اظهارات وزیر درباره درد دل معلمان
فارس/ وزير آموزش و پرورش که از درد دل هاي معلمان سخن ميگفت درباره اشکالات کلان مديريتي در اين خصوص گفت: در برخي استانها در طول يک سال، هر روز ۵ بخشنامه به مدارس ابلاغ شده است که اصلا اتفاق خوبي نيست. سيد محمد بطحايي وزير آموزش و پرورش در گردهمايي مشترک معاونان و مشاوران وزير و مديران کل وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان همايش «تدبير و اميد و گام دوم انقلاب» که امروز در سالن شهيد بهشتي اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار شد، اظهار کرد: ما براي مدرسه محوري پنج برنامه را اجرا کردهايم و در سال بعد با قوت بيشتري اين طرح را پيش ميبريم؛ نظام انتخاب و انتصاب مديران پله و برنامه اول بود؛ انتخاب مدير مدرسه بايد از ميان همگان انتخاب شود نه صرفا کسي که با منِ مدير منطقه آشناست؛ در اين مسير ما همه توانمان را بر روي انتخاب مدير مدرسه ميگذاريم چون اگر مدير توانمند و کاربلد باشد حدود ۷۰ درصد مشکلات مدرسه حل ميشود. وي ادامه داد: برنامه دوم سنجش شايستگيها و صلاحيتهاي حرفهاي مديران مدارس بود؛ مديران بايد در دورههايي شرکت کنند و گواهينامه دريافت خواهند کرد بنابراين اگر همين مديران براي سال بعد شايستگي لازم را نداشته باشند نميتوانند مدير باشند. بطحايي با يادآوري سومين برنامه يعني شفافيت در عملکرد مدرسه گفت: اين برنامه يک نوع نظارت ذينفعان بر مدرسه است؛ ما به هر مدرسه يک داشبورد مديريتي ميدهيم و بخشي از آن در اختيار والدين است تا وضعيت برنامههاي مدرسه در بخشهاي مختلف را ببينند که آيا پيشرفت کرده است يا نه و خوشبختانه اين برنامه بسيار خوب بوده است و ما وضعيت مدارس را در اين زمينه مستمراً نظارت ميکنيم. وي با اشاره به اجراي برنامه ويژه مدارس تحت عنوان بوم، گفت: براي اين برنامه، سازمان پژوهش شهامت به خرج داد و بخشي از ساعات دروس رسمي را به مدرسه واگذار کرد تا مدرسه خودش محتواي برنامههاي آن دو ساعت را برنامهريزي کند، البته اين کار بايد در چارچوب برنامه ابلاغي باشد. وزير آموزش و پرورش، پنجمين برنامه مدرسه محوري را تفويض اختيار به مدارس اعلام کرد و افزود: در برخي از استانهاي ما در طول يک سال در هر روز ۵ بخشنامه به مدارس ابلاغ شده است که اصلا اتفاق خوبي نيست براي همين اخيرا بخشنامهاي را صادر کردم مبني بر آنکه غير از وزير و مديرکل استان هيچکس ديگري حق ابلاغ بخشنامه به مدارس را ندارد. وي افزود: به اميد خدا اين پنج برنامه را که سياستهاي وزارتخانه است، به پيش ميبريم و اميدوارم با کاري که در معاونت توسعه مديريت ميشود زمينه بودجهريزي عملکردي و عملياتي مهيا شود و اين برنامهها به خوبي پيش بروند. بطحايي افزود: البته در سال ۹۷ دو اقدام بسيار خوب ديگر را که با استقبال گسترده مواجه شد، انجام داديم؛ يکي افزايش مشارکت معلمان در صندوق ذخيره از طريق انتخاب مستقيم و ديگري اقدام براي انتخاب عضويت معلمان در شوراي عالي آموزش و پرورش با رأي فرهنگيان بود؛ اين اقدامات در راستاي مشارکت هرچه بيشتر فرهنگيان در بخشهاي بالادستي وزارتخانه است. وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه «بايد گفتوگوي ما با جامعه ذينفعان بيشتر شود»، خاطرنشان کرد:ما همه در وزارت آموزش و پرورش عضو يک تيم هستيم؛ همه در يک زمين بازي ميکنيم؛ اگرچه هريک مأموريتي داريم ولي هدف همه ما يکي است. شرط موفقيت ، همگرايي و همسويي و هماهنگي و يکپارچگي ماست؛ بايد همديگر را تقويت کنيم چون همگي عضو يک خانواده هستيم و بايد با هم همسو بود. وي در بخشي ديگر از سخنان خود با بيان اينکه «وظيفه بخش کارشناسي ارائه گزينههاي مختلف براي حل بحران به بخش مديريتي است»، گفت: مديران بايد بهترين گزينههاي ارائه شده توسط کارشناسان براي حل مسائل را انتخاب و اجرا کنند اما متاسفانه اکنون عکس اين روند وجود دارد. بطحايي ادامه داد: يکي از مشکلات اين است که حوزه ستادي در مواردي، کار اصلي خود يعني تبيين مسأله و ارائه راهحل را انجام نميدهد و به جاي ارائه راهکار، مسأله را تشريح ميکند. در حالي که بجاي تشريح مسأله بايد راهحل ارائه داد که آن هم بايد براساس شرايط، امکانات و محدوديت و تواناييها باشد. وي گفت: اميدوارم سال آينده سال پر خير و برکتي براي کشور و آموزش و پرورش باشد و با برگزاري بيشتر اين جلسات، به راهکارهاي بسيار خوبي براي حل مشکلات دست يافت.