logo

طلایی‌ترین سن افراد برای توسعه جامعه

منبع
ايرنا
بروزرسانی
طلایی‌ترین سن افراد برای توسعه جامعه
ايرنا/ جامعه شناسان امروز در کنگره کودکي، توسعه و سياستگزاري به اين نتيجه رسيدند که 80 درصد ظرفيت توسعه انساني و اجتماعي هر جامعه اي به توجه به کودکان قبل از 7 سالگي بستگي دارد در حالي که اکنون اين موضوع در کشور ما مغفول مانده و بيشتر نگاه ابزاري به کودکان مشاهده مي شود. جامعه شناس روز سه شنبه در کنگره کودکي، توسعه و سياستگزاري اجتماعي در سالن اجتماعات کتابخانه ملي با اشاره به اينکه کودکي و توسعه در کشورمان نامتوازن است افزود: توسعه مستلزم سه عامل است. نظام انگيزشي مناسب نيروي انساني، جايگاه مناسب در نظم بين الملل و وظيفه اساسي مدارس پايه در اجتماعي کردن کودکان. وي ادامه داد: اتفاقي که در سال هاي گذشته در کشورمان براي کودکان رخ داده کودک پير با ظاهري کودکانه است. وضعيت نامتوازن دارد، افرادي هستند که نه کودکي را لمس کرده و نه بزرگسالي را. مدني تاکيد کرد: توسعه طيف وسيعي از مداخلات در فرايندهاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و ... است تا به وضعيتي مطلوب دست پيدا کنيم. براي درست طي کردن اين دوره نياز است بر روي کودکان متمرکز شويم. وي افزود: جمعيت زير 18 سال را کودک مي ناميم اما اين نگاه تعريف درستي از کودکي نيست. ما بايد همه کودکان و شرايط آنها، محل زندگي شان و ... را نيز در اين تقسيم بندي در نظر بگيريم. در مفهوم کودکي اگر چه سن مهم است اما تنها مسئله نيست. مدني بيان داشت: فهم بزرگسالان از کودکان اثرات مهمي بر زندگي کودکان و جوانان دارد. کودکان و جوانان به طور سمبليک به آينده مرتبط هستند و آينده را نمايندگي مي کنند. کودکان و جوانان در زندگي شان فقط به منزله هدف توسعه يا قرباني آن نقش فعال ندارند. اين جامعه شناس اضافه کرد: در سياست هاي مبتني بر کودکان دچار آشفتگي هستيم. اساسا نگاه مشخصي در حوزه کودک وجود ندارد. کودک نه به عنوان انسان بلکه به عنوان کالا در نظر گرفته مي شود و در تخصيص بودجه در برنامه توسعه، کودکان در حاشيه قرار دارند. وي تاکيد کرد: دو گروه مي توانند براي تغيير رويکرد کودکي وارد شده و مداخله کنند. سازمان ها و نهادهاي دولتي و جامعه مدني. اين دو گروه با همکاري هم مي توانند در جا انداختن نقش کودکي و اهميت آن موثر واقع شوند. در ادامه اين کنگره دکتر پيام روشنفکر، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعي نيز گفت: براي اينکه در حوزه کودکي برنامه ريزي و سياستگزاري درستي داشته باشيم بايد تصويري از وضعيت موجود داشته باشيم. اين تصوير را مي توانيم بر اساس پيمان نامه حقوق کودک و به صورت حق محور بنوسيم. وي ادامه داد: در اين ميان حتما بايد به موضوع بي عدالتي و نابرابري توجه کنيم. بايد فارغ از تفاوت هاي جنسيتي، مکاني، بومي، مذهبي و غيره عدالت را اساس کارمان قرار بدهيم و اگر حقوق را عادلانه و مبنا نگاه کنيم و بنويسيم مي توانيم در حوزه کودکان درست برنامه ريزي کرده، سياستگزاري و برنامه هاي جامع و درستي را در نظر بگيريم. روشنفکر تاکيد کرد: بهتر است در حال حاضر برنامه هايي که از قبل در دستور کار قرار داشتيم را انجام بدهيم و فعلا سياستگزاري جديدي نکنيم اما به برنامه و سياستگزاري هاي آينده از امروز فکر و مطالعه کنيم. ميترا عظيمي، عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به جايگاه کودک در برنامه هاي توسعه کشور گفت: سرمايه انساني را بايد در کشور توسعه بدهيم. کشوري موفق است که سرمايه انساني توسعه يافته داشته باشد‌. 80 درصد ظرفيت توسعه اي قبل از 7 سالگي در فرد ايجاد مي شود و تنها 20 درصد آن براي بزرگسالي است. وي افزود: بهتر است سياستگزاري جديدي انجام ندهيم و سياست هاي قبلي در حوزه کودک را دنبال کنيم و به انجامشان برسانيم. در اين ميان شايد بهتر است دولت براي کاهش تداخل وظايف در اين حوزه کارهايي انجام بدهد و نهادهاي مدني و مردم بر موضوع مادر و کودک توجه و تمرکز داشته باشند. علي اصغر سيدآبادي، نويسنده حوزه کودک و مشاور وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با اشاره به اينکه به کودکان نگاه ابزاري وجود دارد افزود: مگر مقدمه هر سياستگزاري شناخت نيست. پس چرا دنبال شناخت کودکان نيستيم؟ جواب به اين سوال نشان مي دهد هيچ شناخت درستي در حوزه کودک نيست. وي ادامه داد: هميشه مفهوم بر کودک غلبه داشته است. مثل کودک و محيط زيست. يعني براي داشتن محيط زيست سالم بايد به کودک توجه داشت و کودک ابزار براي بهبود وضعيت محيط زيست است. سيدآبادي تاکيد کرد: کودکان انسان هستند و بايد به حقوق آنها توجه شود بايد نگاه ابزاريمان را به اين موضوع برداريم و شرايطي براي داشتن زندگي شاد و سالم براي آنها فراهم کنيم. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره