10 تا بودیم، مسخرهمان کردند، شدیم 500 تا
فارس/ در موضوع نوشتافزارهاي ايراني اسلامي ما کساني را مي شناسيم که ابتدا وارد کننده بودند اما بعد رفتند خط توليد آوردند و برند خود را ايراني کردند. چند سالي است که کلاه قرمزي و رفقايش، شکرستانيها، قهرمانان شاهنامه، جناب خان و خيلي از شخصيتهاي ايراني محبوب بچهها، پايشان به لوازمالتحرير بچهها باز شده. اين تغيير، با استقبال خريداران هم همراه بوده. بالاخره دانش آموز است و نوشت افزارش؛ تازه اگر کودک درون پدر و مادر هم بيدار باشد که واويلا! با سعيد حسيني به گفت و گو نشستهايم. جواني دهه شصتي که مديرعامل مجمع توليدکنندگان نوشت افزار ايراني-اسلامي است اما بيش از آنکه شخصيت حقيقي و حقوقي خودش مطرح باشد، شيريني نتايج تلاشهايش براي مردم محسوس شده است. * وضعيت استقبال مردم از نوشت افزار ايراني چطور است؟ ميزان استقبال و خريد مردم هر سال بيشتر مي شود. در سال اول حدود ۱۰ توليدکننده در نمايشگاه نوشتافزار ايراني اسلامي حضور داشتند که در سال ۹۷ اين تعداد به ۱۰۰ توليدکننده رسيد. اين رشد و تنوع محصولات و توليدکنندگان باعث استقبال روزافزون مردم شده و متقابلا استقبال مردمي باعث افزايش انگيزه توليدکنندگان ايراني براي توليد انواع محصولات جديد. در فضاي رسانهاي نيز هر سال شاهد اتفاقات بهتري هستيم. * مردم توليدات مرغوب ايراني را دوست دارند اما چرا قيمت نوشتافزار ايراني از محصولات خارجي گرانتر است؟ اين نکته تقريبا در تمام حوزه ها وجود دارد. مثلا در چين شرايط توليد، نيروي انساني، امتيازهايي که براي صادرات قائل ميشوند و عوامل متعدد ديگر به گونهاي است که قيمت تمام شده محصول پايين ميآيد اما حداقل در بحث نوشتافزار، بخش زيادي از توليدات خارجي که با عنوان برند وارد کشور ميشوند، برندهاي اصلي نيستند و به اصطلاح فيک (جعلي) هستند. اما باز هم تنها شاخصي که مردم در نظر ميگيرند، قيمت است. به همين علت لازم است که نهادهايي مانند استاندارد و رسانهها به مساله کيفيت محصولات ورود جديتري داشته باشند. يک مثال ميزنم، مثلا خودکار بايد حدود ۵۰۰ متر بنويسد که طبيعتا به صورت معمول قابل سنجش نيست ولي اگر توسط نهادهاي متولي، سنجش و قياس دقيقي صورت گيرد، مشخص ميشود که نوشتافزار ايراني برخلاف تصور برخي از مردم، باکيفيتتر و استانداردتر از بسياري از محصولات وارداتي است و اگر يک خودکار خارجي ارزانتر است، بخشي از کيفيت آن را پايين آوردهاند. *شما هم نمي توانيد با کاهش کيفيت، قيمت تمام شده را پايين بياوريد؟ برخي کالاهاي خارجي براي پايين آوردن قيمت تمام شده از موادي که براي بچه ها ضرر دارد استفاده ميکنند؛ مثلاً در کيف ماژيک و ... طبيعتا ما نميتوانيم دست به چنين کاري بزنيم. استفاده از مواد مضر به مراتب در نوشتافزار داخلي کم است چون برندها واقعي هستند، توليدکننده مشخص است و موضوع قابل پيگيري است اما در واردات اينگونه نيست. واردکننده بر اساس منافع خود هر سال يک برند فيک ارزانقيمت را وارد ميکند و بعداً هم مشخص نيست که ديگر از آن برند چيزي وارد شود يا خير. الان در کيف، محصولاتي هست که از مواد بازيافتي استفاده ميکنند؛ همان کيفهايي که بوي نامناسب شبيه مواد نفتي ميدهند. * شرايط ارزي کشور چه تاثيري در تفاوت قيمت نوشت افزار ايراني و خارجي داشته است؟ تفاوت قيمت کمتر شده است و همين مي تواند موقعيتي باشد که موضوع کيفيت کالاها و حتي استفاده از مواد مضر براي کودکان در کالاهاي وارداتي به خوبي اطلاعرساني شود تا مردم بتوانند انتخاب درستي داشته باشند. * با وجود توضيحاتي که در زمينه تلاش براي کيفيت نوشت افزار ايراني ارائه داديد، اما به نظر مي رسد در زمينه توزيع با مشکلاتي مواجه هستيد. مثلا ارائه محصولات شما تقريبا محدود به نمايشگاه پايان تابستان است يا اقدام خاصي براي توزيع در شهرستان ها نداشتهايد. بله، عمده فروش ما، فروشهاي نمايشگاهي است چون رفتار مصرفکننده ايراني اينگونه است که در پايان تابستان يا همان فصل پيک، خريد لوازمالتحرير را انجام ميدهند. اما اينکه در ساير ايام سال در تهران و شهرستانها دسترسي به نوشتافزار ايراني کم است، به اين علت است که بازارهاي ما هنوز تغيير رفتار ندادهاند و هنوز باور اينکه کالاي ايراني هم ميتواند به خوبي به فروش برسد به وجود نيامده. در اين زمينه با توجه به افزايش حمايت رسانهها از کالاهاي ايراني مردم ما جلوتر از فروشندگان هستند. البته ما نااميد نيستيم و باورمان اين است که اين تغيير به تدريج در حال اتفاق افتادن است و کاملا مشخص است که سال به سال تعداد توزيعکنندگان محصولات ايراني در سراسر کشور بيشتر ميشود. ما سال اول حدود ۱۰ فروشگاه داشتيم که نوشتافزار ايراني توزيع ميکردند اما امروز در سراسر کشور، بيش از ۵۰۰ فروشگاه ميتوانيم نام ببريم که نوشتافزار ايراني توزيع ميکنند. * امسال که با عنوان «حمايت از کالاي ايراني» نامگذاري شد، دستگاه هاي رسمي کشور کمکي به شما داشتند؟ خير. از ابتدا هم که اين جريان شکل گرفت به جز حمايت رسانهها خصوصاً صدا و سيما که آن هم با پيگيري رهبرانقلاب بود، شاهد حمايت خاصي نبوديم. اما به صورت موردي اقدامات خوبي صورت گرفت؛ مثلاً امسال ستاد اجرايي فرمان امام که ميخواست براي محرومان لوازمالتحرير بخرد، ايستادگي کرد که حتما لوازمالتحرير ايراني اسلامي خريداري کند. ولي همين کار را هم خيلي از مجموعه هاي ديگر انجام ندادند. اگر دستگاههاي ديگر که قصد خريد نوشتافزار داشتند، از نوشتافزار ايراني اسلامي استفاده مي کردند، ميتوانست کمک بزرگي به اشتغالزايي کشور باشد. * آموزش و پرورش چطور؟ آموزش و پرورش در سالهاي گذشته نقش خاصي نداشت اما امسال با بازديد آقاي بطحايي از نمايشگاه، قول دادند که ورود کنند. ما انتظار توزيع کالا از وزارت آموزش و پرورش نداريم بلکه در زمينه تغيير ذائقه و ايجاد فضاي فرهنگي براي خريد نوشتافزار ايراني در دانشآموزان و والدين ميتواند نقش مهمي داشته باشد. اين اقدام آموزش و پرورش ميتواند خود به خود توليدکنندگان و توزيعکنندگان را بيشتر به سمت محصول ايراني سوق دهد. * با توجه به مشکلاتي که بر سر راه توليد داخلي ميبينيد، خصوصا اينکه به صورت طبيعي مواد اوليه اجناس شما هم گران شده، چشمانداز فعاليتتان را چطور مي بينيد؟ چندسال پيش که کار را شروع کرديم به هر کسي که براي مشورت يا کمک مراجعه ميکرديم تقريباً همه جواب منفي ميدادند و حتي گاهي مسخره ميکردند. هم از لحاظ اقتصادي ميگفتند که جواب نميدهد و هم از لحاظ فرهنگي. جريان روشنفکر و حتي فعالان جبهه فرهنگي انقلاب به اين باور نرسيده بودند که محصولي ميتواند با فرهنگ بومي توليد شود و بهخوبي از آن استقبال شود؛ آن هم با خريداري و نه با سوبسيد يا اهداي رايگان. به همين علت شروع کارمان بسيار سخت بود و بدون حمايت صورت ميگرفت تا جايي که به دليل مشکلات مالي حتي دچار مشکلات قضايي شديم اما ايستاديم تا کار شکل بگيرد. همه دوستان ايستادگي کردند. بنده مديرعامل مجمع نوشتافزارهاي ايراني اسلامي هستم، ولي تا صبح در انبار کار ميکرديم و محصولات را ارسال ميکرديم تا بتوانيم پاسخ استقبال و محبت مردم را بدهيم. * ظاهرا رهبرانقلاب هم در يکي از جلسات اشارهاي به فعاليت شما داشتند بله. رهبر انقلاب در جمع اعضاي هيئت دولت به اين موضوع به عنوان يک کار موفق اشاره کردند. اکنون هرسال افزايش استقبال مردم را ميبينيم و ديگر براي ما اثبات شده که در هر موضوعي اگر ايستادگي کنيم و با همه فشارها سر خم نکنيم، موفق مي شويم. اين باور حتي در برخي مسئولين کشور وجود نداشت اما اکنون که موفقيتها و استقبال مردم را ديدند خودشان ميگويند که در حوزههاي ديگر هم اين کار شدني است. * واکنش واردکننده ها چطور بوده؟ در موضوع نوشتافزارها ما کساني را مي شناسيم که ابتدا وارد کننده بودند اما بعد رفتند خط توليد آوردند و برند خود را ايراني کردند. در اين موضوع انگيزه خوبي به وجود آمده. پارسال که از نمايشگاه تخصصي نوشت افزار بازديد ميکردم خيليها برخوردهاي سرد گذشته را ديگر نداشتند و حتي ميگفتند که موضوع براي ما جدي شده و انگيزه داريم که خط توليد خودمان را به داخل کشور بياوريم. * فعاليت جديدي هم خواهيد داشت؟ کار مجمع از سال اول با ۲ توليد کننده شروع شد اما بعد احساس کرديم که بايد به فکر انگيزه، برنامهريزي دقيق، ارتباط با دستگاهها و ايجاد يک قرارگاه باشيم. فعاليت ما صرفا يک فعاليت صنفي نيست بلکه نگاه ما حفظ و توسعه توليد داخلي هم به صورت محتوايي و هم بهصورت اقتصادي است. اکنون ديگر وارد فعاليت جديدتري هم شدهايم و در حال تلاش هستيم تا توليدکنندگان نوشتافزار ايراني توانمندي توليد و کيفيت خود را روز به روز گسترش دهند.