تحریمهای آمریکا «سفر ایران» را ارزان کرد
ايسنا/ معاون گردشگري کشور از تهيه «برنامه استراتژيک اطلاعرساني گردشگري در خارج از کشور» با همکاري وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: بحران ناشي از بازگشت تحريمهاي آمريکا در گردشگري پشت سر گذاشته شده و ترديدها براي سفر به ايران تداوم پيدا نکرده است. به گزارش ايسنا، ولي تيموري که به تازگي آماري از رشد سفر گردشگران اروپايي به ايران همزمان با خروج يکجانبه آمريکا از برجام و بازگشت تحريمها را اعلام کرده است، درباره سياستها و برنامههاي ايران با توجه به آنکه مدام حرف از دور زدن تحريمها با استفاده از گردشگري است، به ايسنا گفت: ما دنبال اقدامات زودگذر و ضربتي نيستيم، گردشگري فرايند زمانبري دارد که بايد زيرساختهاي فکري و برنامهريزي آن آماده شود. او با اشاره به افزايش سفر گردشگران اروپايي به ايران در شرايطي که تا ۴۵ روز پيش ۱۹ درصد کاهش داشت و اکنون اين آمار با دو درصد رشد مثبت به ۱۷ درصد کاهش رسيده است، اظهار کرد: اين وضعيت نشان ميدهد ورود گردشگران خارجي به ايران درحال بازيابي و خروج از رکود است و مقصد ايران نيز آن دوران بحراني تحريم را از سر گذرانده و ترديدها براي سفر به ايران عملا ادامه پيدا نکرده است. معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ادامه داد: لازم نيست در اين شرايط درباره بسته حمايتي صحبت کنيم، چرا که تحريم باعث شد بسته سفر ايران رقابتي و ارزان شود، آنهم در شرايطي که قيمت سفر ديگر مقاصد روز به روز درحال افزايش است، ما فقط بايد بتوانيم اين اتفاق را تبليغ کنيم. او در پاسخ به اين پرسش که با توجه به غيبت ايران در رسانههاي جهاني، ارزان بودن اين سفر دقيقا کجا واز چه طريق درحال تبليغ است؟ اظهار کرد: لازم نيست ما اين موضوع را مستقيم بگوييم. وقتي بسته سفر در نمايشگاههاي گردشگري عرضه شود، ديگران متوجه خواهند شد سفر به ايران نه تنها گرانتر نشده، بلکه ارزانتر هم شده که اين خود به خود تبليغ است. تيموري سپس به اقدامات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در شرايط حال حاضر اشاره کرد و گفت: با توجه به اينکه هر گونه فعاليت ايران در خارج از کشور بايد با هماهنگي وزارت امور خارجه باشد و از آنجا که ديپلماسي اقتصادي تا حدي براي اين وزارتخانه اولويت دارد، با دکتر انصاري ـ معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه ـ به توافق رسيديم تا «برنامه راهبردي و استراتژيکِ اطلاعرساني گردشگري را در خارج از کشور» با همکاري يکديگر آماده کنيم. وي با اشاره به مشکلات اطلاعرساني و تصويرسازي ذهني از ايران در خارج از کشور، بيان کرد: ما دنبال مُسَکن نيستيم. اگر بخواهيم در اين مسير کاري کنيم بايد برنامه زيربنايي و ماندگاري داشته باشيم براي همين برنامه همکاري استراتژيک با وزارت خارجه در بعد اطلاعرساني در خارج آماده خواهد شد تا در جريان آن تصويرسازي درستتر و موثري از ايران داشته باشيم. به گفته او، تدوين برنامه جامع گردشگري که با همکاري سازمان جهاني جهانگردي نيز آماده خواهد شد، به خاطر همکاري و مشورت مشاوران اين سازمان بينالمللي درباره نحوه تبليغات، اطلاعرساني و چگونگي انتقال اطلاعات، ناخودآگاه تبليغ مثبت ديگري براي کشور خواهد بود. تيموري گفت: با توجه به شرايط زماني محدود بايد تصميمگيريهاي سريعتري داشته باشيم، سعيمان بر اين است که با ايجاد کارگروههاي تخصصي سرعت کار را بالا ببريم، در اين مسير نيز از مشورت دانشگاهيان و بخش خصوصصي استفاده ميکنيم.