تا کی قرار است این چرخ گوشت، جان بگیرد؟
تابناک/ استفاده از فناوريهاي کهنه و نخ نما، عدم سرمايهگذاري گسترده در بخش تحقيق و توسعه، بي توجهي به ايمني توليدات، ارزش ندادن به جان هموطنان، گرايش به تکرار توليدات گذشته، نداشتن جسارت تغيير و تحول، عدم آگاه سازي جامعه، بي تفاوتي مسئولان ارشد جامعه به اين خطر ملي و... از جمله عواملي هستند که در همه اين سال ها اين کاميون غول پيکر را به قاتل بي رحم خانواده هاي ايراني تبديل کرده است. کشور آلمان به عنوان اولين توليد کننده کاميون هاي باربري تحت عنوان «مايلر»، توليد اين وسيله حمل و نقل را 22 سال پيش متوقف کرد و اکنون ديگر در هيچکدام از خيابان و جاده هاي کشورهاي توسعه يافته تردد اين کاميون مشاهده نمي شود؛ وسيله اي که هنوز توليدش در ايران ادامه دارد و عامل بسياري از تصادف هاي منجر به مرگ کشور نيز همين وسيله غول پيکر است. به گزارش «تابناک»، اگرچه توليد و استفاده از کاميون هاي بنز با ارتفاع بالا که به مايلر معروف هستند ده ها سال است که در کشورهاي توسعه يافته به دليل ارتفاع زياد و ديد کم که سبب افزايش ضريب تصادف در جاده ها مي شد، ممنوع و منسوخ شده است، اما هنوز توليد و استفاده از اين وسيله در برخي کشورهاي خاورميانه مثل ايران، کشورهاي آفريقايي و آمريکاي لاتين هنوز ادامه دارد. اين کاميون ها بخاطر ارتفاع زياد و ديد کمي که در اختيار راننده قرار مي دهند در کنار سپر فولادي سنگيني که در پيشاني خود دارند، عامل بسياري از تصادف هاي جاده اي هستند و هنگام تصادف وسيله نقليه رو به رو را به زير کشيده و صورت کامل نابود مي کنند. جدا از مسئله ايمني بسيار پايين، اين کاميون هاي غول پيکر مصرف سوخت بسيار بالايي دارند و مجموع همين عوامل سبب شد که در سال 1995 توليد اين وسيله بار بري در کشورهاي اروپايي متوقف شود و به جاي آن توليد کاميون و تريلي هاي بدون دماغ با سپر فايبر گلاس در دستور کار قرار بگيرد؛ کاميون هايي که نه تنها مصرف سوخت پاييني دارند، بلکه ارتفاعشان نيز پايين است و به همين دليل راننده با ديد زياد امکان کنترل بيشتر بر آنها دارد. کاميون هايي که در دهه هاي اخير در کشورهاي توسعه يافته مورد استفاده قرار مي گيرد از ضريب ايمني بسيار بالايي برخوردار هستند و در هنگام تصادف با جذب حجم قابل توجهي از ضربه وارده، اتومبيل رو به رويي را نيز به زير خود نمي کشند. به رغم تغيير و تحولي که در صنعت خودرو و توليد کاميون هاي باربري کشورهاي توسعه يافته رخ داد، هنوز توليد و استفاده از مايلر در ايران ادامه دارد و هنوز اين وسيله بسيار خطرناک جاده اي با به زير کشيدن خودروهاي کوچک تر مرگ هزاران هموطن را به شکلي بسيار فجيع شکل مي دهد. تا کي قرار است اين چرخ گوشت، جان هموطنانمان را در جاده ها بگيرد؟ استفاده از فناوريهاي کهنه و نخ نما، عدم سرمايهگذاري گسترده در بخش تحقيق و توسعه، بي توجهي به ايمني توليدات، ارزش ندادن به جان هموطنان، گرايش به تکرار توليدات گذشته، نداشتن جسارت تغيير و تحول، عدم آگاه سازي جامعه، بي تفاوتي مسئولان ارشد جامعه به اين خطر ملي و... از جمله عواملي هستند که در همه اين سال ها اين کاميون غول پيکر را به قاتل بي رحم خانواده هاي ايراني تبديل کرده است. مايلرهايي که در ايران مورد استفاده قرار مي گيرد و بدون توجه مسئولان حتي در کوچه هاي باريک نيز تردد دارند، آنقدر قديمي و غير استاندارد هستند که برخي از تصاوير موجود از آنها مربوط به زماني است که هنوز تکنولوژي عکس رنگي به بازار نيامده بود و اين تصاوير سياه و سفيد هستند. اينکه از نظر فني چه محدوديت هاي در مسير تغيير و تحول اساسي در فرايند توليد کاميون هاي به روز و استاندارد و توقف توليد اين خودروهاي ديزلي وجود دارد، تنها يک طرف ماجراست و مهم تر از آن اين است که بدانيم هنوز هزاران وسليه از اين جنس در خيابان ها و جاده هاي کشور در حال تردد هستند و روزانه زمينه ساز مرگ تعداد زيادي از هموطنان مي شوند. از اين رو اگر جان هموطنان و کاهش آمار کشته هاي جاده اي براي مديران ارشد کشور مهم است، دو موضوع بايد به سرعت در دستور کار مسئولان کشور قرار بگيرد. نخست اينکه صرف نظر از هر گونه پشت پرده و منافع فردي و جناحي توليد و ساخت اين وسيله و سيستم فروش آن متوقف شود و ديگر اينکه مقدمات جمع آوري اين چرخ گوشت هاي متحرک در کشور فراهم شود و مسئولان با دادن تسهيلاتي به دارندگان اين نوع کاميون، شرايط تعويض را براي آنها فراهم کنند. اگر جان شهروندان براي مسئولان مهم است، آنها مي توانند با دادن وام به صاحبان اين مايلرها آنها را ترغيب کنند تا کاميون و تريلي هاي استاندارد خريداري کنند و يا با به خدمت گرفتن دانش و تکنولوژي روش هايي را براي افزايش ديد و کاهش خسارت هاي اين مايلرها در هنگام تصادف فراهم کنند؛ روش هايي که ضمن افزايش ديد راننده در هنگام تصادف خودروهاي رو به رويي را به زير نکشد. در بدترين شرايط و اگر مسئولان حالي براي پيشنهادهاي بالا ندارند، چاره اي جز فروش اين کاميون هاي غير استاندارد و از رده خارج به مشتريان در آفريقاي جنوبي، هندوستان و آمريکاي لاتين باقي نمي ماند؛ کشورهايي که شرايط جغرافيايي شان با کشور ايران متفاوت است و مي توانند در مسيرهاي بياباني و خلوتي خود با ضريب اطمينان بيشتري از اين وسيله نقليه استفاده کنند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد