آخرین خبرها از وضعیت رتبهبندی معلمان
فارس/ وزير آموزش و پرورش گفت: لايحه رتبهبندي معلمان در کميسيونهاي مختلف دولت تأييد شد و اميدواريم با تصويب آن در دولت و ارائه به مجلس، عملياتي شود. سيد محمد بطحايي با اشاره به اينکه يکي از مهمترين مقاصد سفرش به استان فارس، بازديد از روند پيشرفت کار در مدارس آسيب ديده از سيل اخير شيراز است، گفت: بايد ارزيابي شود که آماده سازي اين مدارس براي مهرماه سال آينده چگونه خواهد بود و کمک هايي که بايد براي اين موضوع متمرکز شود چه خواهد بود. وزير آموزش و پرورش در خصوص برنامه ريزي در جهت تحقق بخشي از گام دوم انقلاب که مربوط به پرورش نيروهاي مستعد و جواني است که در اختيار آموزش و پرورش است، گفت: اصلي ترين مخاطب اين بيانيه جوانان و نوجوانان هستند و از آنجا که ماموريت اصلي وزارت آموزش و پرورش، کار با نوجوانان است، اين نهاد تربيتي سهم قابل توجهي در تحقق منويات مقام معظم رهبري در اين بيانيه بر عهده دارد. وي گفت: سند تحول بنيادين آموزش و پرورش نه يک شعار، بلکه نقشه راه براي آموزش و پرورش است و مسير حرکت جمهوري اسلامي را براي رسيدن به ترازي که شايسته نظام مقدس است، ترسيم کرده است و براي رسيدن به آنچه که مقام معظم رهبري در آستانه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب به عنوان گام دوم مطرح کردند، شتاببخشي به تحقق آنها از مسير سند تحول بنيادين است. وزير آموزش و پرورش گفت: براساس انعطافي که در سند تحول بنيادين وجود دارد مي توان از مسير اين سند، نظام آموزش و پرورش را به سمتي که مقام معظم رهبري ترسيم کرده اند به عنوان چشماندازي براي گام دوم انقلاب حرکت داد. بطحايي مباني مفهومي سند تحول که زير بناي تعليم و تربيت را تشکيل مي دهد، برگرفته ازآموزه هاي ديني و تمدني دانست و گفت: اين مباني، مفاهيم عام و عمومي سند تحول است اما آنچه که مبناي عملياتي پيدا مي کند زيرنظام هاي سند تحول است . وي گفت: هر برنامه اي که در آموزش و پرورش درحال تدوين است بايد هماهنگ با زيرنظام هاي مختلف در اين سند باشد و استقرار آن منوط به اجراي برنامه هاي هر کدام از اين زيرنظام ها است که دراين زمينه گامهاي خوبي را برداشته ايم و بايد سرعتمان را در جهت استقرار سند تحول بيشتر کنيم. بطحايي تاکيد کرد: بايد همه ارکان و اجزاي حاکميت شامل بخش هاي دولتي و غير دولتي، با درک صحيح و واقع بينانه از اين سند، دست به دست هم داده تا تعليم و تربيت ما سريع تر به افق هاي ترسيم شده در سند تحول دست يابد. وي گفت: به دنبال اين هستيم تا فضا، تجهيزات و منابع ضروري و سخت افزاري آموزش و پرورش را فراهم کنيم و با استقرار نظام مديريتي کارآمد، به راهکارهاي مطلوب در فرايندهاي تعليم و تربيت دست يابيم که رسيدن دانش آموزان به مراتبي از درجات حيات طيبه، بر اساس سند تحول بينادين است. وزير آموزش و پرورش در تشريح انتظارات خود از دستگاهها و اقشار جامعه گفت: همه تلاش و زندگي ما براي سعادتمندي وعاقبت به خيري نسل آينده است و اين بالاترين هدف تعليم و تربيت در نظام جمهوري اسلامي است و آموزش و پرورش فقط مي تواند بستر اين سير تکوين و تعالي براي بچه هاي امروز را که بزرگسالان فردا هستند، فراهم کند. وي در خصوص ارتقاء جايگاه معلمان و اجراي نظام رتبه بندي گفت: مهمترين عاملي که در سند تحول به عنوان عامل تحقق ساز مطرح شده نيروي انساني و معلم است و بدون وجود يک معلم شايسته و با انگيزه مسير تحقق اهداف سند تحول طي نخواهد شد. بطحايي افزود: در سند تحول صحبت از شايستگي نيروي انساني مي شود که مسير رشد و تعالي دانش آموزان را مي تواند ايجاد کند که اين شايستگي ها از يک طرف، دانش و مهارت و توانايي هاي مورد نياز نيروي انساني است و از سوي ديگر عوامل انگيزشي براي به کار گرفتن توانايي و دانش در مرحله عمل و انجام ماموريت است. وزير آموزش و پرورش افزود: مهمترين ماموريت نظام رتبه بندي معلمان ارتقاء پله به پله مراتب شايستگي است که يکي از الزامات آن تفاوت در نظام پرداخت ها است . وي با اشاره به تهيه پيش نويس لايحه رتبه بندي در اواسط سال 97 ، گفت: اين لايحه پس از قرار گرفتن در دستور کاردولت، در کميسيون هاي مختلف دولت مطرح و مورد تعديل و اصلاح و نهايتا تاييد قرار گرفت و اميدواريم با تصويب آن در دولت و ارائه به مجلس،انشاء الله عملياتي شود . بطحايي با اشاره به اهميت سند تحول بنيادين و نقش خانواده ها در تحقق اهداف اين سند، گفت: خانواده و مدرسه مانند دو بالي هستند که با همسويي و همگرايي مي توانند موجب رشد و ترقي دانش آموزان شوند و در صورت وجود تضاد ارزشها در خانواده و مدرسه، فرزندان دچار تناقض خواهند شد. وزير آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش امروز بايد به عنوان خانواده دوم دانش آموزان شناخته شود و مدرسه به جايي تبديل شود که فرزندان در آن زندگي کنند و اينگونه است که اشتياق آنها براي حضور در مدرسه زياد شود. وي با انتقاد از تاکيد بر آموزش هاي مبتني بر حيطه شناختي و تقويت آموخته هاي ذهني دانش آموزان گفت: اين روش ها مخل تربيت است و آنچه سند تحول بنيادين براي تعليم و تربيت ترسيم نموده است ، تبديل شدن مدرسه به خانه دوم و آموزش مهارت هاي زندگي همچون صبوري، از خود گذشتگي به نفع ديگران و دهها هدف تربيتي ديگر است و در اين مسير به شدت به همراهي خانواده ها نيازمنديم. بطحايي گفت: براي آشنايي خانواده ها با سند تحول بنيادين، تلاش شده تا آنها اثر سند تحول را در تعليم و تربيت فرزندان خود مشاهده کنند و براي کاهش آثار آسيب هاي اجتماعي در بين نوجوانان و جوانان ، بايد با ايجاد گفتگوي دو طرفه بين خانه و مدرسه زمينه تعامل اين دو نهاد فراهم شود تا نقش هر دو نهاد در مسير تربيت فرزندان مشخص شود.