میزان افزایش بلیت مترو و اتوبوس شهری اعلام شد
مهر/ عضو کميسيون حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران از افزايش ۲۵ درصدي بليت مترو و اتوبوس براي سال آينده خبر داد. محمد عليخاني در نشست خبري کميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران که با حضور محسن هاشمي و افشين حبيبزاده برگزار شد، در پاسخ به انتقاد در مورد برخي از عزل و نصبها در شهرداري تهران گفت: تاکيد ما هميشه اين بوده که از افرادي استفاده شود که از بدنه شهرداري و آشنا به امور باشند. اگر موردي وجود دارد که شاخصهاي درست را ندارد، به ما اطلاعدهيد تا از جنبه نظارتي آن را بررسي کنيم. وي در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمينه حمل و نقل عنوان کرد: با اشرافي که اعضاي کميسيون حمل و نقل شورا و به خصوص آقاي هاشمي در اين زمينه دارند از زمان آغاز به کار شوراي پنجم پيگيريهاي خود را براي اجراي تعهدات در اين زمينه آغاز کرديم و در مواردي مثل قانون صرفهجويي مصرف سوخت و مصوبه شوراي اقتصاد، در سال ۹۵ پيگيريهايي انجام داديم. رئيس کميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران ادامه داد: موضوع مصوبه شوراي اقتصاد در سال ۹۵ کمک به خريد واگن براي مترو بود. آقاي هاشمي در اين راستا پيگيري انجام داد و مصوبهاي را که از گذشته مغفول مانده بود، به عقد قرارداد براي خريد ۶۳۰ واگن رساند. البته اين موضوع زمانبر است و در زمان کمتر از ۲۰ ماه امکان تحويل واگن وجود ندارد. اگر استارت اين کار از سال ۹۵ زده ميشد امروز شاهد تحويل اين واگنها بوديم. عليخاني اضافه کرد: يکي ديگر از اقداماتي که انجام داديم در خصوص قانون صرفهجويي مصرف سوخت بود؛ هفت شهرداري کلانشهر ايران از جمله تهران با وزارت نفت تفاهمنامهاي امضا کردند که برمنباي آن از محل صرفهجويي سوخت، هم واگنهاي مترو و هم اتوبوس به شهرداري داده شود. وي با اشاره به بودجه سال ۹۸ هم گفت: در بحث شرکت واحد اتوبوسراني ۷۰ ميليارد تومان بودجه نسبت به سال قبل اضافه شد، ضمناً براي اولين بار قرار شد ۴۹۰ ميليارد تومان از منابع غيرنقد به تکميل پروژههاي نيمه تمام اختصاص يابد و با اطلاعي که گرفتهام قرار است تمام يا اکثر پروژههاي نيمه تمام در سال ۹۸ تکميل شوند. وي در خصوص اختلاف نظر ميان شورا و معاونت حمل و نقل ترافيک شهرداري تهران اظهار داشت: قطعاً اگر هماهنگي ميان شورا و اين معاونت وجود داشته باشد کارها بهتر پيش ميرود و قبل از رسانهاي شدن مسائل بايد اين هماهنگي صورت بگيرد؛ بعضاً اين ناهماهنگيها سر موضوعات کوچک است. برخي نميخواهند جايگاه نظارتي شورا را بپذيرند و فکر ميکنند تصميمات خودشان درستتر است. شايد هم تصميمات اين افراد درست باشد، اما در تصميمات جمعي درصد اشتباه کمتر است. يکي از موضوعاتي که در آن ناهماهنگي وجود دارد مربوط به رانندگان مينيبوسها است که شاهد تجمع آنها روبروي شورا هم هستيم. اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران افزود: در مصوبه سال ۹۷، شهرداري در لايحه خود در خصوص تخفيفها فراموش کرده است نام رانندگان مينيبوس را هم بياورد. خيلي راحت ميشد با يک لايحه اين نقيصه اصلاح شود و براي رانندگان مينيبوس نيز تخفيف ۷۰ درصدي لحاظ شود؛ من پس از تجمع اين افراد از شهرداري خواستم تا آنان را نيز مشمول تخفيف ۷۰ درصدي کنند، اما متأسفانه هنوز شاهد ايجاد هماهنگي از سوي شهرداري نيستيم. عليخاني در انتقاد به روند رسيدگي به تذکرات شورا بيان کرد: زماني که ما تذکري به يک مدير ميدهيم شهردار تذکر مربوطه را براي آن مدير ميفرستد و مدير پاسخ ميدهد که کارش درست بوده است، شهردار عين همان پاسخ را براي ما ارسال ميکند، اما اين رسيدگي نيست و من از آقاي هاشمي ميخواهم اين موضوع را پيگيري کنند. شهردار بايد تذکرات را به دستگاه مستقل مثل بازرسي شهرداري بفرستد و تذکرات نبايد براي خود فرد تذکرگيرنده فرستاده شوند. محسن هاشمي در پاسخ به اين انتقاد عليخاني گفت: ما شبيه مجلس نيستيم، در شوراي شهر فقط شهردار را انتخاب ميکنيم و به هيئتي که با شهرداري همکاري ميکنند اشراف انتخابي نداريم. در مجلس به وزرا رأي داده ميشود و تذکرات هم خطاب به وزرا است، در شورا تذکرات خطاب به خود شهردار است. رئيس شوراي شهر تهران ادامه داد: شأن تذکر بايد حفظ شود زماني که اعضاي شورا از پاسخ به يک تذکر قانع نميشوند در مرحله بعد ميتوانند از شهردار در صحن شورا سوال کنند. ما از ابتداي شوراي پنجم تاکنون ۳۷۵ تذکر داشتهايم و خانم نژادبهرام در اين زمينه رکورددار بودهاند و خانم آروين هيچ تذکري نداشتهاند، اما هيچ تذکري نداريم که پس از پاسخ شهردار طرح سوال از شهردار صورت گرفته باشد و اين يعني اعضا از پاسخ شهردار قانع شدهاند. وي تاکيد کرد: اگر اعضا نميخواهند تذکري را پيگيري کنند و قرار است آن را رها کنند، نبايد آن را مطرح کنند و شأن تذکر بايد حفظ شود. پس از سخنان هاشمي، عليخاني به سخنان خود ادامه داد و در خصوص کرايه اتوبوس و مترو پيشنهاد شهرداري اين بود که قيمتگذاري بر اساس نرخ تورم صورت گيرد، اما از ديد ما اين غلط است چون در اين صورت بايد هر چند وقت يک بار قيمتها را بر اساس نرخ تورم تغيير دهيم. ديدگاه ما اين است که بايد قيمتها به ميزان درصدي ثابت افزايش داده شوند و اکنون براي بليت مترو و اتوبوس ۲۵ درصد افزايش در نظر گرفتهايم. رئيس کميسيون حمل و نقل و عمران شوراي شهر تهران اضافه کرد: خط متروي کرج به تهران واقعاً زيانده است؛ چون شهرداري کرج و دولت سهم خود را نميپردازند؛ خط پنج بين تهران و کرج مشترک است پيشنهاد مشخص ما اين بود که اين خط را تقسيم کنيم و در هر ۲۰ کيلومتر نرخي بگذاريم؛ يعني تا وردآورد نرخي باشد و از وردآورد تا تهران نرخي ديگر. عليخاني در خصوص عوارض زوج و فرد که امسال از مردم دريافت شده است، گفت: ما ابتدا نميدانستيم و بعداً متوجه شديم که شهرداري اين عوارض را دريافت ميکند بعد هم اعلام کرديم که اين کار غيرقانوني است. معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري نامهاي به شورا زد که آقاي هاشمي به کميسيون حمل و نقل ارجاع داد و ما هم پاسخ خود را اعلام کرديم. آقاي پورسيدآقايي اعلام کرد که من استفسار کردهام و پاسخم را بايد شورا بدهد و اين در حالي است که فقط شهردار ميتواند استفسار کند. وي افزود: در اين زمينه در شوراي شهر اختلافنظر وجود دارد برخي حق را به معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري ميدهند و برخي حق را به کميسيون حمل و نقل شورا ميدهند. اگر همه متفقالقول بودند اين اتفاق نميافتاد و نظر عمومي شورا اعلام ميشد. معاونت حمل و نقل و ترافيک از اختلاف نظر موجود استفاده کرده و تا اين لحظه به کار خود ادامه داده است، اگر شهرداري اين موضوع را حل نکند خود من ميروم و شکايت ميکنم. عليخاني در بخش بعدي سخنان خود گفت: در تهران ۵۵۰ کيلومتر بزرگراه داريم که قرار است در سال ۹۸ همه بزرگراهها رصد شوند تا معلوم شود کدام قسمتها بايد مرمت شود. پس از سخنان عليخاني، افشين حبيبزاده ضمن اشاره به اينکه بايد آئيننامهاي براي نحوه رسيدگي به تذکرات اعضاي شورا ايجاد کنيم، عنوان کرد: سوال کردن از شهردار تبديل به يک تابو شده که براي سال ۹۸ بايد اين تابو را از بين ببريم. من به شخصه در سال ۹۸ در خصوص آن دسته از تذکراتم که به نتيجه نرسند طرح سوال خواهم کرد. عضو کميسيون حمل و نقل و عمران شوراي شهر در پاسخ به انتقادي در مورد کارگاههاي عمراني مثل کارگاه ميدان هفت تير که تردد مردم را سخت کرده است، گفت: وقتي کاري در حال انجام است حتي اگر به ايام نوروز هم برسيم نميتوانيم کارگاه را جمعآوري کنيم. وي در بخش بعدي سخنان خود اظهار کرد: در موضوع بودجه در حوزه عمراني نسبت به سال ۹۷ افزايش ۶۰ درصدي داشتهايم و حدود ۵۰۰ ميليارد تومان را به رديفهاي مربوط به معاونت عمراني اضافه کردهايم. حبيب زاده ادامه داد: در سال ۹۷ حدود ۲۰ پروژه بزرگ و نسبتاً بزرگ را افتتاح کرديم که البته اين شامل پروژههاي منطقهاي نميشود. پل دسترسي غيرهمسطح بزرگراه امام علي (ع) به ارتش، احداث تونل آرش، دوربرگردان غيرهمسطح بزرگراه شهيد مدرس، دوربرگردان جنوب به جنوب يادگار امام، دوربرگردان ثامن و تقاطع غيرهمسطح باقرشهر از جمله اين پروژههاست. وي با بيان اينکه براي سال ۹۸، ۳۲ پروژه پيش بيني کرديم تا در اين سال تکميل شود، گفت: ۱۷ عدد از اين پروژهها مربوط به سازمان مهندسي و عمران است که پروژههايي مثل تقاطع غيرهمسطح بزرگراههاي چمران و جلال آل احمد، پارکينگ طبقاتي شهيد آژيده و کندروي بزرگراه نواب از آن جمله است. همچنين قرار است ۱۰ پروژه بزرگ و نسبتاً بزرگ را شرکت خاکريز به نتيجه برساند و پنج پروژه توسط يادمان سازه و چهار پروژه توسط سازمان عمراني مناطق به نتيجه برسد. حبيبزاده خاطرنشان کرد: منابع مالي اين ۳۲ پروژه هزار و ۱۶۴ ميليارد تومان است. وي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص حفرههاي زيرزميني گفت: ما براي اسکان معابر دستگاه خوبي داريم، اما اين دستگاه ثابت است و نياز به دستگاه متحرک داريم. ما بايد دائماً معابر را رصد و اسکن کنيم چرا که خاک اساساً غيرقابل پيش بيني است. البته تحريمها ميتواند در وارد کردن دستگاه متحرک به کشور اثرگذار باشد. وي در خصوص قرارگيري پيمانکاران در بلک ليست شهرداري هم عنوان کرد: پيمانکاراني که کار خود را خوب انجام نداده باشند پيمانشان لغو ميشود و طبق قانون نامشان در بلک ليست قرار ميگيرد.