بازبینی الگوی شهریه مدارس غیردولتی؛ بالاترین رقم شهریه اعلام شد
ايلنا/ مديرکل مدارس و مراکز غير دولتي وزارت آموزش و پرورش با اعلام بازبيني الگوي شهريه مدارس غيردولتي، بالاترين رقم شهريه در اين مدارس را ۱۱ ميليون تومان عنوان کرد. حسن مسعودي از بازبيني الگوي شهريه مدارس غيردولتي خبر داد و گفت: توجه به اين موضوع از ۲ – ۳ سال پيش در دستور کار قرار داشته است، امسال بطور جدي پيگير بررسي، بازبيني الگو و در صورت نياز ايجاد تغييرات در آن هستيم. مديرکل مدارس و مراکز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش افزود: در اين مورد نيز همچون هر موضوع ديگر، ابتدا لازم است که با آسيب شناسي دقيق، نقايص احتمالي را شناسايي و سپس با جديت براي ترميم و رفع آنها عمل کنيم و در اين بين اگر مواردي هم به چشم آمد که بود و نبودش چندان اهميتي ندارد، نسبت به حذف يا اصلاح آن حتماً اقدام خواهيم کرد. شرايط مدارس، شهريه را تعيين ميکند مسعودي با بيان اينکه براي تعيين شهريه مدارس غيردولتي معمولاً چند مولفه، بسيار تاثيرگذار است، اظهار داشت: ما بر اساس قانون موظف هستيم که يک سري عوامل را در تعيين شهريه مورد توجه قرار دهيم؛ در همين راستا درحال حاضر مرحله آسيب شناسي را در جلساتي با کارشناسان درون سازماني دنبال ميکنيم و در ادامه، در صورت لزوم براي بررسيهاي بيشتر فني، نشستهايي را نيز با کارشناسان برون سازماني خواهيم داشت. مديرکل مدارس و مراکز غير دولتي وزارت آموزش و پرورش در تشريح روند آسيبشناسيِ بازنگري الگو، گفت: در اين مرحله سهم هر يک از مولفههايي را که قانون براي تعيين شهريه مشخص کرده است، مورد بازبيني قرار ميدهيم. البته سهم هر يک از مولفههاي تاثيرگذار در ميزان شهريه را ما مشخص نميکنيم و اين شرايطِ خودِ مدارس است که در واقع ميزان شهريه را مشخص خواهد کرد. رشته تحصيلي و دروس تدريسيِ معلم بايد منطبق باشد وي از فضا و تجهيزات و همچنين نيروي انساني بعنوان ۲ مولفه مهم در تعيين شهريه مدارس غيردولتي ياد کرد و ادامه داد: نيروي انساني؛ در ابعاد مختلف از جمله موثرترين عوامل در تعيين نرخ شهريه يک مدرسه به شمار ميرود که خود از چند بعد بايد مورد بررسي و توجه باشد. مثلاً اينکه نيروي انساني يک مدرسه چند نفر هستند؟ يا تناسب تحصيليشان با تدريس چگونهست؟ يعني مدرک و رشته تحصيليشان چقدر متناسب با دروسي است که تدريس ميکنند. معتقديم در بهترين شرايط اين دو يعني رشته تحصيلي و دروس تدريسيِ معلم بايد منطبق و متناسب با هم باشند. مسعودي اضافه کرد: بعد ديگر نيروي انساني، سابقه و تجربه اوست؛ يک نيرويي ممکن است با يک مدرک تحصيلي کاملاً متناسب و بالاتر مشغول باشد و يک نيروي ديگر با مدرک تحصيلي پايينتر و احتمالاً غيرمرتبط و نامتناسب يا اينکه آيا نيروي انساني، تمام وقت است يا پاره وقت. بحث بيمه نيروي انساني هم از اهميت بالايي برخوردار است. وضع حقوقي معلم نيز مهم است؛ اينکه حق التدريس است يا خير! و موارد ديگر اينچنيني که در تعيين شهريه اثر زيادي دارند. رضايت دانش آموزان و اوليا کافي نيست مديرکل مدارس و مراکز غير دولتي وزارت آموزش و پرورش اما از سطح آموزشي و پرورشي مدرسه بعنوان مهمترين مولفه براي تعيين شهريه ياد کرد و ادامه داد: اينکه يک مدرسه يک سال است فعاليت ميکند يا ۲۰ سال به تنهايي يک مزيت به شمار نميرود، بلکه آنچه مهم است، اين است که سطح آموزشي و پرورشي اين مدرسه چطور و چقدر در کارش موفق بوده و چه ميزان رضايتمندي اولياء و البته آموزش و پرورش را بدنبال داشته است؟! وي افزود: براي رسيدن به موفقيت و عملکردي مثبت، لازم است که يک مدرسه رضايتمندي آموزش و پرورش و اولياء را تواماً جلب کند. اين که فقط بچهها و خانوادهها از يک مدرسه راضي باشند، اصولاً دليلي موجه و معقول براي عملکرد قابل قبول يک مدرسه نيست، بلکه صاحب نظران تعليم و تربيت نيز بايد راجع به عملکرد آموزشي و پرورشي مدارس اظهار نظر و ابراز رضايت کنند. بالاترين رقم شهريه مدارس غيردولتي؛ 11 ميليون تومان مسعودي در ادامه درباره روند ثبت اعتراض يا شکايت اولياء و خانوادهها نسبت به شهريههاي دريافتي مدارس، با بيان اينکه بالاترين رقم شهريه اين مدارس، در کل کشور چيزي حدود ۱۱ ميليون تومان تعيين شدهاست، گفت: مسير اعتراض و مرجع رسيدگي به آن، در قانون مشخص شده است و خانوادهها ميتوانند اگر اعتراضي دارند در اين زمينه اقدام کنند. وي افزود: شهريه مدارس ابتدايي از 500- 600 هزار تومان آغاز و تا 4 - 5 ميليون تومان ممکن است، برسد ولي شايد مدرسهاي باشد که 8 ميليون تومان از اوليا دريافت کند. منتها همه اين پول مربوط به شهريه نيست که ما آن را رسما به عنوان الگوي شهريه ابلاغ کنيم، چرا که مثلا ممکن است آن مدرسه 4-5 اردو داشته باشد که در تعيين الگوي شهريه اين موارد لحاظ نميشود. يا در مقطع متوسطه دوم به طور مثال ممکن است؛ 20 آزمون برگزار شود و بخشي از اين شهريه مربوط به اين گونه برنامههاست. شکايات در مرحله آخر به وزارتخانه ارجاع ميشود وي با اشاره به اين که ثبتنامها شهريور ماه صورت ميگيرد و بهتر است خانوادهها اگر اعتراضي دارند از همان زمان ثبتنام، نسبت به ثبت و پيگيري آن اقدام کنند، در توضيح روند پيگيري شکايات، افزود: اگر اعتراضي باشد، ابتدا به دست شوراي نظارت در مناطق خواهد رسيد؛ خودِ شوراي منطقه قانوناً اين اختيار را دارد اعتراض را بررسي و در مورد آن تصميم گيري کند. درصورتي که تصميم شوراي منطقه منجر به جلب رضايت نشود، اعتراض در مرحله بعد در شوراي نظارت استان و در ادامه در صورت به نتيجه نرسيدن، به ورازتخانه ارجاع ميشود.