برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آرمان نوشت: از تعیین جنسیت تا تغییر جنسیت نوزاد!

منبع
آرمان امروز
بروزرسانی
آرمان نوشت: از تعیین جنسیت تا تغییر جنسیت نوزاد!
آرمان/ در نخستين زماني که لقاح انجام مي‌شود و کروموزوم‌ها با هم ترکيب مي‌شوند جنسيت مشخص مي‌شود و ديگر نمي‌توان آن را تغيير داد، اما راه‌هايي وجود دارد تا شما قبل از اينکه نطفه بسته شود خودتان به صورت آزمايشگاهي با ترکيب ژن‌ها جنسيت را مشخص کنيد. شوهر و خانواده شوهرش گفته‌اند اين نوه‌شان بايد حتما پسر باشد تا بتواند وارث نام و مال آنها باشد. با استرس زياد در مطبي در خيابان فرمانيه تهران نشسته تا با نظر دکتر متخصص و روشي آزمايشگاهي جنسيت فرزندش را تعيين کند. پزشک به او گفته اين عمل آزمايشگاهي با داروهايش چيزي نزديک 12ميليون تومان برايش تمام مي‌شود، اما او مي‌گويد حاضراست چند برابر اين مبلغ را بدهد، اما رضايت خانواده شوهر را جلب کند. آرمان در ادامه گزارش نوشت: دختر يا پسر؟ مساله اين نيست، وسوسه اين است. زن بودن يا مرد بودن از ابتداي تاريخ بشريت مساله مهمي بوده است، اما اهميت اين مساله به موازات رشد فکري بشر کمتر شده است، زيرا فارغ از جنسيت افراد توانايي‌هاي آنها ملاک سنجش آنهاست. در باور ديني و مذهبي همه اديان هر کودکي که پا به اين دنيا مي‌گذارد بر اساس مقدرات الهي، در نطفه همه ويژگي‌هاي او اعم از ظاهر، جنس و حتي خلق و خوي شکل مي‌گيرد و کودک بر اين اساس وارد اين دنيا مي‌شود، اما برخي انسان‌ها بر آنند تا آن را به شکلي که باب ميلشان است تغيير دهند! شبيه‌سازي انسان، فرستادن او به کرات ديگر و... بخشي از تلاش‌هايي است که ما آدم‌ها انجام مي‌دهيم تا تقديرمان را آن‌طور که باب ميل خودمان است رقم بزنيم! پسر وارث تاج و تخت است استرس در نگاهش موج مي‌زند. دائما به منشي مطب غر مي‌زند و مي‌گويد کارش خيلي بيشتر از آن چيزي که منشي گفته بود سخت و زمان‌بر شده است. پروانه، زن جواني که براي پسردار شدن به پزشک مراجعه کرده تا در آزمايشگاه باردار شود درباره اين اقدام مي‌گويد: اگر خانواده شوهرم اين همه اسم و رسم برايشان مهم نبود من هرگز چنين کاري نمي‌کردم. او ادامه مي‌دهد: چون دو فرزند اولم دختر بوده‌اند آنها گفته‌اند اين يکي بايد حتما پسر باشد. زن جوان نگاه عميقي به پرونده‌هايي که در دستش دارد مي‌کند و مي‌گويد: بيشتر از پنج ماه است هر هفته چند بار به مطب پزشک و درمانگاه مراجعه مي‌کنم تا با نظر دکتر بتوانم باردار شوم؛ با تزريق مايع لقاح در رحم و در آزمايشگاه. پروانه مي‌گويد: مراحل قبل و بعد اين کار بسيار سخت است و تا زمان تشکيل نطفه و قطع داروها مسير طولاني و سختي را گذرانديم. از هزينه‌هاي اين کار مي‌گويد و اينکه خانواده شوهرش متمول هستند و چون از خانداني اسم و رسم‌دار هستند که شوهر او تنها فرزند پسرشان است دوست دارند بعد از او هم پسري نام اين خانواده را حفظ کند و اگر اين فرزند پسر باشد مزايا و شرايط خوبي براي خانواده شان به وجود مي‌آيد. پروانه اينها را که مي‌گويد براي لحظاتي کوتاه خوشحال مي‌شود، اما باز هم غم در نگاهش خانه مي‌کند و مي‌گويد: با وجود اين، خيلي نگرانم و هميشه استرس دارم. از وقتي اين کار را کردم پشيمان شدم و همه‌اش نگران سلامتي بچه‌ام هستم و مي‌ترسم اين کار نتيجه‌بخش نباشد. قوانين تعيين جنسيت در ايران انتخاب جنسيت از حدود سال 2004 ميلادي (10 سال قبل) در ايران آغاز شده و با هدف کمک به متعادل‌سازي خانواده دنبال مي‌شود تا خانواده‌هايي که بنا به دلايلي تمايل به داشتن فرزنداني از هر دو جنس دختر و پسر دارند با اين روش درماني به خواسته خود برسند. با آنکه حدود 10 سال از اين روش باروري غيرطبيعي در کشور مي‌گذرد اما هنوز قانون يا آيين‌نامه مدوني در اين باره وجود ندارد. برخي مراکز درماني هم بنا بر آيين‌نامه‌هاي داخلي يا قوانين و مقررات خود، شرايطي را براي متقاضيان در نظر گرفته‌اند، اما بررسي عواقب اخلاقي، زيستي و اجتماعي اين کار و بحث‌هاي قانوني و شرعي آن مخالفان و موافقاني در همه کشورها از جمله ايران دارد که دلايل خاص خود را براي اين موضوع ارائه مي‌کنند. برخي نگران اين موضوع هستند که انتخاب جنسيت باعث برهم خوردن تعادل جنسيتي جمعيت کشور شود، براي رعايت اين امر، انتخاب جنسيت فقط براي خانواده‌هايي انجام مي‌شود که نخست دو فرزند يک جنس داشته باشند و از جنس مخالف فرزندي نداشته باشند. دوم آنکه احتمال و امکان تبعيض جنسيتي در خانواده وجود نداشته باشد بدين معني که در اين مراکز خانواده‌ها تحت مشاوره قرار مي‌گيرند تا مشخص شود دليل منطقي و قانع‌کننده‌اي براي انتخاب جنسيت فرزند دارند يا آينده و سرنوشت خانواده به اين انتخاب وابسته است يا خير. اگر ضرورتي وجود نداشته باشد به طور حتم متخصصان از انجام اين کار خودداري خواهند کرد. تعيين جنسيت با اطمينان ١00 درصد منشي مطب درمان ناباروري در خيابان فرمانيه مي‌گويد: در نخستين زماني که لقاح انجام مي‌شود و کروموزوم‌ها با هم ترکيب مي‌شوند جنسيت مشخص مي‌شود و ديگر نمي‌توان آن را تغيير داد، اما راه‌هايي وجود دارد تا شما قبل از اينکه نطفه بسته شود خودتان به صورت آزمايشگاهي با ترکيب ژن‌ها جنسيت را مشخص کنيد. او توضيح مي‌دهد: البته راه‌هاي ساده‌‌تري هم وجود دارد که بسيار کم‌هزينه است، اما اين راه‌ها قطعي نيست و نمي‌توان در هيچ کدام از روش‌هاي ديگر به‌يقين به زوج‌ها اطمينان داد که فرزندشان دختر يا پسر مي‌شود. منشي آزمايشگاه درباره مراجعان انتخاب جنسيت مي‌گويد: برخلاف تصور همه بيشتر افرادي که اينجا مي‌آيند مايلند فرزندشان دختر باشد و تعداد کمتري دوست دارند پسر داشته باشند. از سوي ديگر، برخلاف تصور همه پولدارها و طبقه اعيان بيشتر دنبال تعيين جنسيت نيستند، بلکه بيشتر مراجعان ما وضع مالي متوسط دارند، اما برايشان دختر يا پسر بودن فرزندشان يک دغدغه مهم است. او مي‌گويد: با روش IVF در آزمايشگاه اسپرم مرد با تخمک زن ترکيب مي‌شود و چون دختر يا پسر بودن بر اساس علم ژنتيک و فرمول مشخص نحوه ترکيب کروموزوم‌هاست نتيجه کار کاملا قطعي است. در اين روش همان کارهايي که براي زوج‌هاي نابارور انجام داده مي‌شود براي خانم‌هايي که ناباروري ندارند نيز انجام مي‌شود. او مي‌گويد: براي تعيين جنسيت روش‌هاي ساده‌تري نيز وجود دارد که درصد اطمينان‌شان صد درصد نيست اما تا حدود ٨0 درصد جواب مثبت مي‌دهند. يکي از اين روش‌ها تزريق اسپرم به داخل رحم است. او توضيح مي‌دهد: روش بي‌خرج براي تعيين جنسيت انجام سونوگرافي براي تعيين روز تخمک‌گذاري است. در واقع پزشک بر اساس نتيجه سونوگرافي مي‌تواند بگويد نزديکي در چه روزهايي احتمال دختر شدن يا پسر شدن را بيشتر مي‌کند که البته اطمينان اين روش نيز بين 40 تا 50 درصد است. حکم شرعي تعيين يک کارشناس مذهبي درباره حکم شرعي تغيير جنسيت در اسلام مي‌گويد: در روش‌هاي تعيين جنسيتي که در هر حال حاضر در دنيا و در کشور ما انجام مي‌شود دو روش کاملا آزمايشگاهي است که البته قطعيت اين دو روش از ساير روش‌ها خيلي بيشتر است و تقريبا مي‌توان گفت روش‌هاي ديگر مانند رژيم غذايي و روز تخمک‌گذاري هيچ قطعيتي ندارند. از نظر شرعي و مذهبي تقريبا همه مراجع تقليد و آيات عظام معتقدند تعيين جنسيت چه با روش ساده و چه آزمايشگاهي جايز است و مشکلي ندارد. حجت‌الاسلام محسن محبوب ادامه مي‌دهد: مشکلي که در اين ميان وجود دارد اين است که زن يا مردي به واسطه مشکلاتي نظير عقيم شدن يا يائسگي بخواهند از اسپرم يا تخمک فرد ديگري استفاده کند که اين روش در کشور ما انجام نمي‌شود، اما در کشورهاي ديگر عملي جايز است و حتي بانک‌هاي اسپرم يا تخمک وجود دارد که افراد مي‌توانند با مراجعه به آن صاحب فرزند شوند. از نظر مراجع ديني ما در اين روش دختر يا پسري که متولد مي‌شود ديگر متعلق به آن پدر يا مادر نيست و بسته به ترکيب اسپرم يا تخمک پدر يا مادرش فرد ديگري است. او درباره حکم شرعي انتخاب جنسيت مي‌گويد: اگرچه از نظر فقها تعيين جنسيت جايز است، اما اگر در نظر فردي دختر يا پسر بودن ملاک باشد، طوري که يک جنس را نسبت به جنس ديگر ارجح بداند از نظر قرآن اين ظلمي بزرگ است. او ادامه مي‌دهد: در آيه 11 سوره نسا خداوند مي‌فرمايد: تو چه مي‌داني دختر بهتر است يا پسر؟ و حتي حديث داريم به امام چهارم (ع) گفتند خانم‌تان بچه‌دار شده است. امام (ع) پرسيد: سالم است؟ و خدا را شکر کرد. گفتند: نمي‌پرسيد که پسر است يا دختر؟ و امام (ع) فرمود: نه نمي‌‌پرسم چون فرقي ندارد. چون قرآن مي‌فرمايد: شما نمي‌دانيد کدام بيشتر به دردتان مي‌خورد. اين کارشناس مذهبي عنوان مي‌کند: حتي درباره تعيين جنسيت در آيه 49 سوره شورا آمده است: خدا به هر کس بخواهد دختر و به هرکس بخواهد پسر مي‌دهد. و دختر دادن را اول گفته است و حديث داريم کسي که فرزند اولش دختر باشد نشان‌دهنده اين است که انسان سعادتمندي است و اگر کسي بچه‌دار شد و بين دختر و پسر خود فرق گذاشت نشان‌دهنده اين است که توحيد ضعيفي دارد. با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar