فارس/ معاون هوانوردي و امور بينالملل سازمان هواپيمايي با بيان اينکه ELTها در ۴۰ تا ۶۰ درصد سوانح هوايي عمل نميکنند، گفت: خلبان هيچ اعلام وضعيت اضطراري نداشت، ارتباط در يک لحظه قطع شده و حادثه به صورت ناگهاني رخ داده است.
مرتضي دهقان در تشريح آخرين جزئيات سانحه هواپيماي ATR شرکت هواپيمايي آسمان، بيان کرد: آخرين مکالمات خلبان هواپيماي ATR با برج مراقبت فرودگاه ياسوج، بابت تقرب پرواز و کاهش ارتفاع بوده است.
وي افزود: در اطلاعات اوليه که در دست داريم خلبان هيچ اعلام وضعيت اضطرار نداشته است و طبق اين اطلاعات، شواهد حاکي از آن است که ارتباط در يک لحظه قطع شده و حادثه به صورت ناگهاني رخ داده است.
معاون هوانوردي و امور بينالملل سازمان هواپيمايي اظهار داشت: همه اين اتفاقات در بازه زماني کوتاهي رخ داده و حادثه پيش آمده است.
دهقان با اشاره به انتشار اخبار ضد و نقيض در برخي کانالهاي غيرخبري، درباره اين سانحه تأکيد کرد: مردم حتماً براي کسب اطلاع درباره اين سانحه فقط به رسانههاي معتبر، خبرگزاريها و رسانه ملي مراجعه کنند و از پيگيري اخبار در برخي شبکههاي پيامرسان غيررسمي خودداري کنند.
* ELTها در 40 تا 60 درصد سوانح هوايي عمل نميکنند
وي درباره سيستم ELT هواپيماي ATR سانحه ديده و عدم ارسال سيگنال از سوي اين سيستم گفت: هواپيماي ATR آسمان به ELT مجهز بوده است ضمن آنکه در چکهاي اين هواپيما نيز، ELT چک شده و هواپيما صلاحيت پرواز هم داشته است.
معاون هوانوردي و امور بينالملل سازمان هواپيمايي با بيان اينکه ELT هواپيماي ATR در حين سانحه عمل نکرده است، ادامه داد: اين عدم کارايي ميتواند دلايل مختلفي داشته باشد.
دهقان اظهار داشت: معمولاً در دنيا ELTها در 40 تا 60 درصد سوانح هوايي عمل نميکنند که دلايل متفاوت فني دارد که در اين باره ميتوان به نوع حادثه، محل وقوع حادثه، شدت ضربه وارد شده به هواپيما و غيره اشاره کرد. ضمن آنکه ممکن است خود سيستم ELT عيب فني داشته باشد و يا اينکه ماهواره تجسس و نجات سيگنالهاي ELT را دريافت نکرده باشد.
معاون هوانوردي و امور بينالملل سازمان هواپيمايي ادامه داد: همانگونه که گفته شد طبق مطالعات کشورهاي پيشرفته در 40 تا 60 درصد سوانح هوايي ELTها عمل نکردهاند؛ در مورد ATR نيز همه اين موارد بايد پس از بررسي جعبههاي سياه هواپيما به صورت تخصصي و دقيق بيان شود.
دهقان در پاسخ به اين سؤال که آيا با مؤسسه ارائه دهنده خدمات ELT و ماهواره جستوجو و نجات در ارتباط بودهايد، گفت: با همه مراکز و همچنين اين مؤسسه در ارتباط هستيم و قطعاً هر سيگنال ELT در قلمرو ما پخش شود و ماهوارههاي آنها دريافت کند، براي ما ارسال ميکنند.
معاون هوانوردي و امور بينالملل سازمان هواپيمايي افزود: ظاهراً سيگنالي از سوي ELT هواپيماي سانحه ديده به ماهواره جستوجو و نجات ارسال نشده است و آن ماهواره سيگنالي دريافت نکرده و بنابراين پيامي براي ما ارسال نشده است.
بنابراين گزارش ELT يا همان emergency locator transmitter فرستندهاي است که نقطه وقوع سانحه را مشخص ميکند اين سامانه به سيستم هواپيما وصل ميشود و پس از برقراري ارتباط با سيستم ماهوارهاي، سيگنال ارسال ميکند؛
شرکتي که خدمات ELT ارائه ميدهد مؤسسهاي بينالمللي است و عمده سهام آن متعلق به يک شرکت آمريکايي است؛ اين مؤسسه يک ماهواره تجسس و نجات را به فضا پرتاب کرده است و شرکتهاي هواپيمايي عضو اين مؤسسه ميشوند و با پرداخت آبونمان خدمات ELT ميگيرند يعني هر زماني که سانحهاي براي هواپيما رخ دهد و يا ضربهاي مهلک به آن وارد شود، اين سيستم از هواپيما سيگنال ميدهد و آن ماهواره اين سيگنالها را دريافت ميکند.
وقتي سيگنال ELT از سوي ماهواره تجسس و نجات دريافت ميشود، بررسي دادهها حاکي از آن خواهد بود که موقعيتي که اين سيگنالها از آنجا ارسال ميشود، کجاست.
به گزارش فارس هواپيماي ATR72 شرکت هواپيمايي آسمان به شماره پرواز 3704 ساعت 8 صبح روز 29 بهمنماه از فرودگاه مهرآباد به مقصد ياسوج پرواز کرد و 50 دقيقه پس از پرواز از رادار حذف و مکالمات خلبان و برج قطع شد؛ پس از آن اعلام شد که اين هواپيما با کوه دنا برخورد کرده و سانحه در 14 مايلي فرودگاه ياسوج رخ داده است.
اين هواپيما حامل 60 مسافر و 6 خدمه و امنيت پرواز بود.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار