مهر/ وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه در صورتي که آموزشهاي خانواده و مدرسه با يکديگر همسو نباشد در مسير تربيت شکاف ايجاد شده و دانش آموزان به محيط سوم گرايش پيدا ميکنند گفت: گرايش دانش آموزان به محيط سوم به نفع يکي از اين دو نهاد نخواهد بود چراکه مديريت اين محيط به ويژه بر اثر تغييرات فضاي مجازي در سالهاي اخير دشوار است.
سيد محمد بطحايي در مراسم آغاز هفته پيوند اولياء مربيان نسبت به استفاده از کتاب هاي کمک آموزشي به ويژه در سالهاي دبستان هشدار داد و گفت که سم مهلک در دوران ابتدايي، کتابهاي کمک آموزشي هستند.
وي در ادامه افزود: تمرينها و تکاليف دانش آموزان از رونويسي بايد تبديل به مهارت محوري شود؛ آنها بايد زندگي کردن را تمرين کنند و به انجمن اولياء مربيان بايد کمک کرد تا اين جريان در مسير درست حرکت کند.
وي با اشاره به اينکه هفته پيوند اولياء و مربيان فرصت و زمينه مناسبي براي اهميت ارتباط بين خانواده و مدرسه است، گفت: اگر خانه و مدرسه با هم همسو باشند اتفاقات بهتري ميافتد، چرا که اولين صدمهاي که در مسير تربيت دانشآموزان وارد ميشود، غيرهمسويي يا اصطکاک ارزشهاست.
بطحائي با بيان اينکه اگر ارزشهاي خانواده و مدرسه يکسان باشد تربيت با سرعت و اثربخشي بالايي انجام ميشود، اظهار کرد: اين به آن معناست آنچه که در مدرسه مورد تشويق قرار ميگيرد در خانه نيز مورد تشويق قرار گيرد. محيط خانه و مدرسه بايد ارزشها و اهداف مشترکي داشته باشد، چرا که در غير اين صورت در مسير تربيت اصطکاک ايجاد شده و دانشآموزان به سمت محيط سوم گرايش پيدا ميکنند.
وزير آموزش و پرورش در ادامه تصريح کرد: غيرهمسويي نهاد خانه و مدرسه به نفع يکي از اين دو نهاد نخواهد بود و مديريت محيط سوم به ويژه با تغييرات فضاي مجازي در سالهاي اخير دشوار است.
بطحائي ادامه داد: نميخواهم روي آوردن به محيط سوم يعني گروه دوستان و برخي ظرفيتهاي آن را نفي کنم اما بايد بگويم اين سهم نسبت به گذشته افزايش يافته و با توجه به گسترش فضاي مجازي که البته درون آن ظرفيتها و تواناييهايي وجود دارد، گرايش دانشآموزان نسبت به اين فضا خطرناکتر است.
وي با بيان اينکه امروزه والدين نميدانند فرزندشان در فضاي مجازي با چه گروهي تعامل دارد و چه مسائلي را ميآموزد، تصريح کرد: با اين وجود فضاي مجازي در يادآوري دانشآموزان سهم بسزايي دارد. نبايد فراموش کرد که معلمان و خانوادهها شرکاي تربيتي دانشآموزان هستند و موضوع شرکايي آنها تربيت دانشآموزان است. اگر اين دو گفتوگوي اثربخش نداشته باشند تلاشها يکديگر را خنثي ميکنند.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه در مسير همگرايي خانواده و مدرسه با موانعي روبهرو هستيم که از جمله وظايف انجمنهاي اولياء و مربيان از بين بردن اين موانع است، توضيح داد: در مقابل خانوادهها، مدارس هم داراي موانعي هستند به طوري که گاهي حضور خانوادهها در مدرسه را نوعي مزاحمت تلقي ميکند تا زماني که نگاه اين دو شريک اين چنين باشد اتفاق مثبتي در حوزه انجمن اولياء و مربيان نميافتد.
وي با بيان اينکه يکي از مشکلات ما در آموزش و پرورش تمرکز شديد در برنامه درسي است، تصريح کرد: برنامهريزيها همواره از بالا ابلاغ ميشود که اين يکي از مشکلات آموزش و پرورش است. اگرچه موفقيتهايي به دست آورديم اما با اين وجود انجمن اولياء و مربيان مدرسه بايد محور اصلي برنامهريزي و تعامل با يکديگر باشند.
بطحائي در ادامه به کارکرد تلويزيون تعاملي سينا اشاره کرد و گفت: اين تلويزيون تعاملي بستري مناسب براي ايجاد تعامل و فضاي گفتماني ميان مدرسه و خانوادهها است. خانواده و مدرسه به عنوان دو رکن اصلي بايد تقويت شوند و هر عاملي که باعث تضعيف اين دو نهاد شود به ضرر دانشآموز است.
وزير آموزش و پرورش ضمن هشدار درباره اينکه نشانههاي خطر تربيتي دانشآموزان را احاطه کرده است، تصريح کرد: دانشآموزان دچار آسيب آزمونها و کتابهاي کمک آموزشي شدهاند در حالي که کتابهاي آموزشي به ويژه براي مقطع دبستان سم مهلکي هستند، اما تبليغات به گونهاي است که گويا با اين موضوع لجبازي ميکنند.
بطحائي در پايان تاکيد کرد: تعليم و تربيت در کشور به انحراف کشيده شده و اصلاح آن صرفا از يک وزير و معاون و مديرکل بر نميآيد.
بازار