تأثیر سوابق تحصیلی در افت تراز داوطلبان کنکور
تسنيم/ طبق گفتههاي معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش پيشنهاد افزايش سهم سوابق تحصيلي به ۴۰ درصد در کنکور ۹۸ مطرح شده است اما به اذعان يک کارشناس آموزشي اين مسئله ميتواند در رشتههاي پرطرفدار منجر به افت تراز داوطلب در کنکور شود. مطابق قانون سنجش و پذيرش دانشجو 85 درصد ظرفيت دانشگاهها بايد براساس سوابق تحصيلي تکميل شود و طبق اعلام مسئولان سازمان سنجش اين مسئله تاکنون محقق شده است اما سوال مهمي که توسط کارشناسان به ويژه مسئولان آموزشوپرورش مطرح ميشود اين است که سوابق تحصيلي در پذيرش رشتهها و دانشگاههاي پرطرفدار تا چه اندازه موثر بوده است؟ اگر چه تا سالهاي قبل، سوابق تحصيلي دانشآموزان تاثير 25 درصدي البته به صورت قطعي در پذيرش دانشگاهها داشت اما با شکايت يک کنکوري و راي ديوان عدالت اداري، بند دوم مصوبه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو مبني بر تاثير 25 درصدي معدل سال سوم متوسطه در کنکور مغاير قانون اعلام وابطال شد. با اين حکم ديوان عدالت اداري، دو سال است که سهم سوابق تحصيلي به صورت تاثير مثبت اعمال ميشود به گونهاي که اگر سوابق در پذيرش دانشجو تاثير مثبت داشته باشد اعمال خواهد شد و براي سال 97 نيز سهم نمرات سال سوم متوسطه 25 درصد و سهم نمرات دوره پيش دانشگاهي 5 درصد البته به صورت تاثير مثبت است. در نشست خبري اخير وزير آموزشوپرورش نيز سهم سوابق تحصيلي در پذيرش کنکور 97 يکي از سوالات مطرح شده بود که در اين رابطه علي زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش گفت: " با توجه به نابرابريهاي پذيرش در کنکور از گذشته مناطق به سه دسته تقسيم و ضرايب محروميت در نتيجه نهايي درنظر گرفته ميشد. در سال 98 اولين گروه فارغ التحصيلان نظام جديد آموزشي به کنکور سراسري ميرسند و تصميمات براي پذيرش آنها بررسي خواهد شد. اکنون تاثير نمرات نهايي در کنکور 30 درصد است. پيشنهاد ما افزايش 40 درصدي تاثير سوابق دروس امتحان نهايي در کنکور سال 98 است." * آموزشوپرورش توانايي برگزاري امتحانات نهايي در سه سال دوره متوسطه را ندارد در همين رابطه هامون سبطي کارشناس آموزشي درباره افزايش سهم سوابق تحصيلي از 30 درصد به 40 درصد و مزايا يا آسيبهاي آن براي داوطلبان کنکور اظهار کرد: افزايش سهم سوابق تحصيلي در آزمون سراسري سال 98 چند ايراد دارد، ايراد نخست به لحاظ قانوني است. در قانون سال 84 (حذف کنکور ) و قانون سال 92 (پذيرش و سنجش دانشجو) تاکيد شده است که نتايج آزمونهاي نهايي و استاندارد سه سال دوره متوسطه بايد ملاک سنجش و پذيرش دانشجو باشد، دليل اين مسئله نيز واضح است وقتي قرار است منابع آزمون از پايههاي دهم، يازدهم و دوازدهم باشد، منطقي نيست که مطالب يکي از پايهها ملاک سنجش باشد و بايد از منابع درسي سه سال دوره متوسطه امتحان نهايي گرفته شود. وي افزود: آموزش وپرورش نميتواند يا نميخواهد در سه سال دوره متوسطه آزمون نهايي برگزار کند و فقط نتايج يک سال را ملاک سنجش قرار ميدهد و به همين دليل ديوان عدالت اداري تاثير قطعي معدل را لغو کرد. همچنين اين مسئله از نظر بودجه و نيروي انساني مشکلاتي دارد و آموزشوپرورش با امکانات موجود، توانايي برگزاري امتحانات نهايي در سه سال دوره متوسطه را ندارد و بايد از مسئولان بالادستي بخواهند اين مشکل حل شود تا امتحانات نهايي در دوره متوسطه به طور کامل برگزار شود. * سالانه 4 تا 7 هزار معدل 20 به سازمان سنجش ابلاغ ميشود سبطي گفت:مشکل دوم مشکل رياضي است، تصور کنيد 100 دانشآموز در دو آزمون براي رتبهبندي شرکت کردهاند؛ در آزمون اول 10 نفر به رتبه يک دست پيدا ميکنند و در آزمون دوم سوالات عميقتر و دشوارتر است و فقط يک نفر مي تواند رتبه يک را کسب کند، منطق و عدالت ميگويد که ارزش نمره آزمون دوم بالاتر است اما اگر بگويند ارزش نمرات هر دو آزمون يکسان است، بي عدالتي است. اين مسئله در اعمال معدل نهايي در نتايج کنکور خودش را نشان ميدهد براساس آمارها بين 4 تا 7 هزار معدل 20 هر سال به سازمان سنجش ابلاغ ميشود، پس در امتحانات نهايي با آزموني روبه رو هستيم که هفت هزار رتبه يک دارد، اما در کنکور هر گروه فقط يک رتبه يک دارد. * چگونه سوابق تحصيلي باعث افت تراز داوطلب در کنکور ميشود؟ اين کارشناس آموزشي عنوان کرد: در سالهاي 93 و 94 نتيجهاي که اتفاق افتاد باعث شد ديوان عدالت اداري تاثير قطعي معدل را رد کند. ماجرا بدين شکل است، فردي که معدل او در امتحان نهايي 20 است و چند هزار نفر ديگر نيز معدل 20 دارند، ارزش معدل او به صورت نمره تراز نهايتا 11 هزار محاسبه ميشود از سوي ديگر در آزمون سراسري ارزش رتبه يک بسيار بالاتر است و در حدود نمره تراز 15 هزار ارزشيابي ميشود، بنابراين رتبه يک کنکور حتي اگر معدلش 20 باشد با تاثير سوابق تحصيلي نمرهاش کاهش يافته و به 13 هزار ميرسد. حالا اگر دانشآموز در درسي 19 گرفته باشد ديگر نفر دوم نميشود و در آن درس افت ميکند چون نفرات بسيار ديگري 20 گرفتهاند و نمره تراز او به زير 10 هزار ميرسد و در نمره تراز کل او در کنکور تاثير منفي شديد ميگذارد. وي با اشاره به اينکه نمي توان دو آزموني را که ارزش نمراتش يکسان نيست با هم تلفيق کرد و مبناي رياضي اين روند اشکال دارد، افزود: اگر سهم سوابق تحصيلي در کنکور 98 به 40 درصد برسد شاهد خواهيم بود اگر دانش آموز در سال 98 معدلش 17 يا 18 باشد بايد ورود به رشتههاي پرطرفدار را فراموش کند و نميتواند به رشتههاي حقوق، مهندسي و پزشکي دانشگاههاي معتبر وارد شود حتي اگر رتبه او در کنکور يک شود. اين کارشناس آموزشي ادامه داد: چند سال گذشته داوطلبي معدلش 13 بود و در کنکور تجربي و زبان نفر اول شد. حال اگر روش تاثير معدل در آن سال اعمال ميشد، رتبه او به بالاي 500 صعود ميکرد يعني با تاثير سوابق تحصيلي ورود برخي دانشآموزان به رشتههاي پرطرفدار محدود ميشود و اين مسئله باعث رواج جو نااميدي و خشم ميان جوانان و خانوادهها ميشود. سبطي با اشاره به اشکال سوم که به لحاظ اجرايي است، گفت: براي برگزاري امتحانات نهايي در سه سال دوره متوسطه، به يک بازه 60 روزه نياز داريم و 60 روز برقراري امنيت آزمون دشوار است و نياز به آموزش نيروها دارد تا بتوانند در 60 روز امنيت را بهگونهاي برقرار کنند که وجدان عمومي جامعه بپذيرد قبل از برگزاري آزمون سوالات لو نرفته است يا در حين برگزاري آزمون و هنگام تصحيح اوراق، دستکاري در نمرهها رخ نميدهد. * بهترين روش پذيرش دانشجو چيست؟ وي بيان کرد: بهترين روش براي سنجش دانشآموزان ارتقاي سوالات امتحانات نهايي و روش امتياز دهي به آنها در طول دوره دبيرستان است، سوالات امتحانات نهايي بسيار نازل و دانشي است.انتظار از دانشآموز اين نيست که همانند فلشي باشد که متن کتاب درسي در آن ذخيره شده است. اغلب سوالات امتحانات نهايي به صورت جزء به جزء از متن کتاب درسي طراحي ميشود و ارزش سنجشي پايين دارد و دانشآموزي که کتاب درسي را حفظ کرده است در آن کاملا موفق ظاهر ميشود و البته او حق دارد تا به پايه بالاتر برود اما نميتوان بدين روش او را مستعد وکالت يا پزشکي يا مهندسي تشخيص داد. سبطي ادامه داد: سوالات کنکور اغلب تحليلي است و عمق فهم درس را ميسنجند. آنچه چهره کنکور را به شدت زشت کرده است برنامههاي مشارکتي صدا و سيما است. متاسفانه هر روز هرزآموزان آموزشي بيشتر در صدا و سيما حضور مييابند و فضاي نامناسبي را ايجاد کردهاند در حالي که سوالات کنکور قدرت ادراک و تحليل را ميسنجد و با اين تکنيکها قابل پاسخگويي نيستند. آموزش و پرورش بايد در سيتم ارزشيابي خود تحولات اساسي ايجاد کند. * کنکور بايد متحول شود وي گفت: کنکور هم بايد متحول شود و اين پيشنهادها با مسئولان مطرح شده است. کنکور بايد اصلاح شود به گونهاي که مي توان استرس آن را به شدت کاهش داد و بساط سودجويان را جمع کرد و در فضايي نسبتا سالم، دانشآموزان را به کمک امتحانات نهايي اصلاح شده در سه سال و کنکور اصلاح شده و کم استرس، رتبه بندي کرد تا به رشته محلهاي خاص دست يابند. اين کارشناس آموزشي بيان کرد: از سوي ديگر تا زماني که رشته محلها محدود هستد و آموزش عالي نتوانسته آنها را گسترش دهد، به يک آزمون دشوار و جامع نياز داريم که کنکور عادلانهترين آنهاست اما بايد اصلاح شود و تعداد دفعات برگزاري آن بيشتر و گروههاي آزمايشي به جاي 5 زيرگروه به 20 زيزگروه آزمايشي تقسيم شود و سوالات سخت، مربوط به يک يا دو درس اصلي در هر ريزگروه آزمايشي باشد تا دانشآموزان نهايت دو درس را بسيار زياد و گسترده بخوانند و ساير دروس را در حد متوسط براي کنکور خاص خود مطالعه کنند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar