شروط حذف کنکور در سال ۹۸
تسنيم/ معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از حذف کنکور براي رشتههاي بدون آزمون در کنکور ۹۸ خبر داد و گفت: با اين اقدام پيشبيني ميشود ۷۰ درصد از جمعيت پشت کنکوري جذب و در رشتههاي بدون آزمون ادامه تحصيل دهند. مجتبي شريعتي نياسر شامگاه دوشنبه با شرکت در نشست معاونان آموزشي دانشگاههاي منطقه هفت کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره حذف کنکور اظهارداشت: بنا به دلايل متعددي معتقديم کنکور بايد به صورت متمرکز حذف شود اما به نظر ميرسد فرايند حذف زمان بر باشد به همين دليل در کنکور سال آينده براي رشتههاي بدون آزمون کنکور برگزار نميشود. وي گفت: در اين راستا هماهنگيهايي انجام شده که رشتههاي کم متقاضي از رشتههاي پرمخاطب تفکيک شود تا بستري فراهم گردد که داوطلبان مستقيم نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند. به عقيده شريعتي نياسر پير شدن جمعيت دانشجويي و همچنين کاهش يافتن شرکتکنندگان کنکور سراسري دلايل متعددي دارد. وي گفت: در 10 سال آينده جمعيت دانشجويي چند برابر ميشود. اين مقام آموزشي وزارت علوم تاکيد کرد: تنها با مجوز وزارت علوم جذب دانشجو بدون کنکور براي برخي از رشتهها دريک زمان تعيين شده امکانپذير است و در غير اين صورت تخلف محسوب ميشود. معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در راستاي همين مساله برخي مراکز به صورت غير قانوني اقدام به جذب دانشجوي دکتري و کارشناسي ارشد کرده بودند که به شدت با آنها برخورد صورت گرفت زيرا با هيچ فردي تعارف نداريم. شريعتي نياسر با اشاره به برخورد با متخلفين افزود: در چند سال گذشته 350 مرکز غيرانتفاعي و موسسات آموزش عالي به علت تخلفات در زمينه جذب دانشجو لغو مجوز و يا ظرفيت پذيرش دانشجوي را در آن دانشگاه باطل کردهايم. معاون آموزشي وزارت علوم ماموريتگرايي در دانشگاههاي کشور به منظور کاهش آمار فارغالتحصيلان بيکار را به عنوان يکي از مهمترين اولويتهاي وزارت علوم مطرح کرد و گفت: تلاش داريم تمامي دانشگاهها و موسسات آوزشي را مانند دانشگاه فرهنگيان تبديل و فعاليتشان تنها براي پرورش و جذب نيروهاي متخصص باشد. وي در تشريح حوزه ماموريتگرايي در دانشگاهها عنوان کرد: اين بدان معناست که هر مرکز آموزش عالي بايد شاهراهي براي فعاليتهاي علمي آموزشي خود تعريف کند. معاون آموزشي وزارت علوم تصريح کرد: اين اقدام به ويژه براي مراکز در حال توسعه ضروري است، چراکه مراکز توسعه يافته عمدتاً در مرزهاي دانش حرکت ميکنند ولي مراکز در حال توسعه حتماً بايد ماموريت محوري داشته باشند.