شهردار: کمربند جنوبی مشهد تفرجگاه میشود
خراسان/ اواخر سال ۹۷ شهردار مشهد در گفت و گويي تفصيلي با «خراسان رضوي» از پيگيري رفع مشکلات و دغدغه هاي موجود براي پروژه کمربندجنوبي گفت و اعلام کرد که «کمربند جنوبي مشهد تفرجگاه مي شود»؛ خبري که از حل و فصل مناقشات موجود براي تکميل فاز يک کمربند جنوبي حکايت داشت؛ اما روز گذشته در يکي از رسانه ها، خبري از محمدرضا حسين نژاد معاون شهرسازي شهرداري مشهد که برگرفته از مصاحبه وي با صدا و سيمابود ، با عنوان «مهر تأييد معاون شهردار به اشتباه در ساخت کمربند جنوبي» منتشر شد. خبري که در آن تاکيد شده بود معاون شهردار اشتباه در ساخت کمربند جنوبي را پذيرفته است. اين در حالي است که حسين نژاد در گفت و گو با «خراسان رضوي» اين موضوع را رد و تاکيد کرد که منظور اصلي او از اين صحبت، بي توجهي به رويکردهاي زيست محيطي در فاز يک کمربند جنوبي و لحاظ آن در صورت تکميل است. انجام اصلاحات براي لحاظ کردن دغدغه هاي محيط زيستي محمدرضا کلايي شهردار مشهد در گفت و گو با «خراسان رضوي» با بيان اين که دغدغه هاي مطرح شده در حوزه محيط زيست درباره کمربند جنوبي را قبول داريم، مي گويد: بنده معتقدم ارتفاعات جنوبي مشهد تنها فرصت تنفس شهر مشهد است و ما بايد با دقت بالايي با اين موضوع برخورد کنيم، ما از ابتداي حضور در شهرداري بر اين دغدغه ها تمرکز کرده ايم و تا حدودي اصلاحاتي انجام شده است. وي تاکيد مي کند: براي حفظ اين تنفسگاه به نظر من مردم بايد اين منطقه را به يک تفرجگاه تبديل کنند .وظيفه ايجاد زير ساخت ها با ما و تبديل اين منطقه به تفرجگاه با مردم است. کلايي تصريح مي کند: گفت و گوهاي لازم را با نهادهاي مسئول در زمينه هاي مختلف انجام داده ام که از آن جمله مي توان به ايجاد فضاهايي براي ارائه خدمات پايه اشاره کرد مثل نماز خانه ، سرويس بهداشتي يا فروشگاه هايي که حداقل امکانات را براي افرادي که در اين مسير براي کوهنوردي رفت و آمد مي کنند ، مهيا مي کنند. همچنين بنا بر اين شده که مسيرهاي کوهپيمايي با هماهنگي گروه هاي کوهنوردي در نظر گرفته شود، ضمن اين که بايد بخش هايي از حيات طبيعي اين منطقه را نيز حفظ کنيم و اين منطقه به نوعي به منطقه اي حفاظت شده براي شهر مشهد تبديل شود. اصلاحات چيست؟ شهردار مشهد در پاسخ به اين که چه اصلاحاتي براي پروژه کمربند جنوبي و تبديل آن به يک تفرجگاه انجام خواهد شد، مي گويد: مسير کمربند جنوبي در طرح اوليه به صورت مسيري طراحي شده بود که به شهر اتصالات متعددي دارد که البته دغدغه هايي از سمت دوستداران طبيعت شکل گرفته که درست هم بود. ما به دنبال ايجاد يک مسير سريع از شهرک طالقاني به پل شهيد برونسي هستيم، به اين معنا که ديگر اين مسير به بولوارهاي مختلف شمالي و جنوبي که به ارتفاعات جنوبي مي رسد، متصل نمي شود .ضمن اين که بنا بر اين شد که در دو طرف اين کمربندي با عرض زياد جنگل کاري هايي انجام شود که اين تصميم يک تصميم جدي است. وي مي افزايد: ما در سال جديد تلاش خودمان را به کار خواهيم بست که مردم بتوانند از اين منطقه به عنوان تفرجگاه استفاده کنند. بالاخره قفل کمربند جنوبي کي باز مي شود؟ کلايي در پاسخ به اين سوال نيز مي گويد: واقعيت اين است که نوعي بي اعتمادي بين نهادهاي درگير در اين موضوع ايجاد شده و من فکر مي کنم با توجه به اقدامات اصلاحي انجام شده اين اعتماد دوباره ايجاد شده است تا بتوانيم اين پروژه را شروع کنيم که البته اين موضوع نياز به طي مسير هاي طبيعي دارد و به نظر من، اگر تمامي نکات به درستي رعايت شود دستگاه قضايي نيز چيزي جز حفظ حقوق بيت المال مد نظرش نيست. دغدغه ها و رويکردهاي محيط زيستي لحاظ مي شود از سوي ديگر حسين نژاد معاون شهردار مشهد در گفت و گو با خراسان رضوي با اشاره به تيتر گزارش منتشر شده در يکي از رسانه ها با عنوان «مهر تاييد معاون شهردار به اشتباه در ساخت کمربند جنوبي» مي گويد: بنده گفتم در آن موقع رويکردهاي زيست محيطي ضعيف بوده و با وجود اين که در تمام مصوبات، رويکرد محيط زيست لحاظ شده است اما محيط زيست اين حساسيتي را که اکنون دارد در آن موقع نداشته است، از اين رو در طرحي که اکنون موجود است، رويکردهاي زيست محيطي را لحاظ مي کنيم. وي مي افزايد: منظور من از اين جمله که جلوي ضرر را بگيريم منفعت است، اين بوده که اگر در آن زمان به هر دليلي رويکردهاي زيست محيطي ديده نشده است، اکنون بايد آن را لحاظ کنيم. حسين نژاد تاکيد مي کند: بنده شفاف گفتم، در اجراي فاز يک، 180 ميليارد تومان هزينه شده است، در اين فاز دوباره رويکردهاي محيط زيست ديده مي شود و آقاي شهردار هم اعلام کرده اند که لبه هاي اين مسير را تا 200متر عمق درخت کاري مي کنيم و اجازه نمي دهيم تجاوزي به اين مناطق صورت گيرد و آبراهه هايي که احيانا ايمن نشده را کنترل مي کنيم، همچنين رويکردهاي زيست محيطي را مطمئنا لحاظ مي کنيم. وي يادآور مي شود: حتي از من براي راه اندازي کمربند پرسيدند و گفتم اگر اين کمربندي راه بيفتد خواه ناخواه در کنارش جاذبه ساخت و ساز به وجود مي آيد، تا به حال کمربندي بوده که در کنارش بتوان جلوي ساخت و ساز را گرفت؟ بولوار فکوري که ساخته شده در زمان خودش کمربندي بوده و اطرافش ساخت و ساز شده است. وي با تاکيد بر اين که رويکردهاي زيست محيطي بايد لحاظ شود، مي گويد: سياست شهرداري اين است که دو طرف اين مسير را تا عمق 200 متر درخت کاري و دغدغه جلوگيري از ساخت و ساز را برطرف کند. همچنين تاکيد آقاي شهردار اين بود که دوباره طرح بررسي شود که اگر آبراهه اي از قلم افتاده حتما آن آبراهه و عبور کوهنوردها بررسي شود. معاون شهردار در پاسخ به اين که با اين رويکرد، کمربندجنوبي تبديل به يک تفرجگاه خواهد شد؟ مي گويد: بله حتما و اين طور نيست که کسي بخواهد به محيط زيست صدمه اي بزند و مشکلي به وجود بيايد.