شرکت فرودگاهها: هیچ جای دنیا مرسوم نیست که همه فرودگاهها رادار داشته باشند
ايسنا/ سرپرست مديريت ايمني شرکت فرودگاهها در پاسخ به برخي ابهامات مطرح شده درباره نبود امکانات لازم در فرودگاه ياسوج براي کنترل هواپيماي سقوط کرده اعلام کرد که در هيچ جاي دنيا مرسوم نيست در تمامي فرودگاهها رادار وجود داشته باشد. الهينيا اعلام کرد: هيچ يک از مديران صنعت هوانوردي اعلام نکرده که هواپيما در رادار فرودگاه ياسوج ديده شده است و اين حرف صرفا يک شايعه بوده که واقعيت ندارد. وي درباره وضعيت پوشش راداري در فرودگاههاي ايران، گفت: ما فقط در چند فرودگاه کشورمان رادار داريم. در کنار آن شبکه راداري فعال است که آسمان ايران را تحت کنترل دارد و هواپيماها را هدايت ميکند. سرپرست مديريت ايمني شرکت فرودگاهها با بيان اينکه کنترل ترافيک هوايي در ياسوج اگر به رادار دسترسي داشت نيز تنها مديريت فاصله ميان موانع با هواپيما در اختيار خلبان بود، اظهار کرد: در اين شرايط رادار صرفا يک وسيله است که فاصله بين پروازها در آسمان حفظ شود از اينرو زماني که رادار نداشته باشيم هدايت هوايي تعطيل نميشود. الهينيا به آمار ايکائو درباره سوانح هوايي اشاره کرد و افزود: بر اساس اين آمار ۷۵ درصد از سوانح هوايي به دليل عوامل انساني و تنها ۲۵ درصد به دليل مشکلات در تجهيزات اتفاق ميافتند. از تجهيزات ايمني نميآفريند بلکه انسانها و نوع عملکردهاست که ايمني را ايجاد ميکند. وي که در يک برنامه تلويزيوني صحبت ميکرد ادامه داد: آمار سازمان هواپيمايي کشوري نيز نشان ميدهد تا چند سال پيش فقط ۲۵ درصد سوانح به دليل مشکلات تجهيزات بوده و اين آمار با شرايط جهاني هماهنگ است. همچنين در طول روزهاي گذشته صحبتهايي درباره سيستمهاي منسوخ در دنيا مطرح شد که حتي در صورت صحت داشتن نيز مربوط به فرودگاه ميشد، در حالي که سانحه اخير در فرودگاه اتفاق نيفتاده است. به گفته سرپرست مديريت ايمني شرکت فرودگاهها در حال حاضر در فرودگاه ياسوج دستگاه DME/NDB فعال است که در بسياري از فرودگاههاي جهان نيز از آن نيز استفاده ميشود و نبايد با اطلاعرساني غلط درباره آن ذهن مردم با ابهامهاي جديد مواجه شود. الهينيا ادامه داد: تمامي طرحهاي تقرب به فرودگاه و مسيرهاي ورود و خروج با نرمافزارهاي خاصي طراحي ميشود و سپس به مرحله وارثي ميرسد. وقتي يک طرح تمام اين مراحل را طي کرد يعني ايمن است و اين به شرايط آب و هوايي مربوط نيست. از اينرو ميتوان گفت چنانچه رادار هم در فرودگاه ياسوج نصب ميشد نميتوانست از وقوع اين سانحه جلوگيري کند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar