برروی عرشه سانچی چه گذشت؟مسئولان چینی پاسخ دادند
مهر/ مقامات وزارت راه چين ديروز طي يک نشست خبري به ابهامات درباره حادثه نفتکش سانچي پاسخ دادند و ابعاد اين حادثه که اولين انفجار يک نفتکش حامل ميعانات گازي در جهان بوده است را تشريح کردند. به گزارش راديو بين المللي چين، بعد از ظهر جمعه، ۱۹ ژانويه برابر با ۲۹ دي ماه، يک نشست خبري ويژه درباره حادثه تصادف و انفجار نفتکش سانچي از سوي وزارت راه و ترابري چين در شهر پکن برگزار شد و در اين نشست مقاماتي از سازمان امدادرساني دريايي چين، اداره امور دريايي وزارت راه و ترابري چين، اداره امداد و نجات وزارت راه و ترابري چين، بخش حفاظت از محيط زيست اداره ملي دريايي چين و ديگر نهادها ضمن تشريح فرايند خاموش کردن نفتکش و امدادرساني به ناپديدشدگان، به پرسشهاي خبرنگاراني از چين، ايران و ساير کشورها پاسخ دادند. چهار امدادرسان چيني نيز اين نشست خبري حضور داشتند. امدادرساني با مشکلات بي سابقهاي مواجه شد جي گوانلو، معاون رئيس مرکز امدادرساني دريايي چين ضمن مروري بر فرايند امدادرساني به نفتکش سانچي تاکيد کرد، در اين حادثه کارهاي امدادرساني اضطراري با مشکلات بيسابقه مواجه شد و چين نيز تا پيش از اين هيچ تجربهاي در اين نوع از امدادرساني نداشت. وي توضيح داد، دولت چين به امور مربوط به امدادرساني به نفتکش سانچي بسيار اهميت داده و رهبران حزب و دولت چندين بار با صدور فرمانهاي گوناگون خواستار هماهنگي و همکاري طرفهاي مختلف براي نجات حادثهديدگان شدند.صبح ۱۴ ژانويه (۲۴ دي)، مرکز فرماندهي در محل حادثه براي کمک به امدادرسانان ايراني و ورود به سانچي، سه کشتي را به عمليات آتشنشاني اين نفتکش اعزام کرد. تا ساعت ۱۰ و ۲۰ دقيقه، ۱۲ مأمور امدادرسان ايراني با کشتي «شن چيان» به سانچي نزديک شدند اما با توجه به شدت گرفتن شعلههاي آتش، موفق به رسيدن به سانچي نشدند. به اين ترتيب آنها با چشم خود سختي و دشواري نزديک شدن به سانچي را مشاهده کردند و از اقدامات امدادرسانان چيني بسيار قدرداني کردند. قصد داشتيم وارد کابين ملوانان شويم/چندبار تلاش کرديم اما نشد معاون رئيس مرکز امدادرساني دريايي چين ادامه داد: تا سيزدهم ژانويه (۲۳ دي)، ضمن ادامه تلاشها براي اطفاء حريق کشتي سانچي، چهار امدادرسان چيني عليرغم وجود خطرات فراوان در کشتي حادثه ديده سانچي، با کشتي «شن چيان» به ۱۰ متري کشتي حادثه ديده رسيده و وارد عرشه کشتي شدند. آنها با به خطر انداختن جان خود، در محل قرار گرفتن قايقهاي نجات عرشه کشتي دو جسد را پيدا کردند و قصد داشتند از قسمتهاي مختلف کشتي از جمله کابين اقامت ملوانان، کابين ايمني در برابر حمله دزدان دريايي و کابين سکان بازرسي کنند، ولي با توجه به رسيدن حرارت کابين ملوانان به ۸۹ درجه سانتيگراد و پر شدن راهروي اضطراري کابين دزدان دريايي از دود داغ و غليظ، امدادرسانان پس از بارها تلاش نتوانستند وارد آن شوند و ناچار به بازگشت به کشتي «شن چيان» با همان دو جسد و جعبه سياه کشتي سانچي شدند. در کنفرانس مطبوعاتي ديروز، ويديويي درباره مراحل امدادرساني و اطفاء حريق نفتکش نيز براي حاضران به نمايش در آمد. اولين آتش سوزي يک نفتکش ميعانات گازي در جهان/انفجارهاي زنجيروار در نفتکش جي گوانلو معاون رئيس مرکز امدادرساني دريايي چين در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش فارسي راديو بينالمللي چين درباره مشکلات امدادرساني به نفتکش سانچي پاسخ داد: چين تاکنون براي امدادرساني در چنين حادثهاي تجربهاي نداشت. طبق اخبار منتشر شده، حادثه نفتکش سانچي، نخستين حادثه آتشسوزي و انفجار يک نفتکش حامل ميعانات گازي در جهان است. به همين خاطر نيز انجام کارهاي مربوط به امدادرساني با خطرات و چالشهاي بسيار مواجه شد. نخست آن شدت آتش بسيار زياد بود و پشت سر هم و به طور زنجيروار انفجار در نفتکش رخ ميداد و با وجود نزديک شدن قايقهاي امدادرساني ما به نفتکش، با اوج گرفتن گرما و آتش ناشي از سوخت ميعانات گازي شعله هاي آتش به قايق هاي ما هم سرايت مي کرد. از اين رو، نجات کنندگان چيني همواره با تهديد و مخاطرات فراوان مواجه شده و چيزي که قابل ذکر است که از هشتم ژانويه، اوضاع دريا در اين حوزه بشدت تغيير کرد و سطح دريا با باد شمالي با درجه هفتم و هشتم و موج با ارتفاع سه تا چهار متري مواجه شد و قايق هاي امدادرساني ما به خاطر موج شديد در هم شکسته شد. چهار نفر از تيم امدادرساني با بخطر انداختن جان خود، وارد نفتکش حادثه ديده شدند. يکي از امدادرسانان چيني در حال پاسخ به سوال خبرنگاران از سوي ديگر، مکان حادثه با شهر شانگهاي ۱۶۰ مايل دريايي فاصله دارد. بعد از وقوع حادثه، نفتکش سانچي به خاطر باد و جريان آب همچنان در حرکت بود. دور بودن مکان حادثه از ساحل، رساندن مواد و تجهيزات لازم براي خاموش کردن آتش را با مشکلات زياد روبهرو ميکرد. کشتيهاي ما براي تهيه مواد امدادرساني بايد از مکان حادثه به شانگهاي ميرفتند که هر رفت يا برگشت ۱۰ ساعت طول ميکشيد و براي هر رفت و آمد به يک روز نياز داشتيم. براي خاموش کردن آتش به مقدار زيادي کف آتشنشاني نياز داشتيم ولي کشتيهاي ما گنجايش کافي ندارد و مجبور بوديم به بندر برگرديم تا عمليات آتشنشاني همچنان ادامه پيدا کند. ما حتي يک کشتي را به طور اختصاصي براي حمل مواد آتشنشاني اعزام کرديم تا کمکهاي لازم را در اختيار کشتيهاي حاضر در عمليات آتشنشاني بگذارد. با وجود مشکلات، امدادرسانان چيني دست از کمکرساني برنداشتند و از راههاي مختلف براي خاموش کردن آتش تلاش کردند و به دنبال فرصتي براي ورود به نفتکش سانچي بودند. ما بارها خواستيم براي يافتن خدمه کشتي وارد آن شويم. چهار امدادرسان چيني از تلاشهاي خود دست برنداشتند و در ميان دود شديد عمليات امداد و نجات را انجام دادند و براي انجام مطلوب آن تلاش کردند. اداره ملي درياها و اقيانوسهاي چين، اداره ملي هواشناسي، گشت دريايي چين و شرکت نفت دريايي و اقيانوس چين نيز کمکهاي بسياري کردند. بعضي از آنها کشتي براي کارهاي جستجو و نجات فرستادند، بعضي از آنها لوازم آتشنشاني ارسال کردند. همه در کاهاي مربوط به کمک رساني هماهنگي و همبستگي خود را حفظ کردند. در جريان امدادرساني، ما همواره ارتباط خود با ايران را نيز حفظ نموديم. سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در شانگهاي هر روز و به صورت ۲۴ ساعته با مرکز جستجو و امدادرساني چين به صورت تلفني در ارتباط بود. ايشان همچنين بارها در مرکز فرماندهي، از تازهترين پيشرفت امور آگاه شدند، سفير جمهوري اسلامي ايران نيز وارد شهر شانگهاي شد و در مرکز فرماندهي شاهد کل جريان امدادرساني بود. تمام کارها و جريان امدادرساني به صورت باز و شفاف انجام ميشد. اين نخستين بار است که ما در چنين وضعيت پيچيده در چنين نقطهي دورافتادهاي، امور امدادرساني را انجام داديم. برخورد با حادثه آتش گرفتن معيانات گازي در يک نفتکش يک تجربهي نادر براي ما بود و مايل هستيم که اين تجربه را با طرفهاي مختلف در ميان بگذاريم. ادامه بررسي حادثه نفتکش سانچي از سوي چين جي گوانلو، معاون رئيس مرکز امدادرساني دريايي چين امروز در نشست خبري وزارت راه و ترابري چين براي حادثه نفتکش سانچي گفت، بعد از غرق شدن نفت کش سانچي، دولت چين به کارهاي مديريت بعد از حادثه اهميت ويژه خواهد داد. وي گفت، ما علاوه بر اعزام کشتيهاي مختلف امدادرساني و ماهيگيري براي جستجو، اعزام هليکوپتر ناظر بر آلودگي نفتي و کشتيها پاککننده آلودگي را براي انجام کارهاي مربوط به برطرف کردن آلودگي در دريا را نيز آغاز خواهد کرد تا هر چه زودتر از تاثيرات منفي نشت نفت در آب هاي اين منطقه را کاهش دهد. به پيشنهاد مختصصان، براي انجام کارهاي مربوط به برطرف کردن آلودگي و ادامه جستجوها، بهتر است که کشتي غرق شده را از آب بيرون بکشند. اما طبق مقررات و قوانين بين المللي، انجام اين کار بايد با مجوز صاحب نفتکش انجام شود. جي گوانلو گفت: پس از وقوع حادثه، چين ضمن پيشبرد کارهاي امدادرساني و اطفا حريق نفتکش، اوضاع حادثه و اقدامات اتخاذ شده از سوي دولت چين را به ايران، بنگلادش، ژاپن، کره جنوبي، روسيه، سازمانهاي امور دريايي بين المللي و ديگر طرفهاي مربوطه ابلاغ کرده است و تماس نزديک خود با طرف ايران را نيز حفظ کرده است. در مرحله بعد، چين طبق قوانين بين المللي و داخلي خود به بررسي دلايل اين حادثه پرداخته و جوانب مختلف را براي حضور مشترک در بازرسي از حادثه و بازگشايي جعمه سياه نفتکش سانچي دعوت مي کنند. از سوي ديگر، چين هماهنگي خود را با سازمان هاي بين المللي امور دريايي را نيز تقويت بخشيده تا کارهاي بازرسي روال عادي خود را طي کند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar