خروج سالانه 150 هزار نخبه علمی از کشور
ايسنا/ مديرکل امور شهدا و ايثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: سالانه نزديک به 150 هزار نفر نخبه علمي از کشور خارج شده و حدود 50 ميليارد دلار فرار مغزها داريم، پس بايد به دنبال ايجاد گردش مغزها از طريق متعهد سازي دانشآموزان باشيم. محمدحسين کفراشي امروز (چهارشنبه) در مراسم گردهمايي عوامل اجرايي طرحهاي شاهد استان اصفهان، با بيان اينکه نبايد مدارس شهدا را با مدارس نمونه دولتي و استعدادهاي درخشان اشتباه گرفت، ادامه داد: مدارس شاهد به دليل تنوع بالايي که در دانش آموزان دارد، مدارسي دولتي با شرايط خاص محسوب ميشوند و هدف اصلي اين مدارس ارائه خدمات بهتر به فرزندان شهدا و ايثارگران است و مديران مدارس نبايد ايجاد توقعي کنند که مدارس شاهد توانايي پاسخگويي به آن را نداشته باشند. مشاور وزير آموزش و پرورش با اشاره به تلاش مديران آموزش و پرورش براي ارتقا سطح علمي مدارس شاهد، اضافه کرد: برخي تصور ميکنند که تعداد دانش آموزان شاهد کم شده و بايد اين مدارس را تعطيل کنيم، اما اين تصور غلطي است، زيرا تعداد فرزندان جانبازان حتي با ميزان جانبازي پنج درصد و آزادگان همچنان زياد است. کفراشي با بيان اينکه مشکلات و فرسايشات روحي و جسمي جانبازان، آزادگان و ايثارگران خواه يا ناخواه بر روي خانواده آنها تاثير ميگذارد، گفت: مديران مدارس شاهد بايد تلاش کنند تا محيطي براي کاهش مشکلات اضطرابي فرزندان شاهد ايجاد کنند. وي با بيان اينکه برخي فرزندان شاهد به دليل سخت بودن محيط خانه و ديدن عذابي که پدرشان تحمل ميکند، ميگويند اي کاش که پدرمان شهيد شده بود، اظهار کرد: در آموزش و پرورش مديران مدارس شاهد به صورت ويژه انتخاب ميشوند، چراکه آنها سبب جلوهگر شدن زيبايي آموزش و پرورش شده و ميدانند که چگونه با اين دانش آموزان برخورد کنند. مدير کل امور شهدا و ايثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ايجاد محيط با نشاط و شاداب که در سند تحولي به آن اشاره شده است بايد به صورت ويژه در مدارس شاهد به خصوص براي دانش آموزان دختر پيگيري شود به نحوي که مانع انحطاط اين دانش آموزان به دليل مشکلات خانواده شود. کفراشي با بيان اينکه در مدارس شاهد هدف اين نيست که همه دانش آموزان برتر و ممتاز باشند، تصريح کرد: در اين مدارس بايد علاوه پرداختن به بخش تخصصي دانش آموزان، به بخش تعهدي آنها نيز به صورت ويژه توجه شود. وي افزود: سالانه نزديک به 150 هزار نفر نخبه علمي از کشور خارج شده و حدود 50 ميليارد دلار فرار مغزها داريم، ساير کساني که در کشور ميمانند اين کار را به دليل تعهد، ريشه خانوادگي و مذهبي انجام ميدهند، پس بايد به دنبال ايجاد گردش مغزها از طريق متعهد سازي دانش آموزان باشيم. مشاور وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه مدارس شاهد مولود آموزشي انقلاب اسلامي بوده و مديران بايد کاري کنند تا فرهنگ ايثار و شهادت در همه مدارس جاري و ساري شود، اظهار کرد: متاسفانه در گذشته اهداف ايجاد مدارس شاهد فراموش شده و اين عامل موجب ثبت نام افرادي در اين مدارس شد که استحقاق آن را نداشتند. کفراشي ادامه داد: امروز به دليل آشنايي وزير آموزش و پرورش با مدارس شاهد شرايط خوبي فراهم شده است؛ در اين شرايط بايد مدارس شاهد احيا شوند و به اهداف اصلي بازگردند. وي با اشاره به طرح شاهد مربوط به پذيرش فرزندان جانبازان 25 درصد به بالا، گفت: با ايجاد سامانه سجا به طور دقيق ميدانيم که در کدام مدرسه فرزند ايثارگر داريم، امسال به همين دليل هيچ دانش آموز ايثارگري با مانعي براي ثبت نام برخورد نکرد و آمار ورودي دانش آموزان ايثارگر به مدارس شاهد که سال گذشته 45 در صد بود، امسال به 70 درصد رسيد. مشاور وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه بنياد شهيد به طور جدي وارد موضوع مدارس شاهد شده و اعلام کردهاند که بودجه سال تحصيلي 94-95 را هرچه سريعتر پرداخت ميکنند، ادامه داد: يکي از مشکلات در مدارس اين است که دانش آموزان در تکنولوژي و فضاي مجازي از مديران و مسئولان جلوتر هستند و اين موضوع از يک جهت نگران کننده است. وي با بيان اينکه از تعداد 13هزار کلاس مدارس شاهد، 9 هزار عدد از آنها هوشمند شدهاند، اضافه کرد: يکي از کارهايي که در اين زمينه انجام شده، تهيه محتواي الکترونيک به صورت آنلاين، آف لاين و تهيه لوح فشرده درسي براي آموزش مجازي بوده است. مدير کل امور شهدا و ايثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: يکي از اهداف آموزش و پرورش کيفيت بخشي به آموزش و انگيزش در همکاران فرهنگي براي تربيت نيروهاي بهينه، متخصص و متعهد و ارائه خدمات بهتر است. کفراشي با بيان اينکه رتبه بندي مدارس شاهد از سال گذشته آغاز شده و وزارت آموزش و پرورش در چند روز آينده مدارس متعالي را معرفي ميکند، اظهار کرد: اگر برخي از مدارس که در رتبه پاييني قرار گرفتهاند در ارزيابي سال آينده همان رتبه ضعيف را کسب کنند، در کادر مديريتي آنها تغير ايجاد خواهد شد. وي ادامه داد: ثبت نام اينترنتي و ايجاد سامانه سجا در سال تحصيلي جديد با وجود مشکلاتي که داشت، موجب کاهش درگيري مديران مدارس شاهد با خانوادهها و همچنين دادن فرصت استراحت و برنامه ريزي بهتر به آنها شد. مشاور وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه دانش آموزان به ترتيب اولويت فرزند شهيد، فرزند آزاده يا جانباز، رزمندگان و کارمندان بنياد شهيد و امور ايثارگران در مدارس شاهد ثبت نام ميشوند، اظهار کرد: مدارس شاهد بايد به دنبال جذب حداکثري فرزندان ايثارگران باشند چراکه اگر تعداد ثبت نام آنها کم شود به تعطيلي مدارس شاهد نزديک ميشويم. کفراشي با بيان اينکه هدف از تاسيس مدارس شاهد خدمت رساني به فرزندان شهدا و ايثارگران است، اظهار کرد: متاسفانه در برخي استانها مديران وظايف و فلسفه ايجاد مدارس شاهد را فراموش کردهاند.