برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بطحایی: احتمالا امسال تعطیلات زمستانی نداریم

منبع
فارس
بروزرسانی
بطحایی: احتمالا امسال تعطیلات زمستانی نداریم
فارس/ وزير آموزش و پرورش در خصوص تعطيلات زمستاني نيز گفت: بررسي کارشناسي روي تعطيلات زمستاني تمام نشده است؛ برخي مي‌گويند نيازمند مصوبه مجلس است و برخي نيز عنوان مي‌کنند که بر اساس قانون شوراها مي‌توان تعطيلات را پيش‌بيني کرده اما هنوز به جمع‌بندي نرسيديم و بعيد مي‌دانم به امسال برسد البته اگر نياز به مصوبه مجلس نباشد، زودتر به سرانجام خواهد رسيد. سيد محمد بطحايي وزير آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه ۲، ضمن تأسف از حادثه تروريستي اهواز و شهادت تعدادي از هم ميهنان‌مان، اظهار کرد: ما سال تحصيلي را با ۱۴ ميليون دانش‌آموز با نشاط و پر شور و همچنين ۱۳ هزار دانش‌آموز ايراني در خارج از کشور که در ۱۱۱ مدرسه در ۶۰ کشور حضور دارند، آغاز کرديم و به همه اميدان آينده، سال تحصيلي جديد را تبريک عرض مي‌کنم. وي با بيان اينکه يکي از چالش‌هاي ما بحث نيروي انساني است که به لطف خداوند و با همياري همکارانم و پيش‌بيني‌هايي که صورت گرفت، کلاس بدون معلم نداريم، افزود: يک‌سوم فرهنگياني که شرايط بازنشستگي داشتند، بازنشستگي‌شان را يک سال به تأخير انداختند و در مدارس حضور دارند. بطحايي به روش‌هاي ديگر تأمين نيروي انساني در آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: حق‌التدريس يکي از روش‌هايي است که پيش‌بيني شده است و چند نوع است؛ يک مدل حق‌التدريس معلمان رسمي است و مدل ديگر حق‌التدريس نيروهاي آزاد است که بر اساس قانون مجلس به‌کار گرفته مي‌شوند؛ ضمن اينکه در برخي از مناطق از خريد خدمات استفاده کرديم و در کل ۱۵ تا ۱۶ روش را براي تأمين نيروي انساني پيش‌‌بيني کرديم. وي با بيان اينکه امسال دانشگاه فرهنگيان جهش بسيار بالايي را براي تأمين نيروي انساني برداشت، اضافه کرد: در سال تحصيلي جديد ۳۳ هزار نيروي انساني در دانشگاه فرهنگيان مشغول به تحصيل شدند. * افزايش تعداد دانش‌آموزان به ۱۶ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر تا ۶ سال آينده وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه در سال تحصيلي جديد ۱۴ ميليون دانش‌آموز در مدارس تحصيل مي‌کنند که نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزايش دانش‌آموز داشتيم، گفت تعداد دانش‌آموزان کشور تا ۶ سال آينده به ۱۶ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر مي‌رسد و بعد از آن ۲ سال روند ثابت را طي مي‌کند و سپس کاهش تعداد دانش‌آموز را خواهيم داشت. وي با بيان اينکه بر اين اساس چالش نيروي انساني را تا ۶ سال آينده خواهيم داشت، افزود: در حال حاضر ۹۲۰ هزار نيروي انساني اداري و آموزشي داريم که ۸۲۰ هزار نفر، نيروهاي آموزشي در مدارس هستند. بطحايي در خصوص حل مشکل چالش نيروي انساني، اظهار کرد: روش تربيت معلم تغيير مي‌کند و انعطاف لازم را براي تأمين نيازهاي آموزش و پرورش پيدا خواهد کرد، البته دانشگاه‌هاي ديگري نيز به کمک دانشگاه‌هاي فرهنگيان و شهيد رجايي مي‌آيند. * ۸۵ هزار نفر؛ حداکثر ظرفيت دانشگاه فرهنگيان وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش که «آيا دانشگاه فرهنگيان ظرفيت جذب ۱۵۰ هزار دانشجو معلم را دارد؟»، گفت: اينکه دانشگاه فرهنگيان ظرفيت ۱۵۰ هزار نفر را داشته باشد تقريباً غير ممکن است اما در سال تحصيلي جديد ۳۳ هزار نفر جذب شده‌اند. وي ادامه داد: با يکسري حمايت‌ها، ظرفيت دانشگاه فرهنگيان نزديک به ۸۵ هزار دانشجو خواهد رسيد؛ البته با تدبير خاص و جسارت بايد روش‌هاي قديمي را تغيير دهيم. بطحايي به استفاده از ظرفيت دانشگاه‌هاي ديگر مانند دانشگاه‌هاي خوارزمي و علامه طباطبايي اشاره کرد و افزود: از روش‌هاي متعددي استفاده خواهيم کرد که يکي از روش‌هاي اين است که دانشجو معلمان بعد از دو سال تحصيل، همزمان با تحصيل بتوانند در آموزش و پرورش مشغول به تدريس شوند. * دانش‌آموزان کتاب‌هاي درسي را نقد مي‌کنند وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشي در خصوص «برخي محتوا در کتب درسي و اشکالاتي که به آنها گرفته مي‌شود»، اظهار کرد: يکي از مهم‌ترين محورهاي تحول که سند تحول به آن تأکيد دارد، سر منشأ در برنامه درسي دارد؛ برنامه‌هاي ما از حيث محتوا، بخش مهمي از طريق کتاب درسي تأمين مي‌شود بنابراين اشکال‌ها بلافاصله بايد برطرف شود و علاوه بر اتفاقات و خطاهايي که هست، کل برنامه درسي را در دوره آموزش عمومي بايد با افق سند تحول منطبق کنيم. وي ادامه داد: رئيس‌جمهور در مراسم نواختن زنگ مهر عنوان کرد دانش‌‌آموزان به عنوان کساني که مخاطبين برنامه درسي هستند چقدر سهيم در توليد محتواي آن هستند و همچنين تأکيد کرد که در طي يک پروژه و برنامه‌اي از دانش‌آموزان بخواهيم که کتاب درسي را نقد از حيث فيزيکي و محتوايي نقد کنند. بطحايي به حوزه دانشي، روشي و فناوري‌هاي آموزشي اشاره کرد و گفت: در حوزه دانشي، ضعف کمتري داريم ولي در حوزه روش‌ بايد گفت که روش‌ها کهنه است و بچه‌ها را از مدرسه زده است. وي با بيان اينکه بايد به اين سمت برويم که اداره مدرسه در اختيار کادر مدرسه قرار گيرد، افزود: امسال براي اولين بار در پايه هاي چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم، ۲ ساعت از برنامه درسي رسمي در اختيار مدرسه گذاشته شده است و در چارچوبي که ابلاغ شد، محتوا را تأمين کرده و ارائه مي‌دهند که يک قدم تحولي جدي است. * مشکل تأمين کتب پايه دوازدهم تا چند روز آينده برطرف مي‌شود بطحايي در خصوص کمبود کتاب درسي پايه دوازدهم گفت: در پايه دوازدهم مشکل اداري به وجود آمده است که تا چند روز آينده برطرف مي‌شود و کتاب پايه دوازدهم به دست تمام دانش‌آموزان خواهد رسيد. وي درباره فروش کتاب پايه دوازدهم به ۳ برابر قيمت، افزود: برخي سوءاستفاده کنندگان از اين شرايط بهره مي‌برند اما کتاب براي همه دانش‌آموزان هست و به‌زودي در اختيارشان قرار مي‌گيرد؛ ضمن اينکه نسخه pdf کتاب‌ها نيز روي سايت سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي قرار دارد. وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش که «چرا همزمان با انتشار کتاب درسي، حل المسائل نيز به بازار مي‌آيد؟» بيان کرد: رويکرد آموزش و پرورش دولت دوازدهم کاهش اين اختلال است؛ فرايند توليد کتاب درسي محرمانه نيست و ناشران با روش‌هاي مختلفي به آن دست پيدا مي‌کنند البته اين اشکالي است که بايد برطرف شود و قول مي‌دهم براي سال آينده برطرف کنم. وي با بيان اينکه حذف آزمون‌هاي مؤسسات در مدارس و همچنين حل المسائل را از دوره ابتدايي شروع کرديم، ادامه داد: تا زماني که اوليا همراهي نکنند جمع کردن اين غائله در آموزش و پرورش بسيار سخت و دشوار است؛ استفاده از کتاب‌هاي کمک آموزشي به دليل صدمات به دانش‌‌آموزان اکيداً ممنوع است. * مشکل اصلي بيمه تکميلي فرهنگيان، افزايش تعرفه‌هاي پزشکي است وزير آموزش و پرورش در خصوص مشکلات بيمه تکميلي فرهنگيان، اظهار کرد: دليل اصلي اين مشکل، افزايش تعرفه‌هاي پزشکي است و ما به دنبال افزايش کيفيت و کنترل سهم بيمه شده هستيم. وي اضافه کرد: در اين روزها نيز درگير بررسي پيشنهاداتي هستيم که شرکت‌هاي بيمه ارائه مي‌دهند تا سهم بيمه شده را حفظ کرده و کيفيت‌ را نيز افزايش دهيم و اميدواريم تا قبل از انقضاي بيمه تکميلي فعلي که يکي دو هفته ديگر پايان مي‌يابد، به نتيجه برسيم و اعلام کنيم. * سرمايه‌اي از معلمان تا امروز به هدر نرفته است بطحايي درباره وضعيت صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: در خصوص صندوق ذخيره فرهنگيان گزارش هاي متعدد و فراواني به اطلاع صاحبان سهام رسيده است و اکنون اين اطلاعات روي سامانه وزارت آموزش و پرورش موجود است که مي‌‌توانند جزئيات صورت‌هاي مالي را ببينند. وي بيان بيان اينکه آن چيزي که در بين همکاران بنده است ناشي از سوء برداشت‌هاست، تصريح کرد: سرمايه‌اي از معلمان تا امروزه در نرفته است و عمده آن مواردي که مطرح مي‌شود مربوط به مؤسسه‌اي وابسته به صندوق است که بخش عمده‌اي از آن اعتبار با همکاري دستگاه‌هاي قضايي به خزانه برمي‌گردد و البته سوءمديريت در بخشي از معاملات صندوق ذخيره، ضرر و زيان‌هايي را به سيستم وارد کرده است اما خواهش مي‌کنم فرهنگيان آن چيزي که در شبکه‌هاي غير معتبر و مجازي مي‌بينند را باور نکنند و براي کسب اطلاع به سامانه آموزش و پرورش مراجعه کنند. وزير آموزش و پرورش تأکيد کرد: سود پيش بيني شده در سال مالي منتهي به مهر ۹۷ صندوق ذخيره فرهنگيان ۲.۲ برابر سود سال گذشته بوده است. وي ادامه داد: البته صندوق ذخيره به مانند بنگاه‌هاي اقتصادي سرمايه گذاري کرده است که برخي ممکن است با مشکل مواجه شده باشد اما فرهنگيان نگران نباشند و اطمينان خاطر مي‌دهم که نمايندگي از حفظ و صيانت سرمايه آنها را به عهده دارم. بطحايي اضافه کرد: امسال براي اولين بار ۳ نفر از فرهنگيان با رأي مستقيم معلمان در هيأت امناي صندوق عضو صندوق شده‌اند‌. * وضعيت ساعات آموزشي پايه دوازدهم در اختيار مدارس وزير آموزش و پرورش درباره کاهش ۳۵ ساعت آموزش در پايه دوازدهم، گفت: ملاحظاتي را در شوراي عالي آموزش و پرورش داشتيم که اين دانش‌آموزان بايد امتحان نهايي بدهند ضمن اينکه در کنکور هم شرکت کنند و ۳۵ ساعت آموزش در هفته به آنها فشار زيادي وارد مي‌کند. وي ادامه داد: به دنبال روشي بوديم که اگر به تأييد برسد بخشي از ساعات آموزشي را در اختيار مدرسه قرار بدهيم که براي برخي از دروس امتحان نهايي ندارند و امکان ارائه آن به صورت مجازي وجود دارد و با موافقت اوليا به صورت غير حضوري ارائه شود. بطحايي در پاسخ به اين پرسش که «آيا اين توجه به کنکور نقض غرض با حذف کنکور نيست؟»، افزود: تا زماني که کنکور را به اين روش داريم اين نقض غرض وجود دارد؛ تا زماني که شاهد سيطره عميق کنکور در آموزش و پرورش هستيم چاره اي جز چنين تصميم‌گيري‌هاي نداريم. وي در خصوص زمان شکسته شدن شاخ غول کنکور اظهار کرد: در شوراي سنجش و پذيرش دانشجو، آخرين تصميم اين بود که ۲۰ درصد امتياز ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصيلي و قطعي و ۱۰ درصد تأثير مثبت باشد که اين کمترين قدم براي کاهش سهم کنکور است. وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: با اين شرايط که وجود دارد بعيد مي دانم ظرف ۴،۵ سال آينده کنکور را بتوانيم جمع کنيم هرچند هر چقدر سهم کنکور کاهش و سهم سوابق تحصيلي افزايش يابد در شکستن شاخ غول کنکور گام برداشتيم و در اين مسير بايد جرأت و جسارت داشته باشيم. * کمبود مربي پرورشي در مدارس بطحايي در خصوص مشکل کمبود مربي پرورشي در مدارس، گفت: متأسفانه با کمبود بيشتري از حيث نيروي انساني به خصوص نيروي تخصصي در بخش پرورشي نسبت به ساير بخش ها مواجهيم. وي تصريح کرد: براي رسيدن به آنچه سند تحول تأکيد دارد به مقدمات و همراهي خانواده ها نياز داريم چرا که خانواده و مدرسه دو شريک تربيتي هستند. * ايجاد رديف خدمات رفاهي براي فرهنگيان در بودجه ۹۸ وزير آموزش و پرورش در خصوص پرداخت مطالبات فرهنگيان گفت: علي‌رغم همه مضايق اعتباري دولت، امسال پرداخت معوقات بهتر از گذشته بود و ۱۵ درصد عملکرد نسبت به سال‌هاي گذشته در پرداخت مطالبات بهتر بوده است. وي به تبعيض‌هايي که در بخش رفاهي براي فرهنگيان نسبت به ساير کارکنان دولت وجود دارد، افزود: براي سال ۹۸ به دنبال ايجاد رديف اعتباري خدمات رفاهي مانند ساير دستگاه‌ها براي فرهنگيان هستيم هر چند عدد آن قابل توجه نيست اما مطمئناً به کاهش تبعيض بين فرهنگيان و کارکنان ساير دستگاه‌ها مي انجامد البته منظورم شرکت‌هاي دولتي نيست. بطحايي به رتبه‌بندي فرهنگيان نيز اشاره کرد و ادامه داد: مهمترين برنامه که مي‌تواند در ارتقاي شايستگي و توانمندي معلمان نقش داشته باشد، طرح رتبه بندي است که حدود ۲۰ روز پيش، لايحه را به دولت ارائه کرديم و با دستور معاون اول رئيس‌جمهور به کميسيون‌هاي تخصصي ارجاع شد و به زودي بررسي مي‌شود؛ اين لايحه يکي از مواردي است که تبعيض.ها را کاهش مي‌دهد. * بعيد مي‌دانم تعطيلات زمستاني به امسال برسد وزير آموزش و پرورش در خصوص تعطيلات زمستاني نيز گفت: بررسي کارشناسي روي تعطيلات زمستاني تمام نشده است؛ برخي مي‌گويند نيازمند مصوبه مجلس است و برخي نيز عنوان مي‌کنند که بر اساس قانون شوراها مي‌توان تعطيلات را پيش‌بيني کرده اما هنوز به جمع‌بندي نرسيديم و بعيد مي‌دانم به امسال برسد البته اگر نياز به مصوبه مجلس نباشد، زودت. به سرانجام خواهد رسيد. وي در خاتمه تأکيد کرد: يکي از رويکردهاي ما در آموزش و پرورش، تبديل مدرسه به محيطي براي تمرين زندگي است و اينکه مدرسه را از فضاي خشک خارج کرد و بچه ها در ۳۱ شهريور ماه غمگين نشوند که به مدرسه مي‌آيند؛ بايد فضا را عوض کنيم و مدرسه کارگاهي براي تمرين مهارت زندگي بر اساس الگوي زندگي اسلامي باشد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره