از علاقه سارقان به ژاپنیها تا معروفترین دزد تهران
تسنيم/ ماجراي سرقت خودروها، داستاني است که تنها منحصر به خودروهايي خاص يا حتي خودروهاي داخلي نميشود؛ ماجرايي که باعث شده تا خودروهاي ژاپني هم تبديل به لقمه چربي براي سارقان شوند. ماجرايي که در برخي موارد، اين سرقتها با چاشني نخبگي و هنر سياه همراه ميشود. شايد ديگر کمتر شاهد سرقت خودروها به شکل سابق باشيم؛ به هر حال با ورود خودروهاي خارجي و ارتقاء ايمني خودروهاي داخلي در برابر سرقت، سارقان هم مجبور به تغيير در روشهاي خود شدهاند و ديگر کمتر پيش ميآيد که خودرويي، آن هم از خودروهاي مدل بالا، به شيوه و شگرد قديمي و ابزارها و روشهاي دِمُده دزديده شود. در اين گزارش سعي کردهايم تا با تشريح برخي شيوهها و شگردهاي سارقان اتومبيل، راهکارهايي را براي جلوگيري از سرقت خودرو ارائه دهيم؛ اطلاعاتي که همگي بر اساس پروندههاي تشکيل شده از سرقت خودروها در پليس آگاهي تهران بزرگ جمع آوري شده است. بديهي است که منظور از سرقت خودرو در اين گزارش، سرقت اتومبيل است نه سرقت لوازم داخلي آن. سرقتهايي که مواجهه با آنها براي اغلب مالباختگان تجربهاي تلخ و تقريباً فراموش نشدني را به وجود ميآورد. * سند نمره؛ امتزاج هنرمندانه سرقت و کلاهبرداري/ دزديده شدههايي که قانوني به فروش ميرسند شايد يکي از ماهرانهترين و زيرکانهترين روشهاي کلاهبرداري که تلفيقي از جعل و کلاهبرداري و سرقت خودرو است، ماجراي خودروهاي «سندنمرهاي» باشد. روشي که با استفاده از آن ديگر نه به اوراق کردن خودرو نياز است نه به خارج کردن آن از مرز؛ روشهايي که يا به واسطه درآمد کم يا به دليل ريسک بالا، هيچکدام چندان مطلوب سارقان نيست؛ در اين روش با تلفيق جعل و سرقت خودرو و کلاهبرداري، خودروهاي سرقتي نه تنها اوراق يا از کشور خارج نميشوند بلکه به عنوان يک خودرو معمولي به فروش ميرسند؛ حتي شايد در اغلب موارد خريداران اين خودروهاي سرقتي هم روحشان از سرقتي بودن خودرويي که به قيمت روز، پول آن را پرداخت ميکنند خبردار نيست. اما باند سارقان و جاعلان و کلاهبرداران در اين روش دقيقاً چه کار ميکنند؟ اعضاي اين باند در نخستين مرحله با شناسايي خودروهاي مدل بالاي تصادفي يا آسيبديده اعم از آتش گرفته، چپي و ... که عمدتاً بيش از 60 درصد خودرو خسارت ديده و قيمتي بسيار نازل دارند، اقدام به خريد اين خودروها ميکنند. در مرحله بعد و پس از خريد اين خودروها، رنگ دقيق بدنه، مدل خودرو و مشخصات ظاهري اصلي اين خودروهاي خريداري شده، به اطلاع ساير اعضاي گروه ميرسد و اعضاي اين باند با پرسه زني در خيابانها و کوچهها، خودرويي که کاملاً از هر نظر مشابه اين خودرو است را شناسايي ميکنند. حالا اينجا است که پاي سارقان خودرو به ميان ميآيد و در فرصتي مناسب، خودروي مذکور را به سرقت برده و آن را سريعاً به گاراژ منتقل ميکنند. در اين مرحله، جاعلان با تغيير شمارههاي بدنه و موتور خودروي مسروقه و هک کردن شمارههاي خودروي تصادفي روي خودروي مسروقه، خودروي به سرقت رفته را با مدارک خودروي تصادفي به فروش ميرسانند. در آخر هم خودروي تصادفي را اوراق کرده و به قيمت آهن به فروش ميرسد و اين پايان عمر خودروهايي است که در چرخه سند نمره قرار ميگيرند. * رقابت خودروهاي ژاپني با داخليها؛ لقمه چرب خودروهاي ژاپني براي سارقان اگر در سالهاي اخير نگاهي به عکسهاي خبري از نمايشگاههاي کشفيات خودروهاي مسروقه پليس بيندازيد، در کمترين مواردي است که رد پاي يک خودروي ژاپني در ميان خودروهاي مسروقه کشف شده وجود نداشته باشد؛ مسالهاي که با در نظر گرفتن تعداد پروندههاي سرقت خودروهاي ژاپني، يک سوال را جديتر ميکند؛ اينکه چرا برخي خودروهاي ژاپني تا اين اندازه محبوب سارقانند؟ کارشناسان پليس معتقدند در ميان خودروهاي خارجي، خودروهاي ژاپني عليرغم کيفيت بالا، از نظر ايمني در برابر سرقت، جزء ضعيفترينها هستند. خودروهايي که به نظر ميرسد با توجه به محل توليدشان، چندان از نظر ايمني در برابر سرقت، قدرتمند نيستند. خودروهايي همچون مزدا که جزو خودروهاي پرطرفدار سارقان است. * کدام خودروهاي ايراني در برابر سارقان دستبستهترند؟ اما هميشه يک پاي سرقت خودرو، ايمني خودروها در برابر سارقان است و طبيعي است خودروهايي که از هر لحاظ کمترين توان مقاومت در برابر سارقان را دارند، بيش از ديگر خودروها در معرض سرقت قرار دارند؛ در اين بين خودروهاي داخلي بهترين انتخاب سارقان هستند؛ خودروهايي که علاوه بر در دسترس بودن آنها براي سارقان و بازار خوب قطعاتشان، عمدتاً از ايمني کمتري نسبت به خودروهاي خارجي برخوردار هستند. تا قبل از سال 85 و 86، پرايد بهترين انتخاب سارقان خودرو بود؛ خودرويي که به دليل نوع طراحي ضعيف امنيتي آن، توانسته بود درصد بالايي از سرقتهاي خودرو را به خود اختصاص دهد. اين ايمني پايين پرايد در برابر دزدها آنقدر جنجالي شد تا مديران شرکت توليد کننده اين خودرو را بر آن داشت تا فکري براي ارتقاء امنيت اين خودرو کرده و در نهايت توانستند با اضافه کردن ايموبلايزر به اين خودرو و تغييراتي در طراحي آن، تحولي جدي در امنيت اين خودرو در برابر سارقان ايجاد کنند به طوريکه پرايدهاي توليدي پس از سال 85، آنقدر ايمن شدند که تا حد زيادي از برنامه کاري سارقان خودرو حذف شد و همين دليلي است که شايد در طرحهاي پليس، کمتر از قبل خودروي پرايد آن هم مدل 86 و بالاتر به چشم بخورد. اما در مقابل، انواع خودروهاي پژو توليد داخل، همچنان جزء محبوبترين خودروهاي سارقان هستند؛ خودروهايي که به گفته يکي از افسران مجرب پليس آگاهي در حوزه سرقت خودرو، ايمني انواع مدلهاي پژو که توليد سال 96 بودهاند در برابر سرقت، تقريباً هيچ تفاوتي با خودروهاي توليدي سال 80، يعني 16 سال قبلتر از آن ندارند و تفاوت زمان سرقت اين خودروها تنها به مدت يک دقيقه تغيير کرده است. بر همين اساس در ليست خودروهاي توليد داخل جذاب براي سارقان، پرايدهاي مدل پايينتر از 85، پژو 405 و پژو پارس رتبههاي اول تا سوم سرقت در تهران را به خود اختصاص دادهاند. البته اين همه ماجرا نيست و نگاهي به پروندههاي خودروهاي مسروقه نشان ميدهد، دامنه سرقت تنها به اين چند خودرو خاص محدود نميشود و حتي خودروهاي مدل بالا هم از گزند سارقان در امان نيستند. به عنوان نمونه سالانه چندين پرونده سرقت خودروهاي شاسي بلند مدل بالا هم تشکيل ميشود که البته بر اساس اعلام مسئولان پليس، عمده اين پروندهها، سرقت به معناي معمول نيست و در اغلب موارد، اختلافات مالي باعث ارتکاب اين موارد با استفاده از سوئيچهاي يدک ميشود. * سلطان سارقان خودرو تهران/ باطريسازي که ميتوانست هواپيما را هم بدزدد يکي از سارقان پرآوازه خودرو در تهران، جوان 26 - 27 سالهاي است که با وجود آنکه هنوز در زندان است، ولي افسران مجرب پليس و حتي سارقان، او را نخبهترين سارق خودرو در تهران ميشناسند؛ نخبهاي که به صورت کاملاً حرفهاي، سيستم برقي و الکترونيکي خودروها را ميشناخت و شايد کمتر خودرويي بود که اين دزد حرفهاي قادر به روشن کردن آن نبود. «حسين س» که مدتها به عنوان باطريساز کار ميکرد به قدري به سيستم برقي انواع خودروها مسلط بود که مدعي بود با شناختي که از سيستمهاي برقي و نقشه برق خودروها دارد، ميتواند نه تنها خودروها، بلکه هواپيما را نيز بدزدد. به گفته يکي از مسئولان پليس آگاهي تهران بزرگ اين سارق حرفهاي که سرقت بيش از 60 خودرو در سابقه وي ثبت شده، در زمان فعاليتش به قدري معروف بود که سفارش سرقت انواع خودروها را ميگرفت و حتي در زمان سفارش، زمان تحويل خودروي مسروقه را هم اعلام ميکرد و ظرف 2 ساعت، خودروي سفارش گرفته را تحويل ميداد. * چه بلايي بر سر خودروهاي مسروقه ميآيد/ دزدها با خودروهايي که ميدزدند چه ميکنند؟ بررسي پروندههاي سرقت خودروها در پليس آگاهي تهران بزرگ نشان ميدهد که عمده سرقت خودروها با 5 هدف انجام ميشود. 1: سند نمره 2: اوراق کامل خودرو و فروش قطعات 3: سرقت بخشي از قطعات ارزشمند خودروي مسروقه 4: استفاده از خودروي مسروقه براي ارتکاب جرائم ديگر مثل زورگيري، سرقت و ... 5: خارج کردن خودروي مسروقه از کشور که عمدتاً درخصوص خودروهايي مثل وانت نيسان و تويوتاي هايلوکس انجام ميشود و اين خودروها پس از سرقت، از مرزهاي پاکستان و افغانستان از کشور خارج ميشوند. * چهکار کنيم که خودرويمان را دزد نزند؟ افسران پليس آگاهي با توجه به پروندههايي که از سرقت خودروها تشکيل ميشوند چند توصيه ساده براي در امان ماندن از سرقت خودرو ارائه ميدهند: - استفاده حداکثري از تجهيزات ضدسرقت مثل قفل فرمان، قفل پدال، دزدگير و مواردي از اين دست. تجهيزاتي که گرچه نميتوانند جلوي سارقان را سد کنند ولي حتماً زمان سرقت را افزايش داده و ريسک سرقت خودرو را براي سارقان افزايش ميدهند. - استفاده از پارکينگ؛ پروندههاي متعددي وجود دارد که صاحبان خودروهاي مسروقه اعلام کردهاند که با وجود در اختيار داشتن پارکينگ در منازل و يا حتي در حاشيه مراکز تجاري و اداري، به دليل خستگي يا حتي هزينه پارک ساعتي در پارکينگهاي عمومي، فرصت را در اختيار سارقان خودرو قرار دادهاند. - نصب GPS بر روي خودروها؛ نصب اين قطعه باعث ميشود در صورت به سرقت رفتن خودرو، محل دقيق خودرو مشخص باشد.