برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کشف اسرار مریخ با کمک یک شهاب سنگ مریخی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کشف اسرار مریخ با کمک یک شهاب سنگ مریخی

ايسنا/ دانشمندان با تجزيه و تحليل شهاب سنگ کشف شده در صحراي بزرگ آفريقا دريافتند ۴.۴ ميليارد سال پيش در مريخ آب وجود داشته است.
ترکيب معدني شهاب سنگ مريخي"NWA ۷۵۳۳" که در سال ۲۰۱۲ در صحراي بزرگ آفريقا پيدا شد، نشان دهنده اکسيداسيون يا عمل ترکيب اکسيژن با ماده ديگري است که در صورت تشکيل آب اتفاق مي‌افتد. اين شهاب سنگ ۸۴ گرمي که نامش به دليل محل فرودش در شمال غربي آفريقا بر آن نهاده شده، بخشي از يک سنگ آسماني بود که با ورود به جو زمين از هم پاشيد و شکسته شد. پيشتر دانشمندان سياره‌اي مي‌دانستند که حداقل ۳.۷ ميليارد سال پيش در سياره سرخ آب وجود داشته است اما محققان با در نظر گرفتن سن"NWA ۷۵۳۳" و ترکيب معدني تازه کشف شده آن، نتيجه گرفته‌اند که آب حدود ۷۰۰ هزار سال زودتر در مريخ وجود داشته است.

اگر آب در مريخ زودتر از آنچه تصور مي‌شد وجود داشته باشد، اين نشان مي‌دهد که آب احتمالاً يکي از محصولات فرعي طبيعي حاصل برخي از فرآيندهاي اوليه تشکيل سياره است. اين مي‌تواند به پاسخ اين سوال کمک کند که آب از کجا مي‌آيد و اين موضوع نيز به نوبه خود مي‌تواند نظريه‌ها را در مورد ريشه‌هاي حيات فرازميني تحت تأثير قرار دهد. دانشمندان در سال ۲۰۱۳ فاش کردند که شهاب سنگ مذکور ۴.۴ ميليون سال قدمت دارد و اين موضوع آن را به قديمي‌ترين شهاب سنگ مريخ موجود در زمين تبديل کرده است.

پروفسور "تاکاشي ميکوچي"(Takashi Mikouchi) در دانشگاه توکيو گفت: نمونه‌هاي شهاب سنگ NWA ۷۵۳۳ توسط چهار نوع آزمايش مختلف طيف سنجي براي تعيين مواد شيميايي درون آنها مورد بررسي قرار گرفتند. ما شواهد قوي براي اکسيداسيون ماگما پيدا کرديم. سنگ‌هاي آذرين يا سنگ‌هاي تکه تکه شده در شهاب سنگ از ماگما ايجاد مي‌شوند و معمولاً در اثر ضربه و اکسيداسيون ايجاد مي‌شوند. اين اکسيداسيون مي‌تواند در صورت وجود آب در پوسته مريخ يا در ساختار داخلي مريخ در ۴.۴ ميليارد سال پيش در اثر ضربه‌اي که بخشي از پوسته را ذوب مي‌کند، وجود داشته باشد. تجزيه و تحليل همچنين نشان مي‌دهد که چنين تأثيري مي‌تواند مقدار زيادي هيدروژن آزاد کند.

تقريباً طي يک دهه پيش، دو شهاب سنگ در صحراي بزرگ آفريقا يافت شده است. شهاب سنگ NWA ۷۰۳۴ در سال ۲۰۱۱ و شهاب سنگ NWA ۷۵۳۳  در سال ۲۰۱۲ پيدا شد، که ميکوچي و همکارانش نمونه‌اي از آن را براي تجزيه و تحليل به دست آوردند. NWA مخفف شمال غربي آفريقا است. با بررسي دانشمندان و داده‌هاي کاوشگرهاي مريخي مشخص شد که هر دو شهاب سنگ از مريخ آمده‌اند. در سال ۲۰۱۳ دانشمندان قدمت NWA ۷۰۳۴ را ۲.۱ ميليارد سال اعلام کردند. بخشي از NWA ۷۰۳۴ توسط  يک فرد آمريکايي که آن را از دلال شهاب سنگ در مراکش خريداري کرده بود به دانشگاه نيومکزيکو اهدا شد. بسياري از شهاب سنگ‌هاي مريخي که امروزه وجود دارند توسط افراد قبيله‌اي باديه نشين در صحرا پيدا شده‌اند که مي‌دانند مي‌توانند اين سنگ‌ها را با قيمت بسيار خوبي در بازار کازابلانکا بفروشند.

يافته‌هاي اين مطالعه در مجله "Science Advances" منتشر شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره