خراسان/ گردش مالي بازار پيشبينيها و شرط بندي هاي غيرقانوني در تلگرام روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ ميليون تومان برآورد مي شد، بازاري پرسود و پرتقلب که هرگز حاضر به گرفتن شامد نشدند.به گزارش فارس ؛ همزمان با برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال 2018 روسيه، تب شرط بندي و پيش بيني نتايج مسابقات داغتر شده است. صنعت تبليغات در فضاي مجازي هزار توي پيچيدهاي دارد که شايد در نگاه اول ساده به نظر مي رسد اما پول هاي سرگردان به اين صنعت جذابيت و بال و پر بسياري مي دهند. تا چند وقت پيش يکي از بازارهاي اصلي تبليغات در فضاي مجازي ايران تلگرام بود.اکوسيستم تبليغات در پيامرسانها از 4 گروه سفارشدهندگان تبليغات، توزيع کنندگان تبليغات، مديران کانال و کاربران تشکيل شده است.اما آن چه که به رشد يکباره و چشمگير تبليغات در تلگرام کمک کرد، تبليغات غيرقانوني از نوع شرط بندي، پيش بيني فوتبال و کلاهبرداري بود.
افت تبليغات شرطبندي تلگرامي و رونق دوباره با جام جهاني
يکي از روشهاي شرطبندي و پيشبيني فوتبال، تبليغ در تلگرام است که اين روش پس از فيلترينگ تلگرام کم رنگ شده بود اما به تازگي به دليل برگزاري جام جهاني فوتبال ۲۰۱۸ دوباره تاحدي داغ شده است.در روزهاي اوج تلگرام که فعال ترين دوره کار سايتهاي شرطبندي بود، حدود 20 گپ گسترده فعال در پيشبيني فوتبال در تلگرام فعال بودند و درآمد کانالهاي تلگرامي از محل پيشبينيها بسيار زياد بود.شرط بندي ها علاوه بر اين که درآمد زيادي دارند، در بسياري موارد به کلاهبرداري منتج ميشوند و اساسا پولي برگردانده نمي شود.«در اين روش وبسايتهايي چند ساعت مانده به شروع بازي راهاندازي ميشوند و در اين فرصت با هزينه تبليغات حدود سه برابري از طريق کانالهاي پربيننده در تلگرام تبليغ ميکنند.در اين تبليغات، لينک سايت معرفي ميشود و بازديد اين پست تبليغي تا 10 ميليون بار نيز ميرسد، کاربران از طريق اين لينک به سايت شرطبندي وارد شده، ثبتنام و پيشبيني ميکنند و از طريق درگاه بانکي به سايت شرطبندي پول واريز ميکنند. هر چه تعداد شرکتکنندگان بيشتر شود، قيمت شرطبندي افزايش مييابد .اما سايتهاي شرطبندي اين چنيني پس از پايان بازي در صورت برنده شدن کاربر، پولي به برنده پرداخت نميکنند و در واقع شرطبنديکننده متضرر ميشود.آن ها براي جلب اعتماد مخاطبان به صورت مرحله به مرحله براي مخاطبان دام پهن ميکنند، به اين صورت که در مراحل اوليه، در صورت پيشبيني صحيح جايزههايي با رقمهاي پايين را پرداخت ميکنند، اما پس از جلب اعتماد مخاطب در پرداخت هديه وقتي کاربر با رقم بالا شرطبندي ميکند، حتي اگر برنده شود جايزه را نميپردازند.اين افراد براي پنهان ماندن از پيگيريهاي حقوقي پس از پايان شرطبندي سايت شرطبندي را غيرفعال ميکنند و درمواردي به کشورهاي ديگر از جمله ترکيه و مالزي متواري ميشوند و پس از مدتي باز ميگردند و داستان را از سر ميگيرند. کانالهاي منتشرکننده تبليغ شرطبندي نيز پس از بازي تبليغ را حذف ميکنند که ردپا را از بين ببرند و اتهامي متوجهشان نباشد.»
تمامي روشهاي تقلب در شرطبنديهاي اينترنتي
علاوه بر کلاهبرداري در شرطبندي و پيشبينيها، تقلب در بازيهاي ديگر از جمله بازيهاي کازينويي نيز وجود دارد.
به گفته اين منتشر کننده تبليغ در تلگرام، «در اين بازيها اگر بازي کننده به برنامهنويسي مطلع باشد متوجه ميشود که در مبالغ از سطحي بالاتر در حال بازي با روبات است و تاس طوري ريخته ميشود که کاربر ببازد. در خوشبينانهترين حالت کاربر با تصور اين که شانس نداشته باخت را قبول ميکند. در شکل ديگري از کلاهبرداري که بيشتر در سايتهاي کوچک انجام ميشود و سايتهاي بزرگ اين کار را نميکنند فيشينگ (جعل حساب کاربري) انجام ميشود و زماني که کاربر به حساب سايت بازي پول واريز ميکند يک کپي از اطلاعات کارت و حساب او گرفته ميشود که اين کلاهبرداري در موارد زيادي اتفاق ميافتد.در شکل ديگري از تقلب، کاربر پس از بازي و برنده شدن اعتبار اضافه را دريافت ميکند اما زماني که درخواست پرداخت پول ميزند از اعتبار حساب کم ميشود اما پولي پرداخت نميشود.در اين مواقع سايت بازي، کاربر را با وعدههاي مکرر پيگيري معطل و دست به سر ميکند و به دليل ماهيت غيرقانوني اين اقدامات هم راهي براي پيگيري جدي براي متضرر وجود ندارد.»
اپليکيشنهاي سياه، روي ديگر درآمد تبليغات
يکي ديگر از راههاي عمده کسب درآمد تبليغات در تلگرام اپليکيشنهاي سياه در گوشيهاي داراي سيستم عامل اندرويد بودند. در اين اپليکيشنها در زبان برنامهنويسي به دليل نداشتن لانچر آيکون اپليکيشن روي صفحه گوشي نمايش داده نميشود و کاربران بياطلاع تصور ميکنند اين اپ نصب نشده است و از اين طريق سوءاستفادههاي متعددي از کاربر ميکنند، از جمله اين که به اين دليل که در واقع اپ تبليغاتي نصب شده اما کاربر نميبيند، پيغامهاي تبليغاتي در قالب هاي متعدد از جمله اعلان بالاي صفحه نمايش يا ورود به لينک کانال هاي خاص در تلگرام روي گوشي به کاربر نشان داده مي شود. مشابه اين سوءاستفاده ها در نسخههاي متعدد غيررسمي تلگرام نيز ديده مي شد .آمار غيررسمي از فعالان اين تجارت از درآمد حدود ۳ ميليون توماني تا ۴ ميليون توماني بابت هر k۱۰۰ عضوگيري اجباري در دوران اوج تلگرام حکايت دارد.همين رويه بسياري از کاربران را با طمع به دست آوردن پول به سايتهاي شرطبندي کشانده به طوري که حتي برخي اعلام ميکردند سرمايهاي را فروختهاند تا از مسير شرط بندي آن را دو برابر کنند و پس از اطلاع از روشهاي کلاهبرداري در شرطبندي از اين کار منصرف شدهاند.در نهايت اين تجارت شرط بندي و قمار همان بخش کسب وکارهاي غيرمجاز تلگرام هستند که اگرچه افراد زيادي را به خود مشغول کرده اند و به درآمد رساندهاند اما به ديگر کسب و کارهاي سالم تلگرام ضربه زدند .به رغم تلاش هاي شوراي عالي فضاي مجازي و وزارت فرهنگ و ارشاد براي در مسير قانون قراردادن کانال هاي تلگرامي، اين بخش مهم و اثرگذار از تلگرام به دليل منشأ غيرقانوني درآمدهاي شان ؛هرگز تعهد به «شامد» را نپذيرفتند و به نوعي طرح شامد را هم ناموفق کردند.آن ها تمام تلاش خود را براي از تب و تاب نيفتادن تلگرام صرف کردند و حتي با اتحاد با يکديگر موج مقاومت در برابر خروج از تلگرام را به راه انداختند و عليه پيام رسانهاي داخلي هجمه کردند. در نهايت اما فيلترينگ تلگرام به اهداف اوليه خود رسيد و در اين ماجرا خشک و تر با هم سوختند.
برآورد تبليغات 400 ميليون توماني سايتهاي شرطبندي
برآوردهاي غيررسمي مي گويند در روزهاي اوج تلگرام سايتهاي شرطبندي روزانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون تومان براي تبليغات هزينه ميکردند.البته در بازي تبليغات شرطبندي و پيشبيني فوتبال واسطهها بيشترين درآمد را دارند و همه پول تبليغدهنده به تبليغکننده نميرسد.
بازار کانالداري و تبليغات در تلگرام کساد شده است
با اين تغييرات فعاليت کانالداري در تلگرام ديگر به صرفه نيست زيرا جذب کاربر، آماده کردن پست و تهيه پستهاي بازديدخور حتي به اندازه جبران هزينههاي اينترنت درآمد ندارد. اکنون کانالهاي تلگرامي که با هر K عضو روزانه پنج تا شش ميليون تومان درآمد داشتهاند به ديگر شبکه هاي اجتماعي براي راهاندازي کسب و کار جديد فکر ميکنند.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در آي گپ
https://igap.net/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار