رتبه 38 ایران در آمار جهانی مرگ و میر جادهای
سلامت نيوز/ آمار تکان دهنده است و به اندازه کافي گويا، مرگ سالانه يک ميليون و 350 هزار نفر در حوادث رانندگي جهان و البته ايران در آماري که سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده در رتبه 38 است آن هم با نرخ 32.30 درصدي مرگ و مير جاده اي. با نگاهي به جديدترين گزارش WHO از تصادفات جادهاي در جهان در مي يابيم سهم کشورهاي جهان سوم از تصادفات جادهاي به 90 درصد مي رسد. اين در حالي است که اين رقم در سال 1،2013/34بوده است، يعني شرايط ما اکنون بهتر شده است.موضوعي که نشان ميدهد ايمني با توسعهيافتگي رابطهاي مستقيم دارد. به گزارش سلامت نيوز و برمبناي آمار سازمان بهداشت جهاني درخصوص تصادفات جادهاي در سال ۲۰۱۸ هر ۲۴ ثانيه يک نفر در جادههاي جهان کشته ميشود و تصادفات رانندگي، قاتل شماره يک گروه سني 5 تا 29 سال است.در آخرين بخش اين گزارش اعلام شده است به ازاي هر 100 هزار نفر در کشورها،سهم سوئد تنها 2.49 و سهم هلند 2.81 و آلمان نيز 3.54 است که نشان ميدهد کشورهاي اروپايي در آستانه صفر کردن آمار تصادفات جاده اي هستند.اين رقم در نيوزيلندبه 5.74 و در ترکيه به 8.85 ميرسد و در آمريکا 10.04 است. اما تلفات بيشتر مربوط به مصر با 14.46 و هند با 22.51 است و در ايران 32.30 و بعد از آن در زيمبابوه 75.02 است.مي توان از منظر ديگري هم به اين آمار نگاه کرد و زاويه نگاه را به سمت خودروها چرخاند.به گزارش ايرنا، در دنيا به ازاي هر ۱۰هزار خودرو سالانه حدود ۹ نفر در تصادف ها کشته ميشوند، در حالي که در ايران به ازاي اين تعداد خودرو، ۳۷نفر کشته ميشوند. در عين حال براساس برخي آمارها سالانه حدود ۸۰۰ هزار تصادف رانندگي در کشور رخ ميدهد که منجر به کشته شدن روزانه 43 نفر مي شود. اين رقم براي هر 71 دقيقه يک نفر است و در واقع حوادث رانندگي در کشور ما پس از آلودگي هوا بيشترين قرباني را دارد.بر اين اساس وضعيت حوادث جادهاي کشور باعث شده است بانک جهاني در بررسي و مطالعات خود، وضعيت حوادث جادهاي ما را بحراني اعلام کند. ايران با داشتن 18 هزار فوتي در حوادث جاده اي در سال به لحاظ آماري يکي از بالاترين تلفات جادهاي در جهان را داراست که از مهم ترين دلايل آن ميتوان به عوامل انساني از جمله سرعت زياد،بياحتياطي رانندگان و بي توجهي به مقررات راهنمايي و رانندگي(فرهنگ رانندگي) و عوامل فني و محيطي از جمله خودروهاي فرسوده،پايين بودن سطح ايمني خودروها،کاستي ها در کنترل کيفي خودروهاي موجود وکيفيت پايين وغير استاندارد بودن جادهها اشاره کرد.