز انگشتان و قطع اندام بينجامد.
متخصصان تاکيد دارند اگر در حال يا گذشته استعمال دخانيات داشته ايد و يا کساني که سابقه خانوادگي ابتلا به بيماري سرخرگ محيطي را دارند حتماً بايد نسبت به اين بيماري مورد ارزيابي قرار بگيرند. با اين حال، کساني که داراي سلامت جسماني هستند، هيچ علائمي از بيماري را ندارند، زير ۶۰ سال سن دارند و نيز سابقه خانوادگي ابتلا به اين بيماري را نداشته اند نبايد نسبت به اين بيماري نگران باشند.

با اين وجود، اگر فرد داراي فشار خون بالا بوده و نسبت به درمان آن بي توجه باشد، اين امر مي‌تواند باعث بروز مشکلات جدي قلبي شود. ورزش کردن، رژيم گرفتن و تغيير سبک زندگي مي‌تواند به ميزان قابل توجهي بر شرايط جسماني فرد تاثير گذار باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره