خطر خالی ماندن صندلی این 2 رشته در دانشگاه
ايسنا/ طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور در حالي حدود 65 درصد متقاضيان امسال ورود به دانشگاهها داوطلب حضور در گروه آزمايشي تجربي هستند که فقط يک سوم اين داوطلبان در رشتههاي علوم تجربي پذيرفته ميشوند. در عين حال که گرايش به سمت اين رشتهها هر سال بيش از سال پيش ميشود، تعداد داوطلبان گروههاي آزمايشي علوم انساني و علوم رياضي روي هم رفته کمتر از اين ميزان است. اختلاف معنادار تعداد داوطلبان متقاضي در گروه آزمايشي علوم تجربي در مقايسه با ساير گروههاي آزمايشي به موضوعي چالش برانگيز نظام آموزش عالي کشور طي سالهاي اخير تبديل شده است، موضوعي که کارشناسان در خصوص تبعات آن هشدار دادهاند و اين مساله نگرانيهايي را براي مسئولان ارشد کشور ايجاد کرده است، به نحوي که رهبر انقلاب نيز در ديدار اخير خود با جمعي از مسئولان، استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاهها از توزيع نامتوازن دانشآموزان و دانشجويان در رشتهها و گروههاي آزمايشي مختلف انتقاد کردند و گفتند:"خطر نامتوازن شدن رشتههاي دانشگاهي و افزايش گرايش به رشتههاي درآمدزا که باعث کم شدن گرايش به رشتههاي بسيار مهمي همچون رياضي و فيزيک شده است" موضوعي است که بايد مورد توجه مسئولان آموزشي عالي و جامعه دانشگاهي قرار بگيرد. در واقع ورود نامتوازن به رشتههاي دانشگاهي مشکل امسال نظام آموزش عالي نيست. اين معضل چند سالي است که گريبانگير دانشگاههاي کشور شده و هر سال نيز بيشتر ميشود. همچنان که بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور در کنکور 97 جمعا تعداد يک ميليون و 11 هزار و 825 داوطلب ثبت نام نمودهاند که از اين تعداد 642 هزار و 451 داوطلب در گروه آزمايشي علوم تجربي، تعداد 205 هزار و 26 نفر در گروه آزمايشي علوم انساني، تعداد 144 هزار و 550 نفر در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني و مابقي در گروههاي آزمايشي زبانهاي خارجي و هنر ثبتنام نمودهاند. در سال 96 نيز بيش از 594 هزار داوطلب از تعداد 984 هزار و 359 داوطلب گروه آزمايشي علوم تجربي را انتخاب کردند و اين آمار در سال 95 تعداد 519 هزار و 488 داوطلب از بين بيش از 860 هزار متقاضي شرکت در کنکور بوده است. بر اين اساس بيش از 60 درصد متقاضيان ورود به دانشگاهها، تمايل دارند وارد رشتههاي علوم تجربي شوند و گروه علوم انساني و رياضي و فني با بيرغبتي نسبي داوطلبان مواجه شده است. بايد گفت عوامل مختلف طي ساليان گذشته بر اينکه داوطلبان کنکور کدام رشته را براي رسيدن به موفقيت داراي موقعيت بهتري ببينند موثر بوده است. عواملي مانند جو رواني جامعه نسبت به اينکه کدام گروه و رشته دانشگاهي جايگاه اجتماعي بالاتري دارد و يا کدام يک فرصت هاي شغلي بيشتري را فراهم مي کند. ولي شايد يکي از اصلي ترين عوامل تاثيرگذار بر اينکه آمار شرکت کنندگان کدام گروه بالاتر از بقيه شود ميزان درآمدي است که از قبيل فرصت هاي شغلي هر گروه براي فارغ التحصيلان ايجاد ميکند. ضمن اينکه اکثر دانشآموزان به دليل اينکه آينده شغلي مناسبي براي خود در رشته علوم تجربي متصور ميشوند و گمان ميکنند که در اين رشته بازار کار وجود دارد و با مشکل بيکاري مواجه نميشوند. بنابراين به سمت انتخاب «علوم تجربي» گرايش پيدا ميکنند اما در اين ميان تعصب خانوادهها نيز بهشدت تاثيرگذار است. در واقع گرايش به سمت رشتههاي علوم تجربي معضلي است که از آموزش پرورش به دانشگاههاي کشور وارد شده است بطوريکه بر اساس آمار مسئولان آموزش پرورش در سال تحصيلي 95-94، بيش از 31 درصد دانش آموزان متوسطه نظري در رشته علوم انساني، 21 درصد در رشته رياضي فيزيک و 48 درصد در رشته علوم تجربي فارغالتحصيل شدند که تداوم اين امر توازن شغلي آينده کشور را دچار اختلال ميکند. با توجه به ظرفيت محدود پذيرش در رشتههاي علوم تجربي بايد گفت گرايش به رشته پزشکي اغلب برگرفته از علاقه دانشآموزان نيست و بسياري از خانواده ها به دليل برخي نگرانيها و همچنين تفکر غالب در خصوص درآمد و بازار کار به سمت رشتههاي پزشکي مي روند و نبود ساز و کار مشخص درآمدي در بين رشتههاي دانشگاهي در کشور ما موجب شده است همواره تعداد اندکي از رشته ها در گروههاي آزمايشي مختلف با استقبال مواجه شوند و بسياري از رشتههاي دانشگاهي مظلوم واقع شده و همواره در حاشيه قرار بگيرند. اصولا در هر جامعه اي دولت ها سعي شان بر اين است که با افزايش عوامل مشوق، گرايش جامعه را به تحصيلات عالي در رشته هايي سوق دهند که نياز جامعه به اين رشته ها بيشتر است در جامعه ما نيز مسئولان آموزش و پرورش نيز اجراي طرح "هدايت تحصيلي دانش آموزان" را راهکاري براي رفع مشکلات مربوط به افزايش علاقهمندي دانشآموزان به رشته علوم تجربي عنوان و آن را در مدارس کشور اجرايي کردند.اگر چه در عرصه دانشگاهي نيز اقداماتي در اين راستا صورت گرفت بطوريکه دانشگاه شهيد بهشتي به صورت پايلوت طرحي را تجربه کرده که بر اساس آن، متقاضيان تحصيل در رشته پزشکي ابتدا در رشتههاي مرتبط با پزشکي تا مقطع فوق ديپلم و ليسانس تحصيل ميکنند تا علاوه بر افزايش اطلاعات آنها در زمينه پزشکي، توانمندي و علاقه خود را به اين دروس بسنجند و سپس در صورت تمايل در مقطع کارشناسي ارشد وارد رشته پزشکي شوند؛ اين طرح نتيجه موفقي نيز داشته است. در واقع با اجراي طرح هدايت تحصيلي علاوه بر علاقه و توانمندي دانشآموزان به ظرفيتهاي استان و نياز کشور به شغلهاي مختلف نيز توجه ميشد؛ به عنوان مثال زماني که ظرفيت يک استان براي رشته علوم تجربي 200 نفر باشد در صورت تکميل ظرفيت دانشآموز ديگري در اين رشته ثبت نام نخواهد شد زيرا کشور در آينده نياز به تمام رشتهها و حرفهها دارد. اما در ميان دلايل فوق بسياري از کارشناسان بر اين باورند گرايش به رشتههاي علوم تجربي ريشهدار فرهنگي دارد که عبور از آن به فرهنگسازي و تشريح عواقب آن همچون سرخوردگي، نااميدي از درس و گريز از آموزش و صد البته بيکاري نياز دارد و خانوادهها به دليل نگراني از اشتغال و آينده فرزندانشان زمينه تحصيل و گرايش دانش آموزان به رشته تجربي را فراهم ميکنند و اين موضوع سبب شده تا در جامعه ذهنيتي شکل بگيرد که فارغ التحصيلان رشته رياضي يا علوم انساني عاقبت خوبي ندارند و نميتوانند وارد بازار کار شوند. بايد اين نکته را نيز مورد توجه قرار داد که اگر امروز رشته تجربي يک رشته تحصيلي متورم است و تراکم دانش آموز در آن زياد، محصول کار امروز و ديروز نيست بلکه يک فرهنگ نادرست در طول سال هاي متوالي مسبب اين وضع بوده است؛ همان فرهنگي که در چهره هر کودک، پزشک آينده را ميبيند، بي آن که بداند اين کودک استعداد و توان رسيدن به آن نقطه را دارد يا خير. بسياري از کارشناسان نيز ميل بيشتر خانواده ها براي تحصيل فرزندان در رشته پزشکي را که لازمه اش تحصيل در رشته تجربي است در کم کاري هاي سيستم آموزشي مي دانند، چون به اعتقاد آنها اگر براي خانواده ها درباره رشته هاي تحصيلي و بازارکار و آينده آن صحبت مي شد، عطش درباره اين رشته تا اين اندازه زياد نبود. آنها همواره تاکيد مي کنند در همه سال هاي گذشته گرايش به سمت رشته هاي فني و حرفه اي فقط در صدور بخشنامه ها خلاصه شده در حالي که کسي درباره فوايد اين رشته ها و بازار کار خوب آنها با خانواده ها و دانش آموزان سخن نگفته است آن هم در شرايطي که واقعيات بازار کار نشان مي دهد مثلايک تعميرکار دستگاه هاي پزشکي درآمدش چند برابر يک پزشک است. به گزارش ايسنا، موضوع عطش داوطلبان براي ورود به رشتههاي تجربي مختص دانشگاهها نيست در آموزش و پرورش نيز گرايش به انتخاب رشتۀ تجربي بسيار بيشتر از ساير رشتهها شده است و تقاضاي تحصيل در رشته هاي علوم انساني و رياضي به مراتب بسيار کمتر شده است. اگر چه مسئولان آموزش و پرورش سياستهاي متفاوتي نظير طرح " هدايت تحصيلي" را براي رفع اين معضل اجرا کردند اما هيچ کدام از اين برنامهها نتوانسته عطش حضور در رشتههاي پزشکي را کم کند و مديران اجرايي و تصميم گيرنده بايد سازوکارهاي دقيق و اساسي در اين زمينه اتخاذ کنند چرا که عدم توجه به توازن در رشتههاي تحصيلي مي تواند تأثيرات مهمي بر انتخاب هاي تحصيلي و شغلي دانش آموزان بگذارد و آينده کشور را نيز با درد سر بزرگي مواجه کند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar