وضعیت مبهم استخدام ۴۰ هزار معلم حقالتدریس
تسنيم/ با رد کليات طرح تعيين تکليف استخدامي معلمان حقالتدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي در کميسيون آموزش مجلس، ۴۰ هزار معلم حقالتدريس در انتظار تعيين وضعيت استخدامي خود هستند. نمايندگان مجلس به دليل تسريع در رسيدگي به مسئله استخدام آموزش دهندگان نهضت سوادآموزي و نيروهاي حقالتدريس، 29 فروردين امسال يک فوريت طرح تعيين تکليف استخدامي معلمان حقالتدريسي را تصويب کردندو اين طرح براي بحث و بررسي در خصوص کليات و جزئيات آن به کميسيون آموزش ارائه شد. قانون تعيين تکليف استخدامي معلمان حقالتدريس و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزي مصوب سال 88 است، اين قانون که آموزشوپرورش را مکلف ميکند نيروهاي حقالتدريس آزاد خود را استخدام کند تا به امروز براي تعيين تکليف گروهي از افراد، 8 اصلاحيه به خود ديده است. طبق گفتههاي اسفنديار چهاربند رئيس مرکز برنامهريزي و نيروي انساني وزارت آموزش وپرورش، سال 94 تبصرهاي به اين قانون اضافه شد که براساس آن مربيان پيشدبستاني نيز بايد حقالتدريس ميشدند و در همان قانون ذکر شده است هيچ الزامي براي استخدام آنها وجود ندارد. اما مجدد در شهريور سال 95 تبصره ديگري به اين قانون اضافه شد مبني بر اينکه تعداد ديگري از آموزشياران نهضت سوادآموزي در رشتههايي غير از معلمي به کار گرفته شوند که در مجموع تعداد اينها حدود 40 هزار نيرو ميشود. وي ادامه داد: 22 هزار مربي پيشدبستاني داريم که بخشي از آنها به صورت حقالتدريس در دبستانها جذب شدهاند اما مجلس طرح يک فوريتي را مصوب کرده است که براساس آن نيروهاي حق التدريس و افرادي که جذب نشدهاند بدون آزمون به عنوان معلم در آموزش و پرورش جذب شوند. در حاليکه حدود 40هزار نفر از معلمان حقالتدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي چشم انتظار تصويب طرح جديد مجلس براي تعيين تکليف وضعيت استخدامي خود هستند، اعضاي کميسيون آموزش مجلس کليات طرح را رد کردند چرا که به اذعان آنها، تاکنون 8 بار راجع به حقالتدريسيها و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزي در مجلس مصوبات و الحاقيههايي تصويب شده است اما آمار دقيقي از تعداد حقالتدريسيها وجود ندارد. بر همين اساس اعضاي کميسيون آموزش مجلس تصميم گرفتند طرحي را که جزييات آن مشخص نيست تصويب نکنند و تصميمگيري درباره آن را به صحن علني مجلس واگذار کنند.در صورت موافقت مجلس با جزئيات اين طرح دولت مکلف است حداکثر ظرف مدت يکسال تمام نيروهاي حقالتدريسي مشمول اين قانون را و همچنين معلمين حقالتدريسي و آموزش دهندگان نهضت سواد آموزي را پس از گذراندن دورههاي آموزشي بدون نياز به شرکت در آزمون استخدامي به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآورد. هر چند آموزشوپرورش هماکنون با سونامي بازنشستگي معلمان مواجه است و از امسال تا سال1400، 320 هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد و براين اساس به 300 هزار معلم نياز است، مسئولان اين وزارتخانه با ورود نيرو بدون گذراندن آزمون استخدامي مخالف هستند. برخي نمايندگان مجلس اما، بحران بازنشستگي نيروي انساني در آموزش وپرورش را مزيد علتي براي تعيين تکليف استخدامي معلمان حقالتدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي ميدانند. سيد محمد جواد ابطحي عضو کميسيون آموزشوتحقيقات مجلس در اينباره ميگويد: نهضتيها، آموزشياران، مربيان بهداشت، حقالتدريسها و معلمان آزاد همه يک درخواست مشخص دارند که آموزش و پرورش قدرت تغيير شرايط ندارد. کمبود نيرو در يک سري مدارس و شهرها و مازاد آن در يک سري ديگر نشان از نقص در سيستم توزيع نيروها و کلاسبنديها دارد، هرچند سالها اين مشکل با جذب حقالتدريسيها برطرف شده است اما اکنون اين افراد چندين سال معلمي کردهاند به دنبال احقاق حقوق از دست رفته خود با فشار به مجلس و دولت هستند. در گذشته قانوني مبني بر اينکه آموزش و پرورش بايد با نيروهاي خود که در قالب خريد خدمات با آن همکاري داشته، قرارداد حقالتدريس منعقد و درصورت امکان استخدام کند، مصوب شده است اما از جمعيت 30هزار نفره اين نيروها هنوز 10هزار نفر حقالتدريسي نشدهاند به همين دليل براي موظف کردن دولت به استخدام آنها طرحي با يک فوريت در مجلس تصويب شد. اينها بخشي از سخنان جبار کوچکي نژاد عضو کميسيون آموزشوتحقيقات مجلس و از طرفداران طرح تبديل وضعيت استخدامي نيروهاي حقالتدريسي است. او معتقد است که با توجه به شيب تند بازنشستگي در آموزش و پرورش و خروج بيش از 400هزار نفر نيرو از اين وزارتخانه طي چند سال آينده بايد نيروهاي غيررسمي با سالها تجربه کار به مرور جذب شوند اما متاسفانه آموزش و پرورش ارادهاي براي جذب اين نيروها نداشته و با برگزاري آزمون آزاد، جمعي را که تاکنون تجربه کار آموزشي نداشتهاند، استخدام کرده است. اما آموزشوپرورش بايد معلمان حقالتدريس را که سابقه معلمي دارند پس از گذراندن دورههاي آموزشي بدون نياز به شرکت در آزمون استخدامي به استخدام درآورد. نقطه مقابل نمايندگان مجلسي، مسئولان آموزشوپرورش هستند که با استخدام نيروهاي حقالتدريس بدون برگزاري آزمون مخالفند و براي مخالفت خود نيز دلايلي دارند. اسفنديار چهاربند، رئيس مرکز برنامهريزي و نيروي انساني وزارت آموزشوپرورش در اينباره چنين ميگويد: 24 درصد از نيروهاي وارد شده به آموزش و پرورش از طريق تربيت معلم و 76 درصد از مسير غير از تربيت معلم هستند و اين نشان ميدهد که نهاد تربيت معلم در کشور دچار چالش شده است. سوال اين است که چرا فقط بايد 92 هزار نفر از مسير تربيت معلم وارد آموزش و پرورش شوند؟ از تعداد 320 هزار نفري که وارد آموزش و پرورش شدهاند حدود 240 هزار نفر به صورت قراردادي فعاليت ميکنند که در گذشته در دوره پيش دبستاني و نهضت سوادآموزي بودند و هيچ رابطهاي با آموزش و پرورش نداشتند اما براساس مصوبه مجلس آموزش و پرورش مکلف شد آنها را حق التدريس و در مرحله بعد استخدام کند که اين روند همچنان ادامه داشته و طرفداران جدي خود را دارد. هم اکنون تعدادي مربيان پيشدبستاني داريم که به نيت فعاليت در پيش دبستاني به صورت غيراستخدام جذب شدهاند که با قانون مجلس به صورت حق التدريس به دبستان ها وارد شدهاند اما مجلس تبصره اي را ذکر کرده است که اين افراد بايد استخدام شوند ما مخالف استخدام نيستيم اما معتقديم که آنها بايد درآزمون استخدامي شرکت کنند. هم اکنون اين افراد اصرار بر عدم شرکت در آزمون دارند اما ما ميگوييم 10 هزار مجوز در آزمون استخدامي داريم و اين مربيان به همراه ساير فارغ التحصيلان دانشگاهي در آزمون استخدامي شرکت کنند. به گزارش تسنيم، معلمان حقالتدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي آرزوي استخدام در سر ميپرورانند، استخدامي که نمايندگان مجلس ميگويند بايد بدون شرکت در آزمون و با گذراندن دورههاي آموزشي انجام شود اما آموزشوپرورشيها مصرند اين افراد بايد همانند ساير داوطلبان در آزمون استخدامي شرکت کنند و در صورت داشتين صلاحيت علمي و قبولي در آزمون به استخدام آموزش وپرورش درآيند. به هر حال با رد کليات طرح تعيين تکليف استخدام معلمان حقالتدريسي، هماکنون تعدادي از نمايندگان مجلس در تلاش براي جمع آوري امضا و ارائه اين طرح براي تصميمگيري در صحن علني مجلس هستند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد