ايسنا/ رئيس کل بيمه مرکزي بعد از ابهامات ايجاد شده ناشي از اظهارات پيشين خود، حالا ميگويد که "رانندهمحور شدن بيمه شخص ثالث به مفهوم صدور بيمه نامه براي هر راننده نيست و کماکان اين بيمه براي وسيله نقليه صادر خواهد شد"؛ امري که خود ابهامات تازهاي دارد.
اظهارات چند روز پيش غلامرضا سليماني، رئيس کل بيمه مرکزي در مورد تغيير در نحوه صدور بيمه نامههاي شخص ثالث باعث شد که برداشتها و تفسيرهاي متعددي از اين اظهارات ايجاد شود.
«از سال آينده بيمه شخص ثالث به جاي خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت» و «ديگر خودرو نيست که براي آن بيمه نامه صادر ميشود» از جمله اين اظهارات بودند که حالا سليماني در اظهاراتي ديگر درباره اين گفتهها شفافسازي کرده است.
بر اساس اعلام بيمه مرکزي، رييس کل اين نهاد ناظر گفته که بيمه نامه شخص ثالث صرفا براي خودرو صادر مي شود و به هيچ وجه چند بيمه نامه براي يک وسيله نقليه صادر نميشود که در اين طرح ويژگيهاي راننده يا رانندگان وسيله نقليه مانند مشخصات و سوابق شخصي و بيمه اي در تعيين حقبيمه و ارزيابي ريسک بيمهگذار دخيل خواهد بود.
به گفته سليماني، در حال حاضر سوابق بيمهاي راننده در محاسبه حقبيمه اعمال ميشود، به نحوي که طبق آييننامه اجرايي ماده ۱۸ قانون بيمه شخص ثالث، رانندگاني که خسارتي دريافت نکرده باشد، سالانه مشمول تخفيف در حق بيمه ميشوند که اين تخفيف در صورت عدم ايجاد خسارت در سالهاي آينده تا ۷۰ درصد افزايش مييابد.
طبق آنچه سليماني اعلام کرده، با توجه به تکاليف قانوني مربوط مصرح در قانون بيمه اجباري شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵ طي سالهاي اخير برخي از عوامل مربوط به ويژگي راننده را در ارزيابي ريسک و تعيين حقبيمه و تخفيف يا اضافه نرخ لحاظ کرده و مقررات مربوط را به شرکتهاي بيمه ابلاغ کرده است. به عنوان نمونه در حال حاضر وفق مقررات ماده ۱۸ قانون بيمه شخص ثالث، رانندگان که در سوابق خود نمرات منفي يا تخلفات حادثهساز داشته و در سامانه راهنمايي و رانندگي ثبت شده باشند، به تناسب حقبيمه آنها افزايش مييابد. از سوي ديگر به منظور تشويق رانندگان مجرب، بيمه مرکزي با همکاري نماينده نيروي انتظامي آييننامهاي را به دولت پيشنهاد کرده است که به موجب آن دارندگان گواهينامه طي دوره آموزشي رانندگي ايمن و کم خطر مشمول ۱۰ درصد تخفيف در حقبيمه خواهند شد.
البته رييس کل بيمه مرکزي تاکيد کرده که به هيچ عنوان اين بحث مطرح نيست که براي هر نفر يک بيمه نامه صادر شود و اتفاقا با اجراي اين طرح، رانندگان کم خطر تشويق و رانندگان پر خطر تنبيه ميشوند و بين رانندگان پر خطر و کم خطر تفکيک ايجاد ميشود.
اين اظهارات تازه رئيس کل بيمه مرکزي در حالي از سوي روابط عمومي اين نهاد اعلام شده که سليماني پيش از اين در مصاحبهاي با رسانه ملي (۲۵ ديماه) صراحتا اظهار کرده بود که "برنامهريزي شده از سال آينده بيمهنامه به صورت راننده محور صادر شود. به اين معنا که اين راننده ها هستند که بيمهنامه براي آنها صادر ميشود و از سال آينده بيمه شخص ثالث به جاي خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت. در اين ميان ديگر خودرو نيست که براي آن بيمه نامه صادر ميشود و در راننده محور بودن سن، جنس و سابقه افراد ملاک قرار ميگيرد که ممکن است در اينجا نرخ بيمهنامهها متفاوت باشد".
ابهامي که اين اظهارنظرهاي پيشين رئيس کل بيمه مرکزي ايجاد کرد و اظهارات جديد هم به آن پاسخ نميدهد اين است که اگر فرد ديگري خودروي مالک بيمه نامه را قرض بگيرد و ايجاد خسارتي بکند وظيفه پرداخت خسارت با چه کسي است؟ آيا در اينجا ميتوان از برگ بيمه نامه کسي که مالک خودرو است و بيمهنامه به نام او صادر شده است استفاده کرد يا نه؟
مساله ديگري که مطرح ميشود اين است که اگر اعضاي يک خانواده چهار نفره همه از يک خودرو به تناوب استفاده ميکنند چگونه ميتوان بيمه نامه صادر شده را در دست کم خطر يا پر خطر دسته بندي کرد؟ آن هم در حالي که هر کدام از افراد از سنين و جنسيتهاي مختلفي هستند يا اساسا رفتارهاي رانندگي متفاوتي از همديگر دارند.
بازار