نظر وزیر آموزشوپرورش درباره آموزش انگلیسی از پیش دبستانی
ايسنا/ وزير آموزش و پرورش گفت: در دوره پيش دبستاني سياست ما در تعميق هويت بچهها، ارتباط و تعامل بيشتر با خانوادهها و آموزش خانوادههاست که برنامههاي در دست اقدام در اين زمينه داريم. سيدمحمد بطحايي، در نخستين همايش ملي هويت کودکان ايران اسلامي ضمن قدرداني از برگزارکنندگان اين همايش اظهار کرد: اين همايش بسيار ارزشمند است و طي اين دو روز به مضمون بسيار مهمي در آموزش و پرورش که در آينده کشور اثرگذار است، پرداخته شد. وي عنوان کرد: تقارن برگزاري همايش با موضوع هويت کودکان ايران اسلامي با ميلاد مبارک حضرت محمد (ص)، تقارن مبارکي است زيرا آن حضرت تغيير و تحول در سنت و سيره اي ايجاد کردند که پايه گذار يک هويت جديد شد. وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: گسست بين نسلي، نقش، محوريت و مرجعيت خانواده را در پرداختن به هويت دارد کاهش مي دهد و بچه ها کم کم ديگر پدر و مادر را الگوي خود قرار نمي دهند و ديگر مانند گذشته پوشش، ادبيات، رفتار و ... پسرها ديگر مثل پدرها نيست. وي افزود: پسرها مرجعيت الگويي براي هويت را تغيير داده اند و کم کم نوجوانان و جوانان از گروه هاي همسال و دوستان خود الگوگيري مي کنند که يکي از دلايل آن گسست بين نسل ها است. بطحايي يادآور شد: نقش خانواده هنوز در دوره دبستان و پيش دبستاني و در دوران خردسالي پررنگ است و نقش مدرسه در هويت بخشي در دوره پيش دبستاني در مقايسه با خانواده کمتر است و خانواده ها هستند که همچنان بيشترين تاثيرگذاري را در هويت سازي کودکان بر جاي مي گذارند و اين نقش در رده هاي سني نوجواني و جواني به سرعت در حال تغيير است. وزير آموزش و پرورش عنوان کرد: گسست بين نسلي نقش خانواده ها را به شدت در هويت بخشي کاهش مي دهد به نحوي که اکنون ۲۴ ميليون و ۱۹۶ هزار خانواده در کشور داريم که طي ۴۰ سال گذشته، ۳.۴ برابر شده و يکي از دلايلي که نقش خانواده ها در اين هويت بخشي کاهش يافته، افزايش سن ازدواج است. بطحايي گفت: ميانگين سن ازدواج از ۲۶.۶ سال در سال ۸۵ به ۲۹.۲ در سال جاري افزايش يافته و سن ازدواج به طور ميانگين سه سال افزايش يافته است ضمن اينکه خانواده ها نيز کوچکتر و کم جمعيت تر شدهاند به نحوي که از ۵.۲ در سال ۷۰ به ۳.۵ رسيده است. وي تاکيد کرد: اين شاخص ها و بسياري ديگر از شاخص هايي که در مورد آن تحقيق به عمل آمده، همه نشان مي دهد که سهم خانواده ها در تاثيرگذاري هويت در کودکان و نوجوانان و جوانان رو به کاهش است و در مقابل آن، سهم گروه همسالان در حال افزايش است و اين دقيقا همان چيزي است که آموزش و پرورشي ها بايد بيشتر به آن توجه کنند. بطحايي گفت: نقش نظام آموزش و پرورش و همسالان دارد گسترده تر مي شود و نقش خانواده ها کمتر مي شود بنابراين ما در دوره پيش دبستاني بايد توجه بيشتري به خانواده ها از حيث نقشي که در هويت بخشي براي بچه ها دارند، به عمل آوريم. وي اظهار داشت: در دوره پيش دبستاني مثل دوره نوجواني و جواني نمي توانيم جاي خالي خانواده را در هويت بخشي پر کنيم زيرا مرجعيت اثرپذيري و هويت پذيري کودکان در دوره پيش دبستاني و دبستاني هنوز خانواده است. وزير آموزش و پرورش افزود: اگر خانواده ها به اين بخش بي توجه باشند، تلاش هاي ما اگر هم موفق آميز باشد، در دوره جواني و نوجواني با شکست مواجه خواهد شد بنابراين نمي توانيم ارتباط خود را با خانواده ها در دوره دبستان و پيش دبستاني مثل گذشته نگاه داريم. وي عنوان کرد: نقش خانواده ها به ويژه در هويت بخشي در کودکان بسيار حائز اهميت است و امروز با هجمه سنگيني که براي تخريب هويت کودکان به ويژه با سوء استفاده از فضاي مجازي وجود دارد، متاسفانه خانواده ها به نقش خود کم توجه هستند و متوجه نيستند که يک کودک چهار ساله مانند يک دوربين فيلمبرداري کاملا از رفتار پدر و مادر و خواهر و برادر خود فيلمبرداري مي کند و ريشه هاي او به اين ترتيب شکل مي گيرد. بطحايي بيان کرد: رفتارهاي در محيط خانواده، برنامه هاي تلويزيوني و .... همه در رفتار کودکان اثر دارد زيرا شالوده هاي رفتار و هويت کودکان از همينجا شکل ميگيرد بنابراين پر کردن جاي خالي خانواده ها براي هويت سازي و تعميق هويت از عهده آموزش و پرورش خارج است. وزير آموزش و پرورش تاکيد کرد: ما بايد به شدت در حوزه آموزش خانواده ها سرمايه گذاري کنيم و اين کار را آغاز کردهايم و امروز با افتخار مي گوييم که ۷۰ درصد کودکان واجد شرايط در پيش دبستاني ها مشغول يادگيري هستند که اين عدد تا هفت سال پيش ۱۱ درصد بوده و جمهوري اسلامي با موفقيت در اين زمينه توانسته يک گام بسيار جدي و بلند در حوزه تعليم و تربيت و آموزش عمومي بردارد و اين اتفاقا از مواردي بوده که با کمترين حمايت دولت اتفاق افتاده است. وي افزود: با تلاش هاي همکاران ما و مشارکت خانواده ها اين موفقيت بزرگ براي نظام تعليم و تربيت به دست آمده و بايد در دوره پيش دبستاني به ويژه با توجه به اينکه نقش تربيت و هويت را خانواده ها تعيين مي کنند، بايد کار را با جديت ادامه دهيم. بطحايي يادآور شد: مربيان پيش دبستاني تحت آموزش متمرکز قرار گرفته اند تا شاهد حضور مربيان حرفهاي در مهدکودک ها باشيم و انتقاد داريم از اينکه برخي مهدکودک ها نسبت به تخصص مربيان خود بي توجه هستند زيرا شاهد اتفاقاتي هستيم که به نام شادي و نشاط، تاثيراتي بر بچه ها گذاشته ميشود، که بسيار مخرب است. وي بيان کرد: اصلا يکي از دلايلي که آموزش زبان خارجي از پايههاي پايين و در دوره پيش دبستاني، ضررش را بيش از نفعش مي دانيم اين است که آموزش زبان خارجي حامل فرهنگ است و اين فرهنگ بر هويت بچهها تاثيرگذار است و شالوده هاي فرهنگ کودکان را شکل مي دهد و بعدها تغيير آن در دوره هاي بالاتر دشوارتر است. وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: در دوره پيش دبستاني سياست ما در تعميق هويت بچه ها، ارتباط و تعامل بيشتر با خانواده ها و آموزش خانواده هاست که برنامه هاي در دست اقدام در اين زمينه داريم.