طرح تعطیلات زمستانی مدارس؛ «من در آوردی» یا کارشناسی؟
خراسان/ اين روزها درست وقتي، آلودگي هوا دست از سر شهرهاي بزرگ بر نمي دارد و کم کاري دستگاه ها و مسئولان به بدترين وجه ممکن به شهروندان و سلامتي آن ها دهن کجي مي کند بيراه نيست که سازمان حفاظت محيط زيست پيشنهاد دهنده طرحي بشود که خيلي سال ها پيش توسط وزارت فرهنگ ، وزارت آموزش و پرورش يا سازمان گردشگري پيشنهاد شده بود. بدون ترديد علت پيشنهاد کاهش تعطيلات تابستاني و گنجانده شدن تعطيلات زمستاني براي مدارس در گذشته دلايل مختلفي داشت که در لابه لاي آن دلايل، کمترين انگيزه به موضوع آلودگي هوا مي رسيد، روزهاي گذشته چند روز تعطيلي در پايتخت يا شهرهاي بزرگ مانند مشهد و تبريز به دليل سخت شدن نفس کشيدن بهانه اي شد که به اين موضوع بپردازيم. به گفته معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست اين طرح اين هفته قرار است در هيئت دولت بررسي شود. مسعود تجريشي اظهار کرد: طرح پيشنهادي اين سازمان مبني بر تعطيلي مدارس در ۱۵ آذر تا ۱۵ دي ماه ، براي مناطق سردسير است و شامل همه مناطق کشور نميشود. يادآوري اين نکته خارج از لطف نيست که بطحايي وزير آموزش و پرورش نيز از اجراي طرح تعطيلات زمستاني استقبال کرده است: تعطيلي ميان فصلي فقط به دليل آلودگي هوا نيست و موضوعات ديگر هم درگير اين موضوع است، بنده موافق تعطيلي يک ماه نيستم ولي تعطيلي دو هفته اي به نظرم خوب است و بر کيفيت تحصيلي هم تاثير مثبت دارد. طرح تعطيلات زمستاني ازکجاآمد؟ طرح و ايده تعطيلات زمستاني و کاهش تعطيلات تابستاني مدارس، نخستين بار در سال ۱۳۳۶ از سوي وزارت فرهنگ آن زمان مطرح شد که به دليل نبود توافق بر سر اجراي آن تا سال ۷۵ سخني از آن به ميان نيامد. اما در سال ۷۵ طرحي مطرح شد که بر مبناي آن قرار شد ۱۰ روز در ميانه زمستان تعطيل باشد؛ طبق اين طرح، دانشآموزان ۱۵ روز زودتر و در ميانه شهريورماه، سال تحصيلي را آغاز ميکردند تا تعطيلات زمستاني، داشته باشند. محمدعلي نجفي شهردارکنوني تهران که آن زمان وزير آموزش و پرورش بود، هدف از اجراي اين طرح را امکان مسافرتهاي زمستاني خانوادهها و ايرانگردي در فصل زمستان اعلام کرد. بر اين مبنا طرح مذکور براي مدتي اجرا شد اما با توجه به مشکلاتي که در برخي مناطق به دليل ناسازگاري جغرافيايي و شرايط آب و هوايي و سپس ترمي- واحدي شدن مدارس به وجود آمد، عملا به فراموشي سپرده شد.البته در گذشته اي نه چندان دور، تعطيلات زمستاني در بين دستگاه ها ، طرفداران ديگري هم داشت و آن هم سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بود. مسعود سلطاني فر، رئيس اسبق سازمان در سال 93 به نوعي از نبود تعطيلات زمستاني گله کرد. وي گفت: «با وجود اين که ايران اقليم هاي متنوعي دارد و بسياري از شهرها در زمستان آب وهواي خوبي دارند اما هنوز زمستان براي بسياري از مردم ايران فصل سفر نيست، چون فصل مدارس است. به دنبال همين اظهار نظر او پيشنهاد طرح تعطيلات زمستاني را به دولت داد به اين شکل که در کشور از ۱۶ تا ۲۲ بهمن تعطيلات زمستاني داشته باشيم تا توزيع سفر در ايام سال اتفاق بيفتد و فرهنگ سفر در زمستان هم ايجاد شود. وي سپس خاطرنشان کرد: در اين طرح پيش بيني شده که تعطيلات تابستاني کم شود اما مشکل اين است که آموزش و پرورش چندان موافق اين طرح نيست چون به دليل بدي هوا در برخي استان ها، مدارس در خرداد و در استان هاي سردسير اول تير ماه تعطيل مي شوند ؛ پس نميتوان مدارس اين استان ها را با برنامه آموزشي تطبيق داد. تعطيلات زمستاني براي آلودگي هوا؟ انتقال بخشي از تعطيلات تابستاني به زمستان پيش از اين در دولت قبلي حسن روحاني نيز مطرح شده بود. معصومه ابتکار، رئيس وقت سازمان حفاظت محيط زيست ديماه ۹۵، از پيشنهاد سازمانش به وزارت آموزش و پرورش براي تغيير تعطيلات خبر داد. پيشنهادي که در دولت در حال بررسي بود و حتي برخي معاونان وزارت آموزشو پرورش هم از تغيير تقويم آموزشي استقبال کرده بودند. اما اين موضوع آن زمان به نتيجه نرسيد.متناسب نبودن تقويم آموزشي و مشکلات آن و از طرفي آلودگي هواي کلانشهرها باعث شد تا دوباره موضوع نسبتا قديمي انتقال بخشي از تعطيلات تابستاني به بحث روز تبديل شود. ماجرا از حدود 10 روز پيش شروع شد . زماني که رئيس فعلي سازمان حفاظت محيط زيست در پي روزهاي بحراني تهران، در حاشيه نشست هيئت دولت خبر داد که اين پيشنهاد قديمي يک بار ديگر به کميسيون زيربنايي دولت برده شده است. عيسي کلانتري گفت: در اين کميسيون پيشنهاد کردهايم که مدارس در نيمه شمالي کشور و مناطق سردسير از جمله تهران يک ماه زودتر آغاز شود و از 15 آذر تا 15 دي مدارس اين مناطق تعطيل شوند تا دانشآموزان با هواي آلوده مواجه نشوند. به گزارش خراسان، عيسي کلانتري ابراز اميدواري کرد با اجراي اين طرح و البته برخي اقدامات ديگر مانند جلوگيري از تردد کاميونهاي فرسوده در تهران و کلان شهرها قطعا در سالهاي آينده خواهيم توانست در فصول سرد با شرايط بهتري روبه رو شويم. مخالفان و موافقان طرح اين پيشنهاد کافي بود تا سيلي از نظرات مخالف و موافق دستگاه ها، مسئولان و کارشناسان به راه بيفتد. در اين بين آموزش و پرورش جزو موافقان ماجراست ، بيشتر مجلسي ها مخالف و البته سازمان گردشگري موافق طرح است. طرحي که مي تواند در فصل سرما به بخش گردشگري جان دوباره بدهد. همان گونه که معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در گفتوگو با خراسان اظهار کرد: بدون ترديد تعطيلات زمستاني به توسعه و توزيع سفر کمک مي کند و همان گونه که دکتر مونسان رئيس سازمان اعلام کرده است ، ما مخالفتي با اين مسئله نداريم. محمد محب خدايي افزود: در دنيا در ايام تابستان که براي آن ها فصل "هاي سيزن" است فرصت هاي سفر و توسعه گردشگري افزايش پيدا مي کند و اين زمان مي تواند براي کشور ما فصل زمستان باشد.در اين بين آموزش و پرورش هم نه از منظر محيط زيستي بلکه از نگاه آموزشي موافق تغيير تعطيلات مدارس است اگر چه برخي از مسئولان اين وزارتخانه معتقدند که نبايد عجولانه تصميم گرفت و اين طرح نيازمند بررسي بيشتر است. البته ناگفته نماند پيشنهاد کلانتري تنها زماني قابليت اجرا خواهد داشت که وزارت آموزش و پرورش هم با پيشنهاد سازمان حفاظت محيط زيست هم سو باشد و اين امر زماني صورت مي گيرد که مشکل آموزش و پرورش درباره تقويم آموزشي برطرف شود. مشکلاتي که خيلي به محيط زيست و سلامت دانشآموزان مربوط نيست. دبير شوراي عالي آموزش و پرورش مصوبه سال 1376 مجلس را مانعي براي اجراي اين طرح اعلام مي کند. به گفته مهدي نويد ادهم، طبق مصوبه سال ۱۳۷۶ مجلس يک سال تحصيلي از اول مهر شروع ميشود و تا پايان ارديبهشت ماه ادامه پيدا ميکند و خرداد زمان امتحانات است. اگر بخواهيم اين تقويم آموزشي را تغيير دهيم و بهعنوان مثال زمان شروع سال تحصيلي را عقب کشيده و به شهريور بياوريم مخالف و مغاير اين مصوبه و قانون مجلس است. براي تغيير تقويم آموزشي ابتدا بايد با مجلس توافق کنيم و سپس وارد مراحل بعدي و بررسي مواردي چون تعطيلات زمستانه شويم. به گزارش ايسنا، ادهم افزود: ما به تعطيلي مدارس چه تعطيلات زمستانه و چه تعطيلات موردي که پيش ميآيد از منظر تعليم و تربيتي نگاه ميکنيم و نه از منظر آلودگي هوا و همه سال تحصيلي را يکپارچه ميبينيم. از منظر سند تحول يک سال تحصيلي از اول مهر شروع ميشود و تا شهريور سال آينده ادامه پيدا ميکند. براي اين يک سال بايد برنامه داشته باشيم و کل يک سال را مديريت کنيم. بخشي از اين زمان در مدرسه ميگذرد و بخشي ديگر به ويژه در تابستان در خارج از محيط مدرسه که بايد آن زمان را نيز با مشارکت خانوادهها مديريت کنيم. از اين منظر سه ماه تعطيلي تابستان توجيهي ندارد و به جد خواهان لغو تعطيلات تابستاني هستيم که يکي از مصوبات مجلس مانع آن است.وي تاکيد کرد: تعطيلات زمستاني مدارس، طرحي براي کلانشهرهاست اما تغييراتي که ايجاد ميکند در سطح ملي اجرايي ميشود. نويد ادهم تصريح کرد : آلودگي هوا تنها در چند کلان شهر موضوع بحراني است اما بايد به کل کشور توجه کنيم و تنوع اقليمي استانهاي مختلف را در نظر بگيريم و به اين سوال پاسخ دهيم که چگونه ميتوان با توجه به تنوع اقليمي زمان شروع سال تحصيلي را براي استانهاي مختلف در نظر بگيريم؟ يکي از اين پيشنهادها اين است که بهعنوان مثال کشور به چهار منطقه تقسيم شود و چهار زمان شروع سال تحصيلي داشته باشيم که البته بررسي همه اين موارد منوط به اجازه مجلس است و قطعا چنين تغييراتي زمانبر هستند و بهزودي اجرا نخواهند شد.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش هم از استقبال آموزشوپرورش از تعطيلات زمستاني مدارس خبر داد و گفت: تعطيلات بلندمدت تابستاني ميتواند در طول سال تحصيلي توزيع شود. علي زرافشان گفت: در سند تحول بنيادين آموزشوپرورش در بحث زمان آموزش به موضوع توزيع تعطيلات در طول سال تحصيلي و جلوگيري از ايجاد شکاف زماني اشاره شده است يعني تعطيلات طولانيمدت تابستان باعث افزايش فاصله دانشآموزان از مدرسه و افت تحصيلي ميشود. وي افزود: پيشنهاد آموزش و پرورش براي توزيع تعطيلات در طول سال تحصيلي بر مبناي سند تحول بنيادين است، در اين سند به بحث تغيير زمان آموزش متناسب با شرايط جغرافيايي اشاره شده است همچنين به لحاظ آموزش و يادگيري، تعطيلات طولاني تابستان بايد کوتاه تر شود يعني بهجاي 12 هفته، 7 هفته تعطيلات داشته باشيم و بقيه در طول سال تحصيلي توزيع شود. تجربه ديگر کشورها معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش گفت: تجربه توزيع تعطيلات در ديگر کشورها مانند نيوزيلند و امارات نيز وجود دارد و در کشور امارات تعطيلاتي مانند عيد فطر در تقويم آموزشي آن ها مدنظر قرار ميگيرد. زرافشان ادامه داد: اگر به آموزش و پرورش اختيار داده شود اين آمادگي را داريم تا تعطيلات تابستاني را در طول سال توزيع و متناسب با شرايط آبوهوايي آن را تنظيم کنيم. اگر اين اتفاق در آموزشوپرورش رخ دهد فرصتهاي خوبي براي محيط زيست و گردشگري کشور نيز ايجاد ميشود البته در آموزش و پرورش از منظر آلودگي هوا و گردشگري به مسئله توزيع تعطيلات نگاه نميکنيم. وي با اشاره به استقبال آموزشوپرورش از طرح تعطيلات زمستاني مدارس گفت: انتظار داريم ماده واحده مربوط به طرح تعطيلات يک ماه مدارس در فصل زمستان بهصورت مشترک توسط محيط زيست و آموزشوپرورش تهيه شود.معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش اما درباره اين موضوع معتقد است که هر گونه تصميم شتاب زده در زمينه طرح تعطيلي يک ماهه مدارس در زمستان کارگشا نيست و بايد تمام جوانب هر مصوبهاي براي تغيير شرايط تقويم آموزشي مدنظر قرار گيرد. رضوان حکيمزاده با بيان اين که با تنوع شرايط اقليمي در کشور مواجهيم به گونهاي که در برخي استانها درجه حرارت در تابستان بسيار بالاست و در برخي ديگر سرماي شديد در زمستان حاکم است، افزود: اين که بدون درنظر گرفتن شرايط اقليمي و آب و هوايي بخواهيم تصميم بگيريم و مسئلهاي را براي کوتاهمدت حل کنيم؛ ممکن است در دراز مدت آسيب زا باشد، علاوه بر اين بايد به پيوستگي زمان يادگيري نيز توجه شود.استاندار تهران هم درباره پيشنهاد سازمان محيط زيست با تاکيد بر ضرورت بررسي کارشناسي اين طرح اظهار کرد: اين پيشنهاد بعد از تصويب دولت بايد به تصويب مجلس برسد. محمد حسين مقيمي در گفتوگو با ايسنا، اظهار کرد: اين طرح بعد از تصويب در دولت بايد در مجلس مورد بررسي قرار گرفته و به شکل قانون درآيد و سپس در کل استان تهران و کل کشور اجرا شود. وي گفت: اگر اجراي اين تعطيلي سراسري باشد مشکلاتي را براي برخي شهرهاي کشور ايجاد ميکند به ويژه اين که در استانهاي گرمسيري نوع آلودگي هوا با آلودگي موجود در تهران متفاوت است. مقيمي تاکيد کرد: بايد کارهاي کارشناسي لازم روي اين طرح انجام شود. نمايندگان؛ مخالف تعطيلات زمستاني اما از مخالفان تعطيلات زمستاني شايد بيش از هر گروه ديگري بتوان از نمايندگان مجلس نام برد. بهارستان نشين ها، حتي در ارديبهشت ماه امسال و زماني که لايحه هواي پاک در مجلس بررسي مي شد با وجود موافقت دولت و تاکيد رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ، با تعيين تعطيلات زمستاني جهت کاهش آلودگي هوا مبتني بر تنظيم تقويم آموزشي مدارس، تقويت گردشگري و کاهش تراکم جادهاي مخالفت کردند. اکنون نيز يک عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با انتقاد از طرح تعطيلي يک ماهه مدارس گفت: به جاي اين طرح، قوانين موثر در کاهش آلودگي هوا را اجرايي کنند. جبار کوچکي نژاد درباره اجراي طرح تعطيلي يک ماهه مدارس اظهار کرد: به طور طبيعي در اکثر کشورهاي دنيا تعطيلات براي دانش آموزان پس از اتمام سال تحصيلي وجود دارد اما به نظر بنده به جاي اين که بخواهيم چنين طرحي را اجرايي کنيم، قوانيني را که در زمينه آلودگي هوا در بودجههاي سنواتي يا برنامه ششم تصويب شده اجرايي کنيم. وي تصريح کرد: سازمان محيط زيست به جاي اين که چنين پيشنهادهايي را ارائه کند، قوانيني که تصويب شده را اجرا کند به عنوان مثال برقي کردن موتورسيکلتها، جابه جايي کارخانه هايي که آلايندگي دارند يا استفاده از سوخت پاک براي خودروها از جمله اين قوانين است که هنوز به طور کامل اجرا نشده است. اين عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همچنين اظهار کرد: طرح تعطيلي يک ماهه مدارس نياز به کار کارشناسي دارد، سالهاست با اين شيوه مدارس سال تحصيلي را آغاز کرده و فعاليت داشتهاند، انجام يک باره اين طرح ميتواند تمامي برنامهها را به هم بريزد.وي افزود: با توجه به تعطيلي مدارس در فصل تابستان اکثر خانوادهها با اين شرايط برنامه ريزي ميکنند و در صورت جابه جايي زمان آغاز سال تحصيلي در برنامهها اختلال ايجاد مي شود و حتي به مسئله گردشگري هم که معمولا در اين فصل انجام ميشود، آسيب ميزند.کوچکي نژاد اظهار کرد: به نظر بنده قبل از اينکه دولت بخواهد لايحهاي را به مجلس ارائه کند، بايد مسئولان آموزش و پرورش، نمايندگان و اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات را قانعکنند که اين طرح چه فوايدي دارد در حالي که تاکنون چنين بحثي حتي در کميسيون مطرح نشده است. تعطيلات من درآوردي زمستاني! درباره اين موضوع سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز با بيان اين که نمايندگان مجلس به هيچ وجه با تغيير تقويم آموزشي در کشور موافق نيستند و اين پيشنهاد در کميسيون نيز راي نميآورد اظهار کرد: با توجه به پيشنهاد رئيس سازمان حفاظت محيط زيست مبني بر تعيين تعطيلات زمستاني و شروع زودهنگام سال تحصيلي به هيچ وجه اين موضوع شدني نيست. ميرحمايت ميرزاده با بيان اين که پيش از اين هم عدهاي سعي کردند تقويم آموزشي کشور را تغيير دهند، اما در اين کار موفق نشدند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرايط آب و هوايي در استانهاي مختلف کشور به هيچ وجه نميتوان سال تحصيلي را زودتر از موعد مقرر به اتمام رساند يا زودتر از مهرماه شروع کرد . بهتر است به جاي طرح چنين مباحث غيرعملي سازمان حفاظت محيط زيست روي گزينههاي ديگر براي سالم ماندن هواي تهران فکر کند. وي ادامه داد: مگر کل ايران تهران است که بخواهيم براساس آلودگي ناشي از افزايش مهاجرت به اين شهر کل تقويم و نظام آموزشي را به هم بريزيم و بخواهيم به صورت من درآوردي تعطيلات زمستاني راه بيندازيم . قطعا نمايندگان مجلس و اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با چنين پيشنهادي مخالف هستند. مشکل محيط زيست به آموزش و پرورش ربطي ندارد يکي ديگر از اعضاي کميسيون آموزش مجلس نيز با بيان اين که مشکل محيط زيست را بايد سازمان محيط زيست حل کند و مربوط به آموزش و پرورش نيست، گفت: با طرح تعطيلات زمستاني، آموزش و پرورش آسيب ميبيند. حجتالاسلام والمسلمين محمدباقر عبادي گفت: بنده موافق اين موضوع نيستم؛ با طرح تعطيلات زمستاني، آموزش و پرورش آسيب ميبيند؛ چراکه دانشآموزان يک دفعه بين سال تحصيلي تعطيل شده و از روند برنامه درسي خارج مي شوند و تا مجدد از نظر روحي به حالت اول برگردند، يکي دو هفته زمان ميبرد.عضو کميسيون آموزش مجلس افزود: با فرض بر اين که يک ماه هم مدارس را تعطيل کنيم، در چنين شرايطي به دليل مسافرت و مشکلات فصل زمستان و بارش برف و باران، شاهد حوادث جادهاي خواهيم بود و آمار آن بالا ميرود. عبادي طرح اين مباحث را بدون مطالعه و تحقيق دانست و گفت: اين نوع بحثها را کساني مطرح ميکنند که خود مدير بوده و حتي فرصت پاسخ گويي به تلفنهاي خود را ندارند؛ حال بايد پرسيد که کدام پژوهش و مطالعه و بررسي روي اين موضوع صورت گرفته است و به اين نتيجه رسيدهاند.يک عضو ديگر کميسيون آموزش مجلس اما معتقد است تعطيلات زمستاني در صورتي قابل اجراست که براي همه سازمان ها برقرار شود. محمد بيرانوندي در گفتوگو با خبرگزاري خانه ملت با اشاره به پيشنهاد تعطيلي زمستاني مدارس، گفت: تعطيلي زمستاني مدارس در کلان شهرهايي مانند تهران به منظور کاهش آلودگي هوا مطرح است؛ شوراي عالي آموزش و پرورش سال گذشته براي اين تعطيلات چهار الگو ارائه داده بود که در کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس راي نياورد. وي تصريح کرد: دليل آموزش و پرورش براي اين تعطيلات رفع معضلات شهري مانند آلودگي هوا، ترافيک و... نيست بلکه معتقد است نياز آموزش توزيع تعطيلات است و تعطيلات تابستان بايد کوتاه تر شود. وي بيان کرد: وقفهاي که در تابستان در روند آموزشي دانشآموزان ايجاد ميشود به تربيت و آموزش آن ها آسيب وارد ميکند و بايد پس از آغاز مدارس زماني براي بازآموزي دانستههاي سالهاي گذشته صرف شود. بيرانوندي اظهار کرد: اگر تعطيلات زمستاني کشوري و براي همه سازمان ها برقرار شود قابل اجراست اما اگر فقط آموزش و پرورش تعطيل شود والدين شاغل براي نگهداري فرزندانشان در اين دوره به زحمت ميافتند. وي در ادامه تاکيد کرد: از يک سو زمان مورد نياز براي آموزش محتواي کتاب هاي درسي در مدارس کم است و از سوي ديگر وجود تعطيلات به دلايلي مانند برودت و آلودگي هوا اين زمان را کمتر نيز ميکند بنابراين بايد براي حل اين مشکل راهکاري در نظر گرفته شود.بيرانوندي با بيان اين که تغيير زمان آغاز مدارس از مهر به شهريور مخالفان زيادي دارد، تاکيد کرد: شکستن سنت به راحتي انجام نميگيرد؛ اگر قرار باشد فصل آغاز مدارس تغيير کند موانعي وجود دارد ولي براي رفع اين مشکلات بايد راهکارهايي درنظر گرفت. عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: امتحانات نهايي در دو اقليم سرد و گرم برگزار ميشود و برگزاري اين امتحانات يکي ديگر از موانع اجراي تعطيلات زمستاني است؛ اگرچه آموزش و پرورش براي رفع اين مشکل پيشنهاد داد که چند استان همسايه که شرايط آب و هوايي مشابه دارند به صورت بوم يا اقليم تفويض اختيار شوند. سرانجام چه مي شود؟ اين براي چندمين بار است که طرح تغيير تقويم آموزشي و گنجاندن تعطيلات زمستاني مطرح مي شود و اين بار هم اظهار نظر هاي متفاوتي درباره اين موضوع وجود دارد. نظراتي که بدون ترديد مي تواند راهگشاي تصميم گيري بهتر در دولت و مجلس شود. حال بايد منتظر ماند تا ببينيم آيا اين بار دولت و مجلس به نسخه اي واحد براي اجراي اين طرح براي همه مناطق کشور مي رسند! ديدگاه کارشناس مزاياي تعطيلات زمستاني مدارس تعطيلات زمستانه مدارس که از ديرباز در محافل کارشناسي طرح ميشود، نهتنها مزاحمتي با فرايند جاري آموزش ندارد بلکه به تجديد انرژي و تنفس در خلال دو نيمسال تحصيلي ميانجامد. به گزارش تسنيم، ابراهيم محمدي مديرکل سابق فرهنگي و هنري وزارت آموزشوپرورش و کارشناس مسائل آموزشي در يادداشتي به مسئله جايگاه دانشآموز در تعطيلات پرداخته است.او در بخشي از اين يادداشت اشاره کرده است: «نگارنده بر اين باور است که براي مديريت فراغت دانشآموزي لازم است نگاه منظومهاي به مسئله داشته و از طرحها و برنامههاي کاريکاتوري پرهيز شود. بهنظرميرسد تعطيلات زمستانه که از ديرباز در محافل کارشناسي طرح و در خروجيهاي رسانهاي تحليل ميشود، نهتنها مزاحمتي با فرايند جاري آموزش ندارد بلکه به تجديد انرژي و تنفس در خلال دو نيمسال تحصيلي انجاميده و آمادگيها را در معلمان و دانشآموزان تقويت ميکند. اين اقدام ضمن تجديد انرژي در نيمه سال تحصيلي از تعطيلي کسالتآور و خستهکننده تابستان و بهتبع آن فراغت زيانبار و آسيبزاي آن خواهد کاست. آموزش فشرده و تعطيلي نيمه اداري مدارس و پديده پنج شنبهها اوليا را عملاً در مقابل هجوم ابزار و زمينههاي ضدفرهنگي و تربيتي بيدفاع ساخته اين در حالي است که مدرسه نه اداره است و نه شرکت و بهقاعده نميتواند مثل اين دست مجموعهها ساعت 12 تعطيل شود بلکه بايد درباره فراغت ضمن تحصيل احساس مسئوليت بيشتري کرده و همپاي خانواده براي تربيت فردي و اجتماعي ايشان چارهانديشي کند. ميتوان همانند بسياري از کشورهاي پيشرفته که درباره آينده و تربيت فکري و مهارتي دانشآموزان حساس و نگرانند ساعت کاري مدارس را تا ساعت 16 افزايش داد و با سامان دهي درست و نيازمحور از ظرفيت معاونان و مربيان پرورشي، ورزشي و هنري براي فراغتهاي غيرآموزشي استفاده کرد». همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar