فارس/ یک کارشناس امور شهری می‌گوید: شهرداری‌های دنیا از شهروندان برای استفاده از فضاهای شهری مانند اتوبان‌ها عوارض اخذ می‌کنند، اما این یک پیش شرط دارد، آن هم این است که بخش خصوصی اقدام به سرمایه‌گذاری و ساخت آن پروژه کرده باشد.

پیشنهاد معاونت حمل و نقل و ترافیک مبنی بر اخذ بهای تردد از تونل‌های شهر تهران در روزهای اخیر واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته است. در صورت تصویب لایحه‌ مذکور در شورای شهر، عبور از تونل‌های پایتخت پولی می‌شود.
آن‌طور که خبرگزاری مهر اعلام کرده است، بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به‌عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می‌شود حداقل عوارض پیش بینی شده حدود 3 هزار تومان و مؤلفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر و ساعت تردد خواهد بود.

**می‌خواهند اذهان عمومی را از کاستی‌ها دور کنند
محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از جمله مخالفانی است که معتقد است مطرح کردن چنین موضوعاتی بدون مشورت با کمیسیون، انحراف اذهان از کاستی‌ها و نواقص عملکردی و ایجاد مشکلاتی نظیر طرح ترافیک است.
به گفته وی، هزار میلیارد درآمد مجتمع‌های ایستگاهی مترو، دو فاینانس 340 میلیون یورویی مترو و حداقل 300 میلیارد پارک حاشیه‌ای اولویت‌هایی هستند که معاونت حمل و نقل می‌تواند برای کسب درآمد به دنبال تحقق آن باشد.

**شهرفروشی نکنیم
الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران نیز با توییتی به پولی شدن عبور از تونل‌های تهران واکنش نشان داد و نوشت: ‏شهرفروشی فقط تراکم‌فروشی و ساخت‌وساز بی‌رویه نیست؛ شهرفروشی یعنی از میان‌ بردن حق مردم به شهر، از میان‌بردن فضاهای عمومی به بهانه تأمین هزینه، شهرفروشی یعنی پولی‌کردن تجربه عمومی شهر، بوستان‌ها، راه‌ها، گذرگاه‌ها… در هیچ شکل و با هیچ توجیهی، شهرفروشی نکنیم.

**مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند
در دیگر واکنش توییتری، حجت نظری، دیگر عضو شورای شهر تهران نوشت: اخذ عوارض از خودروها برای تردد در تونل‌های شهری صرفاً ایده‌ای است که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مطرح کرده و لایحه‌ای برای آن به شورا نیامده است. مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند و با شناختی که از همکارانم دارم این پیشنهاد در صورت ارائه به شورای شهر، رد می‌شود.

**شورا هنوز در رد و قبول اخذ عوارض عبور از تونل نظری نداده است
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در صفحه خود در توییتر نوشت: مرجع تصویب عوارض شهر و بهای خدمات، شورای شهر است. لایحه تعیین بهای خدمات تردد وسایل نقلیه در چند تونل و بزرگراه، هنوز به شورا ارسال نشده و بنابراین شورا هنوز در رد و قبول آن نظری نداده است. پس از ارسال لایحه از شهرداری، شورا با رعایت جمیع جهات و مصالح عمومی، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

حناچی: هنوز اتفاقی نیفتاده است
شاید به دلیل گستردگی واکنش‌ها و انتقادات به این لایحه بود که سبب شد پیروز حناچی، شهردار تهران نیز ناگزیر به واکنش شد: « موضوع پولی شدن تردد از تونل‌ها در حوزه‌های کارشناسی مطرح است و لزومی ندارد مباحثی را که در حوزه کارشناسی در حال بررسی هستند، در رسانه‌ها مطرح کنیم. ممکن است در حوزه کارشناسی نظراتی مخالف این پیشنهاد باشد و برخی موافق، اما زمانی این موضوع عملیاتی می‌شود که شهردار تهران لایحه را به شورا ارسال کرده، شورا نیز آن را بپذیرد و عوارض برای تردد از تونل‌های پایتخت آن تعیین شود که هیچ‌کدام از این اتفاقات نیفتاده است.»

**دریافت عوارض عبور، شرط دارد
اما سؤالی که در مواجهه با این لایحه مطرح می‌شود این است که اساساً شهرداری تهران می‌تواند از پروژه‌هایی که با پول خود شهروندان ساخته شده عوارض بگیرد و هزینه‌های خود را از این محل تأمین کند؟
سید جعفر موسوی، قائم مقام دبیرخانه کلان‌شهرهای کشور در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: در دنیا این رسم وجود دارد که شهرداری‌ها از شهروندان برای استفاده از یک سری فضاهای شهری مانند اتوبان‌ها عوارض اخذ کنند، اما این یک پیش‌شرط دارد. آن هم این است که بخش خصوصی اقدام به سرمایه‌گذاری و ساختن آن پروژه کرده باشد.
وی ادامه می‌دهد: در این شرایط، مدیریت شهری با پیمانکار و سرمایه‌گذار بخش خصوصی توافق می‌کند که بعد از اتمام یک پروژه و در هنگام بهره‌برداری از آن به مدت معلوم، برای عبور و استفاده شهروندان از این پروژه‌ها، عوارض تعیین کنند تا ضمن تأمین هزینه‌های نگهداری، سود و هزینه سرمایه‌ای که هزینه شده به سرمایه‌گذار بازگردد. اما این امر نیازمند یک سری زیرساخت‌هاست که دسترسی به این معابر را تسهیل کند.

**شهرداری زمینه حضور بخش خصوصی را فراهم کند
به گفته موسوی، اگر تونلی با پول مردم ساخته شده باشد، دیگر حق نداریم به مردم بگوییم عوارض بدهند.
«اگر مدیریت شهری قصد دارد برای پروژه‌های شهری که مورد استفاده شهروندان است، اخذ عوارض کند باید زمینه حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در مگاپروژه‌ها را فراهم کند. در غیر این صورت، گرفتن عوارض از پروژه‌ای که با پول خود مردم ساخته شده، کارشناسی و قانونی نیست.»


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید

ازکي بيمه بگيرم؟
ازکي آگهی