logo

آلوئه ورا، معجزه ای برای درمان مشکلات پوستی

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
آلوئه ورا، معجزه ای برای درمان مشکلات پوستی

سيناپرس/يافته هاي علمي پژوهشي محققان کشورمان در خصوص گياه ارزشمند آلوئه ورا نشان مي دهد که از اين گياه در کنار صدها فايده ديگر، مي توان براي بهبود و درمان زخم ها و مشکلات پوستي استفاده کرد.

آلوئه ورا گياهي از خـانواده ليلياسه اسـت کـه در مناطق گرمسيري رشد مي کند. اين گياه را مي توان در مکزيـک، کشورهاي حاشيه اقيانوس آرام، هند، آمريکاي جنوبي، آمريکاي مرکزي، کارائيب، استراليا و آفريقا يافت. گياه فوق داراي برگ هاي کـشيده و حـاوي ژلي چـسبناک دارد.

در طول برگ ها الياف مويين پيونددهنده بسياري وجود دارند که باعث استحکام گياه مي شوند. اين گياه منشأ ماده اي دارويي است که شامل يک مايع زرد به نام موليژينين يا آلـويين اسـت کـه در پايه برگ هاي مجاور درخت تشکيل مي شود. همچنين ژل موجود در برگ هاي دراز آلوئه ورا گرفته مي‌شود. ايـن ژل نيز از زمان هاي گذشته به دليـل تـأثير درمـاني بـر روي لکه ها، نيش حشرات و ساير آسيب هاي پوسـتي انساني و حيوانات مورداستفاده قرار مي گرفته است.


به گفته محققان، آلوئه ورا بيش از 400 گونه دارد و از زمان هاي دور در پزشـکي، صنايع آرايـشي و صنايع دارويي کاربردهاي بسياري داشته است. به علاوه اين گياه در مهندسي بافـت به دليل تجزيه پذيري، زيست سازگاري و خاصيت سميت کم، مورد توجه بوده اسـت. از جمله برخي فعاليت هاي دارويي منتسب به گياه آلوئه ورا مي توان به اثرات ضدالتهابي، آنتـي آرتريـت، ضـدباکتري، ضدقارچ و هيپوگليسمي اشاره کرد.

برخي معتقدند اين گياه به دليل خواص ضـدقارچي از ايجـاد شـوره سـر جلوگيري مي کند. همچنين گياه آلوئه ورا براي کنترل عفونت هاي قارچي نيز مفيد است و موجب بهبودي زخم ها و آسيب هاي سطحي پوست مي شود.

اهميت بالاي اين گياه دارويي، باعث شده است که گروهي از محققان کشور از دانشگاه علوم پزشکي آزاد اسلامي تهران و دانشگاه علوم پزشکي تهران پژوهشي را با محوريت اين گياه به انجام رسانند. در اين پژوهش مروري، بر نقش آلوئه ورا در درمان بيماري هاي پوستي تمرکز گرديده است.

نتايج اين بررسي ها نشان داده اند که فرآورده هاي آلوئه ورا با داشتن اثراتي همچون افزايش توليد کلاژن، خاصيت آنتي اکسيداني و داشتن خاصيت آب رساني، گزينه بسيار مناسبي از اين نظر هستند.

در اين رابطه، حميدرضا احمدي آشتياني، محقق گروه علوم پايه دانشگاه علوم پزشکي آزاد اسلامي تهران و همکارانش مي گويند: «گياه آلوئه ورا به طور عمده در مناطق خشک رشد نموده و مي تواند باعث استقبال از اين نوع از فراورده هاي دارويي در بسياري از نقاط جهان شود. چرا که به طور کلي استفاده از گياهان دارويي هزينه نظام سلامت را تا حدي کاهش مي دهد».

به گفته آن ها، «آلوئه ورا گياهي است که در فرايند کاشت، داشت و برداشت هزينه زيادي ندارد و علاوه بر آن سازگاري فراورده هاي آلوئه ورا با انواع فرمولاسيون ها، فرمولاتورها را ترغيب به استفاده از آن در صنعت داروسازي و آرايشي بهداشتي مي کند».

طبق اطلاعات به دست آمده از اين تحقيق، استفاده از آلوئه ورا درگذشته به منظور بهبود زخم هاي درجه يک و دو استفاده مي شد، امـا اکنون به عنوان يکي از اجزاي زخم پوش ها بـه کـار مي رود. امروزه بازتاب استفاده از آلوئه ورا به همـراه سلول هاي بنيادي مـورد توجـه قرارگرفتـه اسـت و در مـصارف دندانپزشکي و پوستي به اثبات رسيده است.


به گزارش سيناپرس،احمدي آشتياني و همکارانش اظهار داشته اند: «تاکنون در بيماري هاي مختلفي، اثرات مثبت ايـن گياه بررسي و تأييد شده اسـت که از ميان آن ها مي توان موارد زير را نام برد: درماتيت، بيمـاري پــسوريازيس ولگاريس، تبخال دسـتگاه تناسـلي، سوختگي پوست، ديابت نوع 2، پيشگيري از سرطان، کوليت، بهبود زخم، آکنه، سرمازدگي، استوماتيت آفتي و يبوست».

اين يافته هاي قابل توجه که بار ديگر بر تاثيرات درماني گياه همه فن حريف آلوئه ورا تاکيد دارند، در فصل نامه «پوست و زيبايي» متعلق به مرکز آموزش و پژوهش بيماري هاي پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکي تهران منتشر شده اند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره