برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

آیا ویروس کرونا می‌تواند از طریق چشم وارد بدن شود؟

منبع
مجله ايلياد
بروزرسانی
آیا ویروس کرونا می‌تواند از طریق چشم وارد بدن شود؟

مجله ايلياد/ در مطالعه‌اي جديد، دانشمندان انتقال کرونا ويروس جديد از قرنيه به درون بدن را بررسي کرده‌اند. تقريباً يک سال از شروع شيوع ويروس کرونا مي‌گذرد و هنوز هم اطلاعات دانشمندان در مورد اين ويروس ناقص است. متخصصين معتقدند که مهم‌ترين راه انتقال اين ويروس از طريق قطرات تنفسي است که موقع عطسه، سرفه و صحبت کردن از دهان فرد آلوده منتشر مي‌شود.
 
در ماه‌هاي اول شيوع ويروس، متخصصين اعتقاد داشتند که لمس سطوح آلوده و سپس لمس صورت مي‌تواند منجر به ورود ويروس به بدن انسان شود. هر چند هنوز هم اين راه يکي از راه‌هاي انتقال محسوب مي‌شود، ولي مرکز پيشگيري و کنترل بيماري‌هاي ايالات متحده مي‌گويد که شيوع ويروس از طريق لمس سطوح آلوده نمي‌تواند راه اصلي انتقال آن باشد.
متخصصين اعتقاد دارند که چشم نيز مانند دهان و بيني مي‌تواند يکي از راه‌هاي ورود ويروس به بدن باشد. از آنجا که ورم ملتحمه‌ي چشم يکي از علائم وجود ويروس در بدن است، تيمي از محققين دانشگاه واشينگتن به بررسي اين موضوع پرداخته‌اند. آن‌ها مي‌خواستند بدانند که آيا چشم مي‌تواند راه ورود ويروس به بدن باشد يا خير؟ نتايج مطالعات اين محققين در مجله‌ي Cell Reports منتشر شده است. در گذشته وجود ويروس زيکا در اشک چشم ثابت شده است.

محققين قرنيه‌هاي اهدايي از سوي انسان و همچنين قرنيه‌ي موش را در معرض کرونا ويروس جديد و ويروس زيکا قرار دادند و روند تکثير ويروس را مورد بررسي قرار دادند. آزمايشات انجام شده نشان داد که ويروس زيکا توانسته خود را درون قرنيه تکثير کند، ولي کرونا ويروس جديد از اين کار عاجز بوده است.


دکتر «راجندرا آپته» به‌عنوان نويسنده‌ي اصلي اين مقاله، مي گويد: «قرنيه داراي گيرنده‌هايي براي کرونا ويروس جديد است، ولي ما نشان داده‌ايم که اين ويروس در چشم تکثير نمي‌شود. در واقع داده‌هاي ما نشان مي‌دهند که کرونا ويروس نمي‌تواند به درون قرنيه نفوذ کند.»

محققين مواد اصلي موجود در چشم را که از تکثير ويروس جلوگيري مي‌کنند را کشف کرده‌اند. آن‌ها دريافته‌اند که اين ماده از رشد ويروس کرونا جلوگيري مي‌کند، ولي در عين حال تاثير خاصي بر روي ويروس زيکا ندارد که اين مي‌تواند به خاطر عدم توانايي اين ويروس در تکثير درون قرنيه باشد.

نتايج اين مطالعه در واقع خبر خوبي محسوب مي‌شود، ولي محققين اين هشدار را نيز داده‌اند که مجراهاي اشک هنوز هم مي‌توانند راه‌هاي ورود ويروس به بدن باشند و نبايد از اين واقعيت غافل شد.
پروفسور «جاناتان مينر» سرپرست اين تحقيق، مي‌گويد: «نتايج ما نشان نمي‌دهد که همه‌ي قرنيه‌ها در برابر ويروس کرونا مقاوم هستند، ولي همه‌ي قرنيه‌هاي اهداکنندگاني که ما آزمايش کرديم، در برابر ويروس مقاوم بودند. با اين حال ممکن است قرنيه‌ي برخي از انسان‌ها در مقابل کرونا ويروس جديد آسيب‌پذير باشد.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar